يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 05
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸
رئیس‌جمهور که دیروز برای دفاع از کلیات بودجه سال آتی به مجلس آمده بود درباره حذف ارز 4200 صحبت کرد. ریاست‌جمهوری او خطاب به نمایندگان گفت: مستحضرید که مجلس ۸ میلیارد دلار برای ارز ترجیحی در قانون بودجه پیش‌بینی کرده بود اما با آغاز کار دولت چیزی از آن میزان باقی نمانده بود.
کد خبر: ۵۳۰۷۷

تیتر 20- دیروز مجلس کلیات بودجه سال 1401 را به صورت مشروط تصویب کرد. اصلی‌ترین موضوع مجلس حذف ارز 4200 و سرنوشت نرخ اقلام خوراکی ناشی از این تصمیم بود. مجلس اما شروط دیگری هم داشت از جمله آنکه دولت تضمین کند که با حذف ارز 4200 تومانی کالاهای اساسی را بدون افزایش نرخ به دست مردم برساند. همچنین دولت تعهد دهد که برنامه عملیاتی دقیق جایگزین حذف ارز 4200 را ارائه دهد که با استناد به آن معیشت مردم را تامین کند.
نمایندگان مجلس همچنین با دولت شرط کردند که نماینده دولت پا‌به‌پای آنها در کمیسیون تلفیق، بودجه را اصلاح کند. از بزرگ‌ترین و اثرگذارترین اصلاحات لایحه که مدنظر مجلس است می‌توان به مولد‌سازی دارایی‌های دولت اشاره کرد که در لایحه به شکل جامع دیده نشده است. همچنین سهم 5/ 3درصدی از رشد 8 درصدی اقتصاد در لایحه بودجه باید تعیین تکلیف شود، زیرا به اعتقاد مجلس برنامه جامعی برای تحقق رشد اقتصادی وجود ندارد و فقط سهم بخش کشاورزی به عنوان زیربنای این رشد مد‌نظر دولت بوده است.
اصلاح بودجه شرکت‌های دولتی و بانک‌ها شرط دیگر مجلس برا‌ی تصویب کلیات لایحه بودجه بود. همچنین مجلس شرط کرد تا درباره سقف استقراض دولت در لایحه بودجه توافق شود و دارایی‌ها‌ی دولت د‌ر پروژه‌های نیمه‌تمام تعیین تکلیف شود.
مجلس به کلیات لایحه بودجه 1401 با علم به اینکه دولت در شرایط خاص و حساسی قرار دارد و همگی در کنار دولت با قصد بهبود معیشت مردم و بهبود شرایط اقتصادی همیاری می‌کنند با 174 رای موافق و 76 رای مخالف و 6 رای ممتنع  رای مثبت داد.
منبع پرداخت ارز ترجیحی مشخص نیست
رئیس‌جمهور که دیروز برای دفاع از کلیات بودجه سال آتی به مجلس آمده بود درباره حذف ارز 4200 صحبت کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری او خطاب به نمایندگان گفت: مستحضرید که مجلس ۸ میلیارد دلار برای ارز ترجیحی در قانون بودجه پیش‌بینی کرده بود اما با آغاز کار دولت چیزی از آن میزان باقی نمانده بود.
به گفته رئیسی، دولت اگر می‌خواست به آنچه در قانون پیش‌بینی شده عمل‌ کند باید ارز ترجیحی را بدون اینکه جبران شود، حذف می‌کرد، اما ما خط قرمزمان سفره مردم و معیشت مردم بوده و هست. ما نمی‌توانستیم یک شوک به اقتصاد کشور، بازار و زندگی مردم وارد کنیم.
و‌ی افزود: موضوع در جلسات مختلف دولت، در ستادهای اقتصادی دولت و بعد در شورای هماهنگی قوا مطرح شد. بعد از رفت‌وبرگشت‌های مختلفی که داشت نهایتا به اینکه باید برای چند ماه آتی ارز ترجیحی ادامه پیدا کند و بعد هم باید برای جبرانش حتما تمهید مقدماتی شود رسیدیم. بحث‌ها و نظراتی مطرح شد و همه در شورای عالی هماهنگی اقتصادی هم نظر شدند که این کار صورت گیرد.
رئیس‌جمهور در این باره افزود: خدمت مقام معظم رهبری که موضوع مطرح شد ایشان فرمودند نظر مجلس در این رابطه اخذ شود. سخن بسیار حکیمانه‌ای ایشان فرمودند. بعد از فرمایش ایشان موضوع را در دولت مطرح کردیم و به عنوان لایحه دوفوریتی در دولت تصویب شد، اما مجلس و نمایندگان محترم رای به فوریت ندادند و تبدیل به لایحه عادی شد. یعنی مجلس اعلام نکرد ارز ترجیحی که پولی (برای آن) وجود ندارد را به عنوان ارز ترجیحی را چه کنیم، بر فرض اینکه نباید ارز ترجیحی ادامه پیدا کند جبرانش را نظر ندادند.
مجلس نه رای به ادامه ارز ترجیحی داد و نه به جبران حذف ارز ترجیحی
به گفته رئیس‌جمهور، ‌دولت دو راه بیشتر نداشت، یا ادامه دادن ارز ترجیحی یا حذف ارز ترجیحی و جبرانش برای مردم، اما مجلس نه رای به ادامه ارز ترجیحی داد و نه به جبران حذف ارز ترجیحی. مجلس برای هیچ‌کدام اعلام نظر نکرد و فوریت لایحه را هم رد کردند.
رئیسی گفت: با وضعیتی مواجه هستیم که مجلس درباره تداوم تخصیص ارز ترجیحی یا توقف آن نظری اعلام نکرده و از سوی دیگر نه منبعی برای تداوم پرداخت ارز ترجیحی مشخص شده یا وجود دارد و نه جایگزینی برای حمایت از مردم در ازای توقف تخصیص ارز ترجیحی تعیین شده است.
وی با تفسیر رای مجلس گفت: معنی اقدام مجلس در رای به عدم فوریت لایحه دولت، فوریت حذف ارز ترجیحی است و قانون در این زمینه می‌گوید، منبعی برای ادامه تخصیص ارز ترجیحی تعیین نشده است، طبیعتا باید چه کار کرد؟ باید ارز ترجیحی را حذف کرد. بنابراین شرحی برای ریاست محترم مجلس نوشتم و گفتم این را در یک جلسه‌ای برای نمایندگان محترم حتما تبیین کنیم که عدم رای به فوریت لایحه یعنی چه؟ بالاخره مجلس باید نظر می‌داد که تخصیص ارز ترجیحی را ادامه دهیم، یا حذف کنیم و چنانچه حذف کردیم، برای جبران آن چه کنیم، اما مجلس درباره هیچ‌کدام نظر نداد.
رئیس‌جمهور گفت: نتیجه این است که ارز ترجیحی باید حذف شود. این کار را به مصلحت ندانستیم و به نظرمان رسید که این همان شوک وارد کردن به وضعیت سفره و معیشت مردم است که خط قرمز ماست. خداوند متعال ان‌شاءالله به مقام معظم رهبری طول عمر با عزت مرحمت کند که ایشان مشکل را حل کردند. ایشان مثل همه جا که مشکلات را حل می‌کنند در این قضیه هم لطف کردند و مشکل را برای این چند ماه حل کردند تا فعلا در وضعیت اقتصادی فعلی بتوانیم تخصیص ارز ترجیحی را ادامه دهیم تا تعیین تکلیف قطعی بشود./دنیای اقتصاد

ارسال نظرات
موضوعات روز