سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۰
رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه تورم بازار مسکن در ۹ ماه گذشته نزدیک صفر بوده است گفت: با فضای امیدوارکننده‌ای که در مذاکرات ۱+۴ ایجاد شده احتمال کاهش قیمت مسکن وجود دارد.
کد خبر: ۵۳۲۱۶

تیتر۲۰- مصطفی‌قلی خسروی اظهار کرد: این روزها اخبار خوبی از پیشرفت مذاکرات هسته‌ای شنیده می‌شود که به نوعی موضع عزت مندانه دولت آیت الله رئیسی در تعاملات بین‌المللی را نشان می‌دهد. همین مسأله باعث شده تا انتظارات افزایشی، جای خود را به انتظارات کاهشی در بازارهای طلا، ارز و به خصوص مسکن بدهد.

وی افزود: با وجود آنکه برخی «بخر و بفروش ها» و سوداگران نهایت تلاش خود را برای افزایش قیمت مسکن به کار گرفتند، از ۹ ماه قبل تا کنون بازار مسکن تقریباً با تورم صفر مواجه بوده است. روند امیدوارکننده مذاکرات ۱+۴ نیز تأثیر مثبتی بر بازار مسکن خواهد داشت.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه من دائماً وضعیت کف بازار مسکن را رصد می‌کنم گفت: هیچ نوع افزایشی از اسفندماه سال گذشته تا کنون در بازار رخ نداده و به همین دلیل از آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار که نشان‌دهنده رشد ولو جزئی در بازار است تعجب می‌کنم. ریز نوسانات ماهیانه در بازار مسکن وجود داشته اما به طور کلی مسیر خطی را طی کرده است.

خسروی تصریح کرد: از نیمه دوم سال جاری که مقداری دولت سیزدهم بر اوضاع اقتصادی تسلط پیدا کرد و مذاکرات هسته‌ای شکل جدی‌تری به خود گرفت روند فزاینده نرخ تورم تا حدودی کنترل شد و بازارهای ارز و طلا به ثبات نسبی رسیدند. مسکن نیز که قبل از آن در آرامش کامل بود. هم‌اکنون که تیم مذاکره کننده در آستانه دستیابی به توافق است این انتظار ایجاد شده که با رشد درآمدهای نفتی و به طور کلی درآمدهای صادراتی شاهد کاهش قیمت دارایی‌های ثابت مثل طلا، ارز و مسکن باشیم. تا جایی که در هفته‌های اخیر شاهد افزایش عرضه در بازار مسکن هستیم و مشتریان به نوعی دست بالا را دارند.

وی یادآور شد: در زمان امضای قطعنامه ۵۹۸ و پایان جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۷ بسیاری افراد که در طلا و ارز سرمایه‌گذاری کرده بودند با ریزش قیمت دلار، سرمایه خود را از دست دادند؛ تا جایی که قیمت دلار از ۳۰۰ تومان در ماه‌های پایانی جنگ به ۵۰ تومان بعد از جنگ رسید و حتی تعداد زیادی از دلالان بازارهای ارز و طلا سکته کردند. البته خدا کند که اتفاق بدی برای کسی نیفتد ولی معمولاً با انجام توافقات سیاسی شاهد ریزش‌هایی در بازارهای غیر مولد هستیم.

خسروی همچنین با اشاره به خبر آغاز اجرای توافق ایران و چین در روز گذشته گفت: این اتفاق مهم می‌تواند اقتصاد کشور را یک گام به جلو هدایت کند. با این توافق امکان افزایش صادرات محصولات نفتی و پتروشیمی به چین وجود دارد. از آن طرف می‌توان از سرمایه‌گذاران چینی برای پروژه‌های عمرانی و مسکن در ایران استفاده کرد. کما اینکه وزارت راه و شهرسازی به دنبال استفاده از این ظرفیت در طرح نهضت ملی مسکن است. اگر ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی محقق شود که هم‌اکنون طرح به مرحله مناسبی از پیشرفت اولیه رسیده به تدریج شاهد بهبود وضعیت بازار مسکن خواهیم بود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره پیش‌بینی از وضعیت آینده بازار مسکن گفت: عوامل متعددی بر آینده بازار مسکن تأثیرگذار است که مهمترین آن به نوسانات اقتصاد کلان، بازارهای موازی و توان خرید متقاضیان برمی‌گردد. در حال حاضر توان طرف تقاضا به شدت کاهش یافته و از طرف دیگر با شرایط امیدوارکننده‌ای که در فضای سیاسی و اقتصادی کشور ایجاد شده به نظر می‌رسد با کاهش قیمت مسکن یا دست کم ثبات این بازار در میان مدت مواجه باشیم./مهر

ارسال نظرات
موضوعات روز