جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۱
تیتر20 تغییر استراتژی فروش فروشگاه‌های زنجیره‌ای را بررسی کرد:
درج قیمت تولیدکننده روی کالا برای فروشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های زنجیره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای دارای تبعاتی است، زیرا آنها با توجه به برگزاری جشنواره‌های گوناگون فروش و همچنین تخفیفاتی که بر روی کالاهای مختلف خود می‌گذارند، یک سبد فروش برای خود طراحی می‌کنند، اما با اقدام اخیر دولت، این موضوع تحت شعاع قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۵۳۴۸۵

اجرای طرح
تیتر20 -  دولت مدتی است که تصمیم‌گرفته قیمت تولیدکننده را به جای مصرف‌کننده بر روی برخی از اقلام وکالاهای پر مصرف درج کند. این طرح ابتدا به صورت آزمایشی بر روی ۴ قلم کالا انجام و سپس تعداد آن بیشتر شد.حالا اعلام‌شده تا آخر سال بیشتر کالاها با این روش قیمت‌گذاری خواهند شد.

این در حالی است که با این اتفاق به طور اساسی بیشتر مزیت های رقابتی فروشگاه های زنجیره ای تحت الشعاع قرار گرفته و در عمل باعث می شود که آنها نتوانند مانند گذشته نقش محوری میان تولید کننده و مصرف کننده را ایفا کنند.نقشی که طی سال های اخیر اجرا شده و تمام طرف های درگیر با فروشگاه های زنجیره ای ،کاملا به آن اطمینان کرده و بخش اصلی سبد مورد نیاز خود را از فروشگاه های زنجیره ای تهیه و تامین می کنند.

از سوی دیگر فروشگاه های زنجیره گذشته از نقشی که در نظام توزیع متوازنی که در دوران پیک کرونا و همچنین شرایط سخت تحریم ایفا کردند،توانسته اند یک نقش محوری و بی بدیل نیز در سناریو تولید برای خود ثبت کند. 

اما به نظر می رسد که بر خلاف تصور،دولت به جای هموار کردن مسیر در نظر دارد دست اندازهای جدید،بیشتر و بلندتری را در راه فروشگاه های زنجیره ای ایجاد کند.یکی از اصلی ترین و شاید صعب و سخت ترین این موانع الزام درج قیمت تولید کننده بر روی کالا باشد.

 در واقع با اجرای این طرح فروشگاه‌های زنجیره‌ای به دلیل تغییراتی که مجبور می‌شوند در استراتژی‌های فروش خود انجام دهند با مشکلاتی روبرو خواهند شد. البته این بخش و نمای بیرونی این داستان درام است و در بطن ماجرا مصرف کنندگان هستند که با این تصمیم دولت باید بار اصلی آن را بر دوش بکشند.

مهم‌ترین ایراد طرح قیمت‌گذاری جدید دولت
درج قیمت تولیدکننده روی کالا برای فروشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های زنجیره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای دارای تبعاتی است، زیرا آنها با توجه به برگزاری جشنواره‌های گوناگون فروش و همچنین تخفیفاتی که بر روی کالاهای مختلف خود می‌گذارند، یک سبد فروش برای خود طراحی می‌کنند، اما با اقدام اخیر دولت، این موضوع تحت شعاع قرار می‌گیرد.

بر اساس این تصمیم دولت مراکز فروش کالا، از جمله فروشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های زنجیره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای باید از این پس بر اساس ‌درصد مشخصی قیمت مصرف‌کننده را تعیین کنند. شاید مهم‌ترین بحث در این باره مربوط به هزینه‌های بخشی باشد، که کار فروشگاه‌های زنجیره‌ای را سخت می‌کند. چرا که درصد‌هایی که به‌عنوان سود توزیع‌کننده نسبت به قیمت تولیدکننده در نظر گرفته شده است،کارشناسی‌شده نیست.

استراتژی جدید فروش فروشگاه های زنجیره‌ای 
اما با این حال و به رغم تمام دست اندازهای ایجاد شده این بخش مهم از اقتصاد غیر دولتی و خصوصی با توجه به تکیه بر دانش و به روز بودن خیلی سریع در برابر این تصمیم دولت، از جدیدترین استراتژی خود در حوزه فروش رونمایی کردند.

جشنواره خرید شفاف
در این راستا فروشگاه‌های زنجیره‌ای در دو مرحله تخفیف‌های ۵ تا ۳۵ درصدی در جشنواره «خرید شفاف» ارائه می‌کنند. بر این اساس طرح نخست جشنواره خرید شفاف در فروشگاه‌های زنجیره‌ای که از ۲۲ دی آغاز شده تا ۲۲ بهمن ادامه خواهد یافت و طرح دوم از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت.

 این طرح در گروه‌های کالایی مواد غذایی، شوینده ها، محصولات پروتئینی، پوشاک، منسوجات، کیف، کفش و چرم با تخفیف‌های متنوع برگزار می‌شود.در گروه غذایی و کالا‌های اساسی مورد نیاز مردم بسته به نوع کالا، ۵ تا ۲۵ درصد، در شوینده‌ها تا ۳۰ درصد و در پوشاک تا ۳۵ درصد تخفیف در جشنواره خرید شفاف فروشگاه‌های زنجیره‌ای ارائه می‌شود.

 در این رابطه سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده  برخی گروه‌های کالایی را مشمول طرح درج قیمت تولید کرده است. حاشیه سود در این کالاها برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای مشخص است، اما آنها با این استراتژی و همچنین برای پایبند بودن به اصل رضایت مشتری از بخشی از سود قانونی خود در طرح خرید شفاف، صرف نظر می‌کنند.

با این اقدام فروشگاه‌های زنجیره‌ای آن‌ها استراتژی فروش خود را عوض کردند، به طوریکه از سود خود کاسته‌اند، تا با توجه به شرایط جدید میزان فروش خود را حفظ کرده و به نوعی توانسته‌اند مشتریان خود را نگه دارند، از طرفی با این تخفیف‌های درنظر گرفته شده فروشگاه‌های زنجیره‌ای به نظر می‌رسد می‌توانند مشتریان بیشتری را نیز جذب کنند.

 به نوعی استراتژی «فروش بیشتر- سود کمتر» در دستور کار فروشگاه‌های زنجیره‌ای قرار گرفته است، از سویی می‌توان گفت، این مسئله هوشمندانه‌ترین استراتژی است که فروشگاه‌های زنجیره‌ای در شرایط حاضر با توجه به الزام درج قیمت تولیدکننده به جای مصرف‌کننده،می‌توانستند، اتخاذ کنند. با انجام این کار آن‌ها به خوبی از پس مدیریت شرایط حاضر بر آیند و این وضعیت را به خوبی سپری کنند. 

چالش مهم در روش درج قیمت تولیدکننده به جای قیمت مصرف‌کننده این است مولفه‌هایی مانند افزایش تورم، رشد نرخ ارز، قیمت مواد اولیه داخلی، هزینه حمل و نقل، پخش، انبارداری و ...، به درستی در نظر گرفته نشده است، زیرا که این هزینه‌ها ثابت نیستند و مدام با افزایش روبرو می‌شوند. 

از سویی پروسه تولید یک محصولی که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود، ممکن است زمان‌بر باشد، یعنی از زمان تامین مواد اولیه، سفارش اقلام وارداتی، تخصیص ارز، تولید، عرضه به بازار، فروش و بازگشت پول برای تولیدکننده، نیاز است که دوره‌ای چند ماهه طی شود، بنابراین درج قیمت تولیدکننده، مشتری را دچار سردرگمی خواهد کرد و تولیدکننده را نیز با مشکلاتی روبرو می‌کند و فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز در این بین هم با معضل روبرو هستند، بنابراین اجرای این طرح با اما و اگرهای فراوانی روبرو است.اما با این حال فروشگاه های زنجیره ای برای تداوم راحتی خیال مشتریان و حفظ اطمینان آنها تا مشخص شدن وضعیت اجرای آن با طرح خرید شفاف سعی در برقراری آرامش کرده اند تا تکلیف نهایی این طرح مشخص شود.


ارسال نظرات
موضوعات روز