جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 10
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
تیتر20 به بهانه تغییرات در هیات مدیره اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره ای بررسی می کند؛
قطار توسعه کمی فروشگاه های زنجیره ای با سرعت در حال حرکت است و از طرفی قدرت گرفتن فروشگاه ها و کم توجهی به خواست تولید کننده و مصرف کننده می تواند باعث ایجاد نارضایتی وبه دنبال آن وضع قوانینی شود که در ادامه مشکلاتی را بر سر راه این بخش مهم از توزیع کشور بوجود خواهد آورد.
کد خبر: ۵۳۰۳۴
ورود نماینده تحول خواهان به هیات مدیره اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره ای/ دوران پر چالش پیش روی اتحادیه / شمشیر دو لبه فرانچایز/ قیمت گذاری تولید کننده وپیامدهایش برای فروشگاه های زنجیره ای/ طرحی نو درارتباط با افکارعمومی
تیتر20 - پس از استعفای امیرخسرو فخریان رییس سابق اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره ای، شرایط برای ورود رسول محمدی ،عضو علی البدل و از طیف رقیب به هیات مدیره مهیا شد.

در همین رابطه هفته گذشته درجلسه تعیین سمت هیات مدیره اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره ای ،رسول محمدی بعنوان خزانه دار پا به هیات مدیره ای گذاشت که در حال حاضر با چالش های متعددی روبروست.

در دومین دوره انتخابات اتحادیه که تابستان سال گذشته در فضایی بسیار رقابتی و با پیروزی قاطع ائتلاف "اتحاد کارآمد" همراه شد رسول محمدی از اعضای شاخص "ائتلاف تحول" با واگذاری نتیجه انتخابات، تنها موفق شد رای اعضا را به عنوان عضو علی البدل کسب نماید.

اما امروز به طور قطع با ورود محمدی به هیات مدیره اتحادیه، اعضا دوران جدیدی را تجربه خواهند کرد.

اکنون فروشگاه های زنجیره ای شرایط خاصی را پشت سر می گذارند؛ از طرفی قطار توسعه کمی فروشگاه ها با سرعت در حال حرکت است و از طرفی قدرت گرفتن فروشگاه ها و کم توجهی به خواست تولید کننده و مصرف کننده باعث ایجاد نارضایتی وبه تبع آن تصمیماتی شده است که می تواند در ادامه مشکلاتی را سر راه این بخش مهم از شبکه توزیع نوین ایجاد کند. 

قیمت گذاری تولید کننده وپیامدهایش برای فروشگاه های زنجیره ای
قیمت‌گذاری جدیدی بر مبنای قیمت تولید کننده در برخی اقلام شروع شده است ودر فاز اول روی برخی از محصولات و در آینده تمام محصولات به جای قیمت مصرف‌کننده ، قیمت تولیدکننده درج می‌شود.

درج قیمت تولیدکننده به جای قیمت مصرف‌کننده روی کالاها در پی انتقادات به روش تخفیف بر روی کالاها  در فروشگاه های زنجیره ای اعمال شد.

موضوعی که می توانست با در پیش گرفتن تدابیری از سوی اتحادیه و فروشگاههای زنجیره ای در شرایط کنونی به مرحله اجرا در نیاید .

بارزترین دلیلی که مقامات بازرگانی داخلی کشور را بر آن داشته تا قیمت تمام‌شده کالاها را به اطلاع مشتریان برسانند، به دادن تخفیف‌های نجومی مربوط می‌شود.

مدیران فروشگاه های زنجیره ای و در راس آن هیات مدیره اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره ای باید انتقادات را جدی می گرفتند و با خارج شدن از رویه انفعالی به پرسش های تولید کنندگان و افکار عمومی پاسخ در خور و قانع کننده ای می دادند.

البته ایراداتی به این طرح وارد است که تیتر20 در نظر دارد در گزارش های جداگانه چالش های این طرح را بررسی نماید اما آن چیزی که از مسئولیت اتحادیه و اعضای آن کم نمی کند عدم درک موقعیت رو به توسعه واستراتژی های فروش در فروشگاه های زنجیره ای است که می تواند اجرای روش جدید قیمت گذاری برای آنها با چالش همراه باشد.

ضعف فروشگاه های زنجیره ای در تعامل با افکارعمومی
مساله ای که امروز در مورد فروشگاه های زنجیره ای وجود دارد این است که اتحادیه هنوز برای رسیدن به ساختار تشکلی منسجم فاصله زیادی دارد. از طرف دیگربیشتراعضا در مواجه با افکار عمومی و رسانه ها با احتیاط کامل رفتار می کنند و همین مساله باعث شده تا از رسانه ها فاصله بگیرند و به نوعی از مردم دور شده اند و این ضعف در اطلاع رسانی باعث شده تا مشکلاتی که در این صنف و در ارتباط با حقوق مصرف کننده ها وجود دارد بیشتر نمایان شود.

بیشتر فروشگاه های زنجیره ای در برابر  افکارعمومی تنها به روش تبلیغات پر حجم و محتوای اغوا کننده در رسانه های دیداری که بیشتر برای جلب مشتری با بودجه های هنگفت انجام می شود، بسنده می کنند غافل از آنکه مسئولیت هر کسب و کاری برای استمرار موفقیت و حفظ مشتری در کیفیت فروش کالا و خدمات ارائه شده به مشتری خلاصه می شود.

بنابراین در حال حاضر اگر قرار باشد که اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای  در نظام توزیع و اقتصاد کشور نقش آفرینی کند باید احتیاط را کنار بگذارد و درباره مسائل مختلف با افکار عمومی وارد گفت و گو شود و با اصلاح رویه ها و تشدید نظارت ها از کنار موارد مطرح شده در نزد افکار عمومی به راحتی عبور نکند.  

شمشیر دو لبه فرانچایز
رقابت شدید در میان فروشگاه های زنجیره ای در بالا بردن تعداد شعب به عنوان یک دستاورد در حالی با سرعت رو به افزایش است که بخش اعظمی از آن مربوط به بحث فرانچایز و مشارکت گرفتن از افراد با سرمایه های خرد در توسعه شعب فروشگاهی است.
اتفاقی که از سویی باعث رشد صنعت فروشگاهی در کشور می شود وشعاع نفوذ و قدرت هر برند را افزایش می دهد.

اما از سویی دیگر این افزایش شتابان و بعضا بدون مطالعه با توجه به ورود رقبای جدید و توسعه فروشگاه های اینترنتی و از طرفی کاهش قدرت خرید مردم به سبب تورم افسار گسیخته در جامعه می تواند منجر به غیر اقتصادی شدن فعالیت شعب فروشگاه های زنجیره ای مورد نظر شود .

بی توجهی صاحبان فروشگاه های زنجیره ای به ابزار مورد نیاز توسعه از جمله مباحث اقتصادی ومطالعاتی ، تهدید مهمی برای توسعه فروشگاهی است و این موضوع زمانی اهمیت بیشتر پیدا می کند که بدانیم در چند سال اخیر صدها فروشگاه به روش فرانچایز در سراسر کشور وارد چرخه فروشگاهی شده است.

اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای با طرح این موضوع که آیا در اعطای نمایندگی ( فرانچایز) از استاندارد و یا رویه قابل قبولی در استفاده از سرمایه های افراد پیروی شده است؟ می تواند با بررسی عملکرد فروشگاه های زنجیره ای از بروز مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری نماید.

به نظر می رسد اقدامات مهم اتحادیه از جمله ارائه گزارش های آماری درباره عملکرد فروشگاه های زنجیره ای، ارائه گزارش بازرسی و پیگیری تخلفات ، تغییر نگاه به رسانه های تخصصی و برگزاری نشست های دوره ای با اصحاب رسانه ، آسیب شناسی مشکلات پیش روی فروشگاه ها ، اتخاذ موضع درباره تصمیمات دولتمردان در قیمت گذاری کالاها، پاسخ مشخص به ابهامات مطرح شده توسط مشتریان ناراضی در شبکه های اجتماعی و.... به عنوان یک تشکل منسجم و کارآمد به ترمیم نگاه افکار عمومی به این بخش مهم از اقتصاد اهتمام ورزد.
 
 

ارسال نظرات
موضوعات روز