جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴
تیتر20 بررسی می کند؛
علاوه بر فروش اینترنتی کالاهای اساسی توسط دولت که یک تهدید جدی برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای به حساب می‌آید، الزام درج قیمت تولیدکننده به جای مصرف‌کننده مورد دیگری است که چالش‌ بسیاری را برای این فروشگاه‌ها رقم خواهد زد، اگر دایره شمولیت کالاهایی که درج قیمت تولیدکننده در آن‌ها الزامی شده، افزایش یابد این مشکلات نیز بیشتر خواهد شد.
کد خبر: ۵۳۲۲۸
امتیازات فروشگاه‌های زنجیره‌ای که یک به یک در حال از دست رفتن است
تیتر20 - از دهه 80 فروشگاه‌های زنجیره‌ای توسعه و گسترشی چشمگیر را تجربه کردند. ورود برندهای بین‌المللی به داخل ایران و راه‌اندازی فروشگاه‌هایی مدرن و با مقیاس بزرگ در نقاطی از شهر که دسترسی مناسبی هم برای مشتریان داشت، آغازگر تغییری شگرف در صنعت خرده‌فروشی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور شد، آغازی که معنای توسعه‌یافتگی در آن نهفته بود.

پس از آن و طی مدت زمانی کوتاه چند برند جدید داخلی هم به گردونه رقابت وارد شده و تصمیم به راه‌اندازی شعب خود در سراسر کشور گرفتند. در این میان سایر برندها که قدمتی بیشتر داشتند نیز با ایجاد تغییر و تحولاتی به این مسیر پیوستند.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایام کرونا
روند چشمگیر توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در روزهای همه‌گیری ویروس کرونا به کمک اقتصاد کشور آمد، زیرا این ویروس منحوس از همان روزهای نخست ورودش به کشور به مانعی بزرگ برای به گردش درآوردن چرخ اقتصاد کشور مبدل شد و تقریبا تمامی مشاغل و کسب‌وکارها را با خود درگیر و البته متضرر کرد.

این ویروس که آوازه حضورش در کشور را از اسفندماه 98 به گوش همگان رسانده بود، منجر به تعطیلی بسیاری از کسب‌وکارها و خانه‌نشینی مردمی شد که مجبور بودند تنها برای انجام خریدهای ضروری از خانه خارج شوند.

 در این میان فروشگاه‌های زنجیره‌ای عملکرد خوبی را از خود به نمایش گذاشتند و اقدامات مختلفی را جهت به حداقل رساندن خطر انتقال ویروس بین پرسنل ومشتریان در فضای فروشگاهی صورت دادند، از غربالگری مشتری پیش از ورود به فضای فروش گرفته تا ضدعفونی کردن  فضای فروشگاهی به‌طور پیوسته و افزایش ساعت کاری و ارائه خدمات به صورت شبانه‌روزی و...، از جمله اقداماتی بود که فروشگا‌ه‌های زنجیره‌ای در ایام کرونا انجام دادند.

تجریه کرونا نشان داد، که فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌توانند نقش اصلی را در نظام توزیع کالاهای اساسی در کشور بر عهده بگیرند و در این رابطه بازوی اجرایی دولت در این بخش باشند. 

بر این اساس، فروشگاه‌ها‌ی زنجیره‌ای دارای کارکردهای مثبتی هستند که مهم‌ترین آن‌ها امکان تخصیص بهینه منابع و نهاده‌های تولیدی و افزایش کارایی، افزایش درآمدهای حاصل از فروش و کاهش هزینه‌های توزیع، کاهش ریسک قیمت و برقراری ثبات نسبی در بازار، افزایش تنوع کالا، خدمات، بهبود قدرت انتخاب و افزایش قدرت خرید مشتریان به دلیل کاهش هزینه‌های جنبی و انحصارهای محلی است.

همچنین افزایش اطلاعات مشتریان در مورد خصوصیات کالاهای عرضه‌شده ازجمله محتویات محصول، تاریخ تولید، تاریخ انقضا و...، اطمینان از بهداشتی بودن محصولات خریداری‌شده، ‌کاهش ترددهای درون‌شهری و به‌تبع آن هزینه‌های حمل‌و‌نقل، شفاف‌سازی فرآیندهای فروش و قیمت‌گذاری کالاها با توجه به ارائه فاکتور،به خریداران که موجب افزایش رفاه و در عین حال افزایش نظارت عمومی مصرف‌کنندگان می‌شود، نیز از دیگر کارکردهای مثبت فروشگاه‌های زنجیره‌ای است.

تصمیمات دولت و فروشگاه های زنجیره ای
درحالیکه در بالا به کارکردهای مناسب فروشگاه‌های زنجیره‌ای اشاره شد که دولت می‌تواند از آن‌ها در راستای تسهیل نظام عرضه و توزیع کالا استفاده کند، اما دولت طی چند وقت اخیر با نادیده گرفتن چنین ظرفیتی خود اقدام به عرضه اینترنتی کالاهای اساسی کرده که این موضوع یک تهدید جدی برای فعالیت و حیات فروشگاه‌های زنجیره‌ای محسوب می‌شود.

 علاوه بر فروش اینترنتی کالاهای اساسی توسط دولت که یک تهدید جدی برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای به حساب می‌آید، الزام درج قیمت تولیدکننده به جای مصرف‌کننده مورد دیگری است که چالش‌ بسیاری را برای این فروشگاه‌ها رقم خواهد زد، اگر دایره شمولیت کالاهایی که درج قیمت تولیدکننده در آن‌ها الزامی شده، افزایش یابد این مشکلات نیز بیشتر خواهد شد.

نکته مهمی که در این رابطه باید به آن اشاره کرد این است، امتیازاتی که در گذشته برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای یک نقطه قوت به حساب می‌آمد و این فروشگاه‌ها با تکیه بر آن‌ها استراتژی‌های فروش خود را تدوین می‌کردند و به توسعه بازار خود می‌پرداختند، امروز یک به یک برای فروشگاه‌های زنجیرهای در حال از دست رفتن است، با توجه به اقداماتی که دولت آن‌ها را انجام داده یا اینکه قصد دارد اجرایی کند.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای با توجه به استراتژی فروش خود که اعطای یک سری تخفیفات بر روی کالاهایی خاص بود می‌توانستند، یک سبد فروش تشکیل داده و سودهای مشخصی را به دست آورند، اما امروز با الزام درج قیمت تولیدکننده باعث می‌شود که استراتژی‌های فروش فروشگاه‌های زنجیره‌ای تحت تاثیر قرار بگیرد، اگر این طرح به صورت فراگیر اجرا شود، که این مسئله در نهایت مشکلات زیادی را برای این مجموعه‌ها می‌تواند به بار آورد.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای تا قبل از این با تبلیغات بر روی تخفیفات، جشنواره‌ها و جوایز، استراتژی‌های فروش خود را اجرایی می‌کردند، اما اکنون تمامی این مسائل تحت تاثیر قرار گرفته و آن‌ها اگر درج قیمت تولیدکننده فراگیر شود، در تمامی این موارد باید تجدید نظر کنند.

در حال حاضر بر اساس ابلاغیه وزارت صمت اقلامی شامل انواع محصولات شوینده، محصولات سلولزی، پوشک بچه، سس، رب، کنسروها، ترشیجات و ماکارونی، انواع آب‌میوه، ماءالشعیر و نوشابه‌های گازدار مشمول الزام درج قیمت تولیدکننده به جای قیمت مصرف مصرف کننده هستند.

نکته مهم در رابطه با ابلاغیه وزارت صمت این است که «هرگونه تخفیف بیش از ۳ درصد می‌بایست با کاهش قیمت فروش تولیدکننده درج شده بر روی کالا صورت پذیرد و تخفیف بیش از ۳ درصد خارج از قیمت درج شده بر روی کالا از مصادیق عدم رعایت ضوابط قیمت گذاری اعلامی از سوی سـازمان حمایت بوده و می‌بایست از این گونه اقدامات خودداری شود.»

حال باید دید که فروشگاه‌های زنجیره‌ای با توجه به اینکه عملا تخفیف بیش از 3 درصد از سوی سازمان حمایت  در کالاهای اشاره شده ممنوع شده، چه استراتژی‌های فروش جدیدی را برای خود تدوین خواهند کرد، اما قدر مسلم کار فروشگاه‌های زنجیره‌ای با این تصمیم دولت سخت‌تر از گذشته شده است.

ارسال نظرات
موضوعات روز