پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۰
معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی ؛
محمد مسیحی گفت: سامانه مؤدیان و پایانه های فروشگاهی حتی اگر بخواهیم به عنوان یک کار کاملاً اولویت‌دار به آن نگاه کنیم حداقل به سه سال زمان نیاز دارد.
کد خبر: ۵۳۰۰۷

تیتر 20-معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی در پاسخ به سؤالی در خصوص وضعیت سامانه‌های مالیاتی از جمله سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی با توجه به نقشی که در قانون مالیات بر ارزش افزوده دارند، گفت: در متن قانون ارزش افزوده پیش‌بینی شده است تا زمان عملیاتی شدن کامل سامانه مؤدیان سازمان امور مالیاتی می‌تواند با همان ساز و کار قانون قبلی از نظر فراخوان‌های ثبت نام و اظهار‌نامه‌ها عمل کند اما در خصوص معافیت‌ها جرایم و قانون دادرسی قانون جدید جایگزین شده است.

محمد مسیحی با ارائه توضیحاتی در خصوص سامانه مؤدیان گفت: قانون مربوط به سامانه مؤدیان در سال 1398 تصویب شده است و بر اساس قانون باید ظرف 18 ماه به مرحله اجرا می‌رسید. براساس قانون کلیه معاملات تجاری شامل خرد و کلان در شهر و روستا به صورت الکترونیکی و کاملاً برخط باید به سازمان امور مالیاتی انتقال یابد. چنین کاری با این عظمت فقطدر طول 18 ماه باید انجام می‌شد. به عنوان مجری از روز اول به مدت زمان تعیین شده در قانون اعتراض داشتیم.

این مقام مسئول در سازمان امور مالیاتی گفت: بر اساس تجربه سایر کشورها در خصوص سامانه مؤدیان و پایانه های فروشگاهی، استراتژی اجرای این سامانه‌ها بر مبنای ثبت اختیاری، تدریجی، به همراه مشوق و سپس کنترل شدید در یک بازه پنج تا هفت ساله گذاشته شده است. قانون فعلی ارزش افزوده در آذر ماه 1398 به تصویب رسید و از این استراتژی پیروی نمی کند و کاملاً دفاعی در نظر گرفته شده است. اعتقاد ما این بود حتی اگر بخواهیم به عنوان یک کار کاملاً اولویت‌دار به آن نگاه کنیم حداقل به سه سال زمان نیاز دارد.

وی در ادامه تاکید کرد: 1398 و 1399 حتی یک ریال برای عملیاتی کردن این پروژه ملی دیده نشده است. مالیات در کشور ما پدیده مظلومی است به این معنا که ما می‌خواهیم تمام نابسامانی های کشور را با مالیات جبران کنیم اما خود مالیات به‌عنوان آخرین حلقه ایجاد ارزش بسیار متاثر از نابسامانی های دیگر بخش‌های اقتصاد است./تسنیم

ارسال نظرات
موضوعات روز