چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 08
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷
تیتر20 بررسی می کند؛
استفاده از برند فروشگاهی برای فروش و برخورداری تولید کنندگان از بازارهای گسترده که در حالت عادی شاید پیش روی آنها قرار نداشته باشد،فرصتی است که طی سال های اخیر از طریق فروشگاه های زنجیره در اختیار تولید کنندگان قرار گرفته است،امری که باعث شده هم نظام توزیع و تولید مختل نشود و هم قیمت تمام شده محصول کاهش پیداکند.
کد خبر: ۵۳۴۲۷
خدمات فروشگاه های زنجیره ای به تولید کنندگان
تیتر20 -  یکی از اصلی ترین دغدغه های تولید کنندگان غیر از تولید محصول و پیمودن مسیر پر پیچ و خم آن نفوذ به بازارهای مصرف است. بازاری که به دلیل تعدد حاضران در آن اصولا باید با راه و روش های خاص خود طی شود. در این شرایط است که فروش محصول،جست وجوی مشتریان ثابت،دریافت مطمئن مبلغ فروش،نیاز به معرفی محصول و مسائلی این چنین بسیار بسیار سخت تر از خود تولید می شود.

در واقع مسیر تولید برای بسیاری از تولید کنندگان مشخص است.آنها یا خود متخصص در این امور هستند و یا با استفاده از متخصصین می دانند که چه می خواهند و برای تولید چه نیازهایی دارند.اما کار زمانی سخت می شود که بخواهند آن را به بازارهای مختلف تزریق کنند.

معمولا نفوذ در بازارهای هدف هم هزینه های خاص خود را دارد. هزینه ها باید برای شناساندن محصول،جا اندختن نام تجاری انجام شود.ضمن اینکه اگر تولید کننده موفق به نفوذ در بازاری شود،حفظ جایگاه و سهمی که کسب کرده است به مراتب سخت خواهد بود.

بنابراین در این حالت تولید کننده با دو بخش مجزا و تخصصی مواجه است.از یک سو باید کالایی با کیفیت و مورد پسند و قابل نفوذ در بازار تولید کند و از سوی دیگر باید راه هایی پیدا کند که بتواند محصول تولید شده خود را به فروش برساند. در این میان یکی از اصلی ترین نکاتی که برای بسیاری از مصرف کنندگان حائز اهمیت و مهم جلوه می کند،کیفیت و قیمت محصول است.

در این شرایط هر تولید کننده ای به دنبال راهکاری است تا بتواند با استفاده از آن هم بخش کیفی و هم بخش قیمتی را به نوعی کنترل کند که بتواند از آن به عنوان مهمترین ابزارهای رقابت استفاده کند.اما شرایط اقتصادی امروز کشور پرداختن به این شرایط را به قدری سخت کرده است که بسیاری از تولید کنندگان در همان مرحله اول نیز یعنی فراهم کردن مقدمات تولیدبا مشکل وچالش های بسیاری مواجه می شوند. حال چه رسد به فراهم کردن شرایط بازار و یا حتی توسعه محصول وگسترده تر کردن بازار مصرف .

در این شرایط طی سال های اخیر فروشگاه های زنجیره ای با فراهم کردن زیرساخت های مبتنی بر دانش روز توانسته بخش عمده از دغدغه های دو طرف تولید ،یعنی تولید کننده و مصرف کننده را بر طرف کنند. بخش از این مساله ریشه در خرید مستقیم از تولید کننده و حذف واسطه ها ودلالان دارد. این ماجرا یک روی دیگر هم دارد که معمولا از چشم مصرف کنندگان پنهان مانده و می ماند؛کاهش قیمت تمام شده محصول .

شاید در وهله اول اثر فروشگاه های زنجیره ای بر کاهش قیمت تمام شده و همچنین کاهش هزینه های تولید و حتی استمرار تولید چندان به چشم نیاید .

اما با نگاهی کوتاه به این اثر گذاری سوی دیگر ماجرا روشن می شود،جایی که رد پای پنهان فروشگاه های زنجیره ای بیشتر دیده می شود.فروشگاه های زنجیره ای با خرید مستقیم از تولید کننده روی روشن ماجرا را به ما نشان می دهند و روی دیگرش در وهله اول برای تولید کننده قابل درک است و در ادامه مصرف کننده بدون آگاهی دقیق از مسیر طی شده ،از این ثمر بهره می برد.

در واقع فروشگاه های زنجیره و نحوه تعاملی که میان آنان و تولید کنندگان برقرار است باعث می شود که بسیاری از هزنیه ها و دغدغه های فکری آنان برطرف شود.چرا که در این تعامل و  داد و ستد پایدار تولید کننده از فروش محصول خود اطمینان پیدا می کند و تنها موضوعی که فروشگاه های زنجیره ای بر آن اصرار و تاکید دارند حفظ و افزایش کیفیت است. در این شرایط تولید کننده عملا راه ورود به بازار را از مسیر فروشگاه های زنجیره ای طی می کند.راهی که شاید پیمودن و حرکت در آن برای خودش سال های سال به طول می انجامید.به نظر می رسد بازهم نمی توانستند با این طیف گسترده از مخاطب همراه بشوند. اما این مهم در تعامل با فروشگاه های زنجیره ای برای آن محقق می شود .این خدمتی است که فروشگاه های زنجیره با استفاده از شعب متعدد و سراسری خود به تولید کنندگان ارائه می دهد.

به بیان ساده تر یک تولید کننده در تعامل و همکاری با فروشگاه های زنجیره ای خدماتی دریافت می کنند که باعث کاهش بسیاری از هزینه های آنان خواهد شد. از میان مجموعه این گونه خدمات می توان به این موارد اشاره کرد:
اطمینان از تولید و ادامه آن  ،عدم نیاز به تبلیغات، عدم نیاز به برندینگ و شناسایی نام ونشان تجاری خود و استفاده از برند فروشگاه زنجیره ای برای جا انداختن محصول ، عدم نیاز به نگهداری محصول در انبارها تا پیدا شدن خریدار،عدم نیاز به بنکداران و انتظار برای فروش محصول و بازگشت سرمایه،کاهش هزینه های بازاریابی و حمل و نقل. این ها بخشی از خدمات فروشگاه های زنجیره ای است که به تولید کنندگان ارائه می شود.

بنابراین در این شرایط تنها انتظاری که آنها از تولید کنندگان دارند حفظ کیفیت است .چرا که از یک سو نام و نشان خودشان در میان است و از سوی دیگر باعث می شود که یک تولید کننده از چرخه خارج شده و فشارهای بیشتری به اقتصاد و جامعه واردشود.

در این حالت تولید کنندگان نیز می توانند با حسن استفاده و درک شرایطی که فروشگاه های زنجیره ای با کاهش هزینه ها برای آنها به وجود آورده است به دنبال  تحقق اهداف دیگر و حتی بلند مدت خود بروند. 

استفاده از برند فروشگاهی برای فروش و برخورداری از بازارهای گسترده که در حالت عادی شاید پیش روی آنها قرار نداشته باشد،فرصتی است که طی سال های اخیر از طریق فروشگاه های زنجیره در اختیار تولید کنندگان قرار گرفته است،امری که باعث شده هم نظام توزیع و تولید مختل نشود و هم قیمت تمام شده محصول کاهش پیداکند.در واقع فروشگاه های زنجیره ای مانند پلی عمل کرده اند که هر دو سوی آن خنده به لب ها می آورد.

ارسال نظرات
موضوعات روز