يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 12
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲
تیتر20 مشکلات مبادی ورودی بندر قشم را بررسی می کند؛
سیستم حمل و نقل و اماکن ترابری جزیره قشم مثل بنادر به واسطه رفع نیاز فعالیت می کنند نه برای رقابت و ارائه خدمات با کیفیت مناسب گردشگری .
کد خبر: ۵۳۳۳۰
بنادر قشم نقش ترمینال تردد بومی را بازی می کنند نه مبادی کلیدی گردشگری
تیتر20 - مبادی ورودی بنادر از مهم ترین مکان ها برای معرفی جاذبه ها و خدمات گردشگری هستند که تاثیر بسزایی در ایجاد آگاهی و تصمیم گیری مسیر گردشگر و ابزاری تاثیرگذار در هدایت استراتژیک گردشگران دارند . مبادی ورودی بنادر در جزیره قشم که جز ارکان اصلی زیر ساختی هستند و میتواند جز جاذبه های گردشگری جزیره نیز محسوب شوند .

بدون شک صنعت گردشگری یکی از مزیت های مهم برخی کشورهای توسعه یافته دنیا محسوب می شوند و البته که رقابتی تنگاتنگ در بهره گیری هر چه بیشتر از مزایا و فواید اقتصادی و اجتماعی فرهنگی در این حوزه بین کشورها برای توسعه روز افزون خود در این صنعت دیده می شود. 

اما جزیره پهناور قشم نیز از جمله مکان هایی در کشور ماست که از قابلیت های گردشگری بالایی برخوردار است چرا که با داشتن چشم اندازهای طبیعی و انسانی گامی مهم در ثبت آثار در سازمان های جهانی برداشته شده. ثبت اولین پارک طبیعت ایران و خاورمیانه نیز در همین راستا بوده است. اما منطقه آزاد قشم از زمان تاسیس تا کنون با مشکلات و چالش های زیادی در جذب گردشگر روبرو بوده است.

 طبیعتا آگاهی از کمبودها و تنگناهای بخش گردشگری در قشم و بررسی سیاست ها و راهبردهای توسعه گردشگری و برنامه ریزی در این زمینه و استفاده از فرصت ها می تواند این منطقه را در جذب گردشگر در رتبه بالاتری نسبت به گذشته قرار دهد. 

جزیره قشم موقعیت جغرافیایی بسیار استراتژیک از همه لحاظ مخصوصا حوزه لجستیک و ترابری به واسطه دسترسی مناسب به بنادر مهم  و خشکی های سرزمین و جزایر اطراف خود دارد ولی واقعیت آن است که سیستم حمل و نقل و اماکن ترابری مثل بنادر به واسطه رفع نیاز فعالیت می کنند نه برای رقابت و ارائه خدمات با کیفیت مناسب گردشگری . این در حالی است که مبادی ورودی بنادر در جزیره قشم که جز ارکان اصلی زیر ساختی هستند و میتواند جز جاذبه های گردشگری جزیره نیز محسوب شوند .

اما آیدین رزم پیشه، کارشناس مسائل گردشگری در گفت و گو با تیتر 20  به بررسی مشکلات بندری و حمل و نقل در جزیره قشم پرداخت و از نبود سیستم حمل و نقل یکپارچه و عمومی انتقاد کرد.

رزم پیشه درابتدای گفتگو در رابطه با اهمیت موضوع گردشگری  در ایران و به ویژه هرمزگان گفت:صنعت گردشگری سومین صنعت بزرگ دنیاست و دستاوردهای بسیار بزرگ اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی را برای کل دنیا به ارمغان آورده است . این صنعت در طول سالها توانسته متناسب به نیاز های انسان راهکارهای مناسبی را خلق کند . صنعت گردشگری از دهه های پیش مسیر پایداری را با عنوان تعامل شکل داده است . ایجاد تعامل بین میزبان و میهمان ابزاری قدرتمند و البته پایدار برای برقراری ارتباطات موثر و مفید در تمام زوایای اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی  است . 

وی ادامه داد : یکی از بزرگترین پتانسیل های بسیار قدرتمند صنعت گردشگری استان هرمزگان است که از هر زاویه که به آن نگاه کنیم به راحتی متوجه می شویم که حتی نزدیک آن چیزی که باید هم نیست . جزیره قشم بزگترین جزیره ایران است که اتفاقا یکی از مقاصد بسیار کلیدی گردشگری است .

 جزیره قشم با موقعیت جغرافیایی بسیار استراتژیک از همه لحاظ مخصوصا حوزه لجستیک و ترابری به واسطه دسترسی مناسب به بنادر مهم  و خشکی های سرزمین و جزایر اطراف خود نقش یک چهار راه بسیار کلیدی را بازی می کند ولی با مقایسه و تحلیل وضع موجود نتیجه مشهود است که سیستم حمل و نقل و اماکن ترابری مثل بنادر به واسطه رفع نیاز فعالیت می کنند نه برای رقابت و ارائه خدمات با کیفیت مناسب گردشگری . درواقع بیشتر نقش ترمینال تردد بومی را بازی می کنند نه مبادی کلیدی گردشگری این در حالی است که مبادی ورودی بنادر در جزیره قشم که جز ارکان اصلی زیر ساختی هستند و هم از هر لحاظ در عین حال می تواند جز جاذبه های گردشگری جزیره باشند .
 
رزم پیشه از نبود پلتفرم های واحد برای ارائه خدمات گردشگری در منطقه آزاد قشم گلایه کرد و گفت: با پیشرفت پلتفرم ها و سرویس های ارائه خدمات در بستر آنلاین نبود یک پلتفرم واحد و یکپارچه گردشگری و امکان ارائه خدمات گردشگری و حمل و نقل بسیار محسوس است این در حالی است که گردشگران بخش عمده ای از نیازهای خودشان را از پلتفرم های دیجیتال فراهم می کنند  و می تواند باعث مدیریت یکپارچه خدمات و صرفه جویی در زمان ومنابع امکان برنامه ریزی های استراتژیک و اجرایی و همچنین ایجاد ارتباط نزدیک و آسان گردشگران در راستای ایجاد تجربه با کیفیت که نقش مهمی رو در حوزه بازاریابی مقصد و تبدیل گردشگران به گردشگران وفادار بازی می کند .
  
وی تاکید کرد: نبود سیستم حمل و نقل یکپارچه و عمومی یکی دیگر از کلیدی ترین معضلاتی است که مبادی ورودی در بنادر به چشم می خورد این درحالی است که به واسطه افزایش تورم و قیمت ها گردشگران همواره به دنبال خدمات اقتصادی در مقصد می گردند و اساسا مبحث لجستیک و حمل و نقل از اساسی ترین خدمات پایه گردشگری می باشد که اتفاقا تعریف این ساختار خود باعث توسعه اشتغالزایی پایدار خواهد بود که جایگاه مناسبی هم می تواند برای ورود سرمایه گذاری بخش خصوصی ایجاد کند . خلاقیت و نوآوری و استاندارد بودن ناوگان حمل و نقل در مقاصد گردشگری می تواند به خودی خود تبدیل به یکی از جاذبه های گردشگری شود . 

این کارشناس گردشگری افزود: سیستم ترانسفر در بنادر ورودی که جای خالی آن کاملا حس می شود و اهمیت وجود سیستم یکپارچه و سازماندهی شده می تواند در بخش های مهمی چون تسهیل مسیر گردشگر و کیفیت سفر تاثیر بسزایی بگذارد .

وی در ادامه گفت: مبادی ورودی بنادر از مهم ترین مکان ها برای معرفی جاذبه ها و خدمات گردشگری هستند که تاثیر بسزایی در ایجاد آگاهی و تصمیم گیری مسیر گردشگر و ابزاری تاثیرگذار در هدایت استراتژیک گردشگران دارند . ایجاد مراکز خدمات گردشگری و بسترهای تبلیغاتی مناسب و به روز در مسیر ایجاد آگاهی گردشگران نقش بسیار کلیدی رو بازی می کنند .

رزم پیشه یکی دیگر از کمبودهای مبادی بنادری جزیره قشم را مراکز و دفاتر ارائه دهنده های خدماتی گردشگری و تورها و کانترهای فروش بلیط جاذبه های گردشگری دانست و تاکید کرد: این مرکز می تواند منافع همه جانبه ای را ایجاد کند منافعی که در راستای توسعه فروش و دسترسی به حجم بازار بیشتر برای مرکز ارائه دهنده خدمات گردشگری و تسهیل مسیر خرید و ایجاد رابطه نزدیکتر بین گردشگران و مراکز و ایجاد کانال درآمدی مستقیم برای بنادر از محل اجاره فضاها و تعریف ساختار بصری به واسطه حضور دفاتر و مراکز خواهد شد.

البته لازم به ذکر است که توسعه گردشگری نیاز به تحقیقات دقیق و تحلیل داده ها موجود و در نهایت تهیه یک طرح جامع و یکپارچه راهبردی دارد و می توان گفت این معضل نبود ساختار گردشگری در جزیره قشم همانند دیگر مقاصد گردشگری به واسطه نبود دانش مدیریت مقاصد گردشگری و نداشتن ساختار منسجم  یک معضل کلیدی در صنعت گردشگری است و قشم دارای اولویت بسیار بالا جهت بررسی های کارشناسی و طراحی سند راهبردی توسعه گردشگری است. 

ارسال نظرات
موضوعات روز