سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
از پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ۱۰۰ دلاری‌شدن نفت توسط بسیاری از موسسات و کارشناسان برای سال۲۰۲۲ که بگذریم، حالا مدیر یک صندوق پوشش ریسک بازار کالایی گفته بهای نفت حتی می‌تواند در بازه ۵ ساله به ۲۰۰ دلار بر بشکه هم برسد.
کد خبر: ۵۳۲۴۸
تیتر20- بهای نفت پس از یک وقفه به‌دلیل ظهور سویه اُمیکرون، مجددا به سطوح بالای ۸۶دلار بر بشکه رسید که اوج قیمتی ۴۰ماه اخیر است. نفت برای رسیدن به این سطح چهار هفته افزایشی را پشت‌سر گذاشت و در معاملات دوشنبه توانست رکورد بزند. در چنین شرایطی که تقاضا قوی است و عرضه کم، اثرگذاری اُمیکرون بر بازار کاهش یافته و امیدها به اتمام تدریجی همه‌گیری کرونا بالا رفته است.
 اغلب کارشناسان بازار نفت را در کوتاه‌مدت افزایشی پیش‌بینی می‌کنند؛ اما در بازه بلندمدت هم کاهش سرمایه‌گذاری در تولید طی سال‌های اخیر احتمالا منجر به یک کمبود در عرضه خواهد شد. به همین دلیل است که رئیس یک موسسه پوشش ریسک که اتفاقا سال گذشته رکورد بازدهی خود را هم زده، معتقد است که احتمال اینکه نفت در ۵سال آینده به ۲۰۰دلار بر بشکه برسد، وجود دارد. پیش از این نیز گزارشی در وب‌سایت بارونز گفته بود که قراردادهای آتی نفت با قیمت‌های ۱۰۵ تا ۱۵۰دلاری از سپتامبر سال گذشته تاکنون ۱۴ برابر شده است.
طلای سیاه در قله 40 ماهه
ظهور اُمیکرون در اواخر‌ماه نوامبر سال گذشته میلادی، شوکی به نفت وارد کرد که دیدگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در مورد آینده قیمتی طلای‌سیاه را به لرزه انداخت؛ اما حالا چهار هفته متوالی است که نفت روند صعودی داشته و دیروز در آغازین روز کاری هفته، بهای شاخص برنت به اوج خود از اکتبر سال۲۰۱۸ رسید. نفت ۸۶ دلاری در نتیجه ادامه حرکت قوی تقاضا در کنار اختلال در عرضه برخی کشورها مانند لیبی و همینطور ناتوانی بسیاری از اعضای اوپک‌‌‌‌‌‌‌‌‌پلاس برای تحقق برنامه افزایش تولید رخ داده است.
علاوه‌بر این، نگرانی‌ها از اینکه اُمیکرون به تقاضا آسیب جدی بزند، به امید برای آغاز پایان همه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری جهانی کرونا تبدیل شده است. در همین حال بزرگ‌ترین تاجر مستقل نفت، شرکت ویتول گفته قیمت‌ها ممکن است به دلیل کمبود عرضه بیش از این بالا برود. همچنین از پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ۱۰۰ دلاری‌شدن نفت توسط بسیاری از موسسات و کارشناسان برای سال۲۰۲۲ که بگذریم، حالا مدیر یک صندوق پوشش ریسک بازار کالایی گفته بهای نفت حتی می‌تواند در بازه ۵ ساله به ۲۰۰ دلار بر بشکه هم برسد. هرچند عواملی مانند بازگشت تولید نفت لیبی به ۲/ ۱میلیون بشکه در روز، ادامه برخی محدودیت‌های کرونایی، کند‌شدن رشد اقتصادی چین و همینطور موافقت این کشور با آزادسازی ذخایر استراتژیک نفت می‌تواند در کوتاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌مدت بر قیمت‌ها فشار بیاورد.

نفت به پیک ۳۹ ماهه رسید
بهای نفت در هر دو شاخص نفتی مهم دیروز (دوشنبه) به اوج‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جدیدی دست یافت. شاخص برنت توانست به سطح ۷۱/ ۸۶دلار بر بشکه برسد که بالاترین سطح از ۳ اکتبر سال۲۰۱۸ به‌شمار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌آید. همزمان نفت‌خام آمریکا هم به اوج ۷۸/ ۸۴دلار بر بشکه رسید که از دهم نوامبر پارسال سابقه نداشته است. 
به گزارش خبر‌گزاری رویترز، چنین رشدی در روزهای اخیر در نتیجه محدودیت عرضه توسط تولیدکنندگان بزرگ جهان اتفاق افتاده است. هرچند نفت پس از رکوردشکنی عقب‌‌‌‌‌‌‌‌‌نشینی کرد چراکه تولید نفت لیبی پس از روزها کاهش شدید به ۲/ ۱میلیون بشکه در روز افزایش یافت.  نفت وست‌تگزاس‌اینترمدییت دیروز ساعت ۱۶:۱۵ به‌وقت تهران با ۱۶ سنت کاهش روزانه، ۶۶/ ۸۳دلار در هر بشکه معامله شد. 
برنت نیز همزمان با ۴۱سنت افت به ۶۵/ ۸۵دلار بر بشکه رسید.  معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران می‌گویند هجوم برای خرید نفت به دلیل اختلال در عرضه و نشانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی مبنی‌بر اینکه سویه اُمیکرون کرونا به اندازه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که پیش از این وحشت برانگیخت، نمی‌تواند در تقاضا برای سوخت اختلال ایجاد کند، برخی گریدهای نفتی را در بازار فیزیکی به اوج‌‌‌‌‌‌‌‌‌های چندین ساله رسانده است. 
این امر نشان می‌دهد که بهای آتی برنت نیز می‌تواند تا مدتی به رالی خود ادامه دهد.  توشیتاکا تازاوا، یکی از تحلیلگران موسسه فوجیتومی سکیوریتیز، در این‌باره می‌گوید: «هیجانات افزایشی به این دلیل ادامه می‌یابد که اوپک‌‌‌‌‌‌‌‌‌پلاس به اندازه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای تولید ندارد که برای تامین تقاضای قوی جهانی کافی باشد.‌»  سازمان کشورهای صادرکننده نفت‌(اوپک) و متحدانش در ائتلاف اوپک‌‌‌‌‌‌‌‌‌پلاس از زمان سقوط تقاضا در سال۲۰۲۰ توافقی برای کاهش تولید دارند که به‌تدریج از حجم آن کم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و با سرعت فعلی این روند تا سپتامبر ادامه خواهد داشت، با این حال تولیدکنندگان کوچک‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر این ائتلاف نتوانسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند عرضه خود را به اندازه سهمیه افزایش دهند. 
علاوه‌بر این، اعضای بزرگ هم در این مورد محتاط هستند؛ چراکه از بازگشت محدودیت‌های کرونایی که بر تقاضا اثرگذار است در هراس‌اند.  در همین حال، لیبی که از این توافق به دلیل ناآرامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های داخلی معاف است، با کاهش شدید تولید به ۷۰۰‌هزار بشکه در روز مواجه شد. این کشور در هفته گذشته توانست تولیدش را به ۹۰۰‌هزار بشکه و در حال‌حاضر به ۲/ ۱میلیون بشکه روزانه افزایش دهد. لیبی در سال گذشته تولیدی برابر با یک‌میلیون بشکه به‌طور متوسط داشت.

تازاوا همچنین در مورد وضعیت بازار می‌گوید که کفه نگرانی‌ها در مورد محدودیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌ عرضه نسبت به خبر احتمال آزادسازی ذخایر استراتژیک چین سنگینی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. منابعی به رویترز گفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند که چین در نظر دارد که حوالی سال‌نو این کشور بین ۳۱ ژانویه تا ششم فوریه بخشی از ذخایرش را در اقدامی هماهنگ با ایالات‌متحده و چند کشور مصرف‌‌‌‌‌‌‌‌‌کننده دیگر آزاد کند تا قیمت‌ها کاهش یابند.  شاهزاده عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان هم اعلام کرده نگران آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک آمریکا که می‌تواند روی قیمت‌ها تاثیر بگذارد، نیست. وی که برای حضور در یک رویداد اکسپو در دبی حضور داشت، گفت: «این حق ویژه دولت آمریکاست که ذخایر استراتژیک نفتش را آزاد کند.‌» تحلیلگران همچنین می‌گویند که تشدید تهدیدات ژئوپلیتیک نسبت به عرضه از احساسات افزایشی بازار حمایت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. مقامات آمریکایی جمعه نگرانی خود را از احتمال حمله نظامی روسیه به اوکراین در صورت شکست دیپلماسی اعلام کردند. روسیه که ۱۰۰‌هزار نیروی خود را در مرز با اوکراین نگه داشته، تصاویری از حرکت این نیروها منتشر کرده است./دنیای اقتصاد
ارسال نظرات
موضوعات روز