چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
تیتر20 بررسی می کند؛
قیمت گذاری دستوری ضمن آنکه تولید را تحت تاثیر منفی قرار داده، امکان ارتقای کیفی را سخت کرده است. بنابراین لغو تحریم و کنار گذاشتن سیاست قیمت گذاری دستوری، دو عامل مهم برای ارتقای کیفی و در نتیجه بهبود صادرات به شمار می روند.
کد خبر: ۵۳۰۷۳
دورخیز سایپا برای رشد صادرات
تیتر20 - چندی پیش در دیدار مدیران ارشد گروه خودروسازی سایپا با مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، راهکارها و زمینه های افزایش صادرات محصول و تولید مشترک خودرو و قطعات با شرکای خارجی بررسی شد.

 طبق اخبار منتشره، در این دیدار، فرآیند و البته چالش های صادرات خودروهای سایپا مورد بررسی قرار گرفته، ضمن آنکه درباره برنامه این شرکت برای صدور خودرو به 11 کشور نیز بحث شده است. بر این اساس، کشورهای هدف سایپا برای صادرات، عراق، سوریه، الجزایر، آذربایجان، ونزوئلا، تونس، آفریقای جنوبی، سریلانکا، آسیای جنوب شرقی، پاکستان و هند تشکیل می دهند و سایپایی ها از معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه خواسته اند از ظرفیت های این وزارتخانه برای رفع مشکلات ‌موجود استفاده شود.

 گویا این مقام وزارت خارجه نیز از سایپایی ها خواسته تا علاوه بر خودرو، بر صادرات قطعه نیز تمرکز کنند و واحدهای تولید قطعات در کشورهای هدف صادراتی ایجاد شود. مسوولان سایپا نیز عنوان کرده اند چنین برنامه ای را در دستور کار خود قرار داده و این شرکت قصد دارد صدور توامان قطعات و خودرو را داشته باشد.

برنامه صادراتی سایپا اما از جهات مختلف اهمیت دارد. اگر سایپایی ها بتوانند جای پای خود را در بازارهای موردنظر سفت کنند و واحدهای تولید قطعه راه بیندازند، از نظر درآمدزایی ارزی و کاهش هزینه حمل و نقل گام بزرگی را برداشته اند. تامین قطعات خودروهای صادراتی در بازارهای هدف، هزینه لجستیکی را به شدت کاهش می دهد و این موضوع می تواند از نظر مالی به سود سایپا باشد. همچنین احتمالا کشورهای هدف صادراتی نیز از چنین طرحی استقبال خواهند کرد، زیرا تولید قطعات در خاک آنها، علاوه بر ایجاد اشتغال، کاهش قیمت تمام شده را به دنبال دارد که در نهایت به نفع شهروندان شان است.

مسئله دیگر اینجاست که صادرات سبب ترغیب خودروسازان به بهبود کیفی و کاهش قیمت تمام شده می شود، بنابراین می توان انتظار داشت خیر این ماجرا به مشتریان داخلی نیز کم و بیش برسد. تردیدی نیست که سایپا اگر می خواهد برنامه صادرات خودرو به 11 کشور موردنظر را عملی کند، نیاز به ارتقای کیفی و کاهش قیمت تمام شده دارد، ضمن آنکه باید خدمات پس از فروش مناسبی را نیز ارائه بدهد. این سه عامل به خصوص کیفیت و قیمت نقش بسیار مهمی در ایجاد، تقویت و پایداری بازارهای صادراتی خودرو دارند، چه آنکه مشتریان معمولا به دنبال خودرو با حداکثر کیفیت و حداقل قیمت هستند. با توجه به شرایط تحریم و قیمت گذری دستوری، کار سایپایی ها برای ارتقای کیفی محصولات صادراتی سخت است و به نظر می رسد تحقق هدف صدور محصولات این شرکت به 11 کشور دنیا، زمان بر خواهد بود.

در این شرایط، طراحی و تولید خودروهای صادرات محور با چالش مواجه است. از آن سو قیمت گذاری دستوری نیز ضمن آنکه تولید را تحت تاثیر منفی قرار داده، امکان ارتقای کیفی را سخت کرده است. بنابراین لغو تحریم و کنار گذاشتن سیاست قیمت گذاری دستوری، دو عامل مهم برای ارتقای کیفی و در نتیجه بهبود صادرات به شمار می روند. 
 
اما برنامه صادراتی سایپا اگر محقق شود، از جنبه کسب درآمد ارزی نیز به نفع کشور و خود شرکت سایپا است. درحال حاضر با توجه به رشد قیمت ارز، صادرات به صرفه تر از قبل شده و سایپا نیز می تواند با تمرکز جدی روی برنامه خود و با استفاده از ظرفیت های دیپلماتیک وزارت امور خارجه (به شرط همکاری این وزارتخانه) درآمد ارزی مناسبی ایجاد کند.

 با وجود تحریم، ایران روابط اقتصادی خاص خود را با برخی کشورهای جهان از جمله همین 11 کشور مدنظر سایپا دارد و اگر وزارت خارجه به کمک این خودروساز بیاید، می تواند در مسیر صادراتی مناسب به این کشورها قرار گرفت، هرچند رسیدن به مقصد نیازمند رفع چالش های تولید است.

 

ارسال نظرات
موضوعات روز