جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 10
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴
تیتر20 بررسی می کند؛
در حالی که کمتر از دو ماه تا پایان سال 1400 باقی مانده، برای بسیاری از شهروندان جای سوال دارد که بازار خودرو در شب عید به چه سمت و سویی خواهد رفت؟ آیا منحنی قیمت رو به رشد می رود، یا افت می کند؟ آیا حالا وقت خرید خودرو است، یا بهتر آن است که تا یکی دو هفته پایانی سال صبر کرد؟
کد خبر: ۵۳۳۲۱
سرنوشت بازار خودرو در شب عید
تیتر20 - اگر کشور در شرایط تحریم قرار نداشت و اوضاع اقتصادی پایدار بود، احتمالا حالا وقت بهتری برای خرید خودرو در مقایسه با شب عید به نظر می رسید. در حالت طبیعی (نبود تحریم و شرایط اقتصادی پایدار) معمولا با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، به دلیل رشد تقاضا در بازار خودرو، قیمت نیز افزایش پیدا می کند و با آغاز سال جدید و در ماه های ابتدایی، منحنی قیمت رو به افت می رود. در ادامه با نزدیک شدن به تابستان و شروع مسافرت ها، بازار خودرو باز هم داغ می شود و قیمت بالا می رود و در پاییز دوباره افت می کند. این در حالی است که طی سه سال و نیم گذشته و با توجه به وقوع تحریم و ناپایداری اقتصاد، شرایط در بازار خودرو تغییر کرده است. 

بازار خودرو در این دوران به قیمت ارز و تورم انتظاری وابستگی شدیدی پیدا کرده و هر وقت آنها بالا می روند، قیمت خودرو نیز صعودی می شود و با نزولی شدن آن عوامل، خودرو هم کوتاه می آید. 
در حال حاضر نیز آنچه سرنوشت بازار خودرو را در شب عید امسال مانند سه سال گذشته تعیین خواهد کرد، انتظارات تورمی و قیمت ارز است، عواملی که خود به داستان مذاکرات برجام وابسته اند. هم اکنون مذاکرات بر سر احیای برجام میان ایران و دیگر کشورها به ویژه آمریکا در وین در جریان است. هنوز مشخص نیست سرنوشت مذاکرات به کجا خواهد رسید و آیا طرفین بر سر احیای برجام و لغو تحریم به توافق خواهند رسید یا نه. البته طی چند وقت اخیر سیگنال های مثبتی از مذاکرات ارسال شده که امکان توافق را بالا برده است، اما هنوز تا حصول نتیجه نهایی، زمان نیاز است. 

هرچه هست، با توجه به داستان مذاکرات برجام، می توان دو سناریو کلی را برای بازار خودرو در شب عید امسال در نظر گرفت. یک سناریو این است که مذاکرات به نتیجه برسد و با احیای برجام، تحریم ها لغو یا در آستانه لغو قرار گیرند. سناریوی دیگر نیز عدم حصول توافق یا طولانی تر شدن مذاکرات است.

اگر سناریوی نخست رخ بدهد، انتظارات تورمی فروکش خواهد کرد و به تبع آن، قیمت ارز نیز رو به افت می رود. با کاهش انتظارات تورمی و قیمت ارز، بازار خودرو نیز سر به زیر خواهد شد، اتفاقی که سال گذشته پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و به واسطه پیروزی جو بایدن بر دونالد ترامپ رخ داد. در آن مقطع، کف قیمت خودرو که حالا 170 میلیون تومان در بازار آزاد است، به 100 میلیون تومان نیز رسیده بود. بنابراین هرچه قیمت ارز بیشتر پایین بیاید، خودرو نیز ارزان تر خواهد شد. 

از آن سو اما اگر توافقی در وین حاصل نشود یا مذاکرات به سال آینده برود، رشد انتظارات تورمی و قیمت ارز دور از ذهن نخواهد بود. با بالا رفتن تورم انتظاری و قیمت ارز، خودرو نیز به احتمال فراوان در مسیر گرانی قرار خواهد گرفت و شاید کف قیمت از مقطع فعلی نیز بالاتر بیاید.

البته در کنار برجام، موضوع مهم دیگری که می تواند بر روند قیمتی بازار خودرو تاثیر بگذارد، سرنوشت مصوبه واردات خودرو است. این مصوبه اگر در نهایت به تایید برسد، قطعا اثر کاهشی بر بازار خودرو طی روزهای پایانی سال خواهد داشت.  
 
 

ارسال نظرات
موضوعات روز