شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 11
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶
تیتر20 بررسی می‌کند؛
بانک ملت موفق شد به‌عنوان اولین بانک در شبکه بانکی کشور، خدمات چک‌های صیادی را بر روی دستگاه‌های خودپرداز خود ارائه دهد.
کد خبر: ۵۳۵۱۱
بانک ملت، پیش‌گام ارائه خدمات چک‌های صیادی بر روی دستگاه‌های خودپرداز
تیتر20 - از ابتدای سال ۱۴۰۰ که دسته‌چک‌های جدید میان متقاضیان توزیع شده، ثبت و تأیید چک نیز الزامی شده است، به‌طوری‌که اگر چک‌های جدید در سامانه صیاد بانک مرکزی ثبت و تأیید نشوند، توسط بانک‌ها کارسازی نخواهند شد. ازاین‌رو مردم باید در استفاده از چک‌ها به این مهم توجه کنند تا دچار ضرر نشوند.

باتوجه‌به اینکه ثبت و تأیید چک در سامانه صیاد بانک مرکزی از اهمیت بالایی برخوردار است، بانک‌ها باید شرایط ثبت و تأیید چک در سامانه صیاد را برای همه مردم مهیا و تسهیل کنند. در حال حاضر روش‌هایی که برای ثبت و تأیید چک وجود دارد شامل استفاده از موبایل بانک‌ها و اپلیکیشن‌های تجاری یا مراجعه حضوری به بانک جهت انجام این مهم است.

بااین‌حال باید توجه داشت همه مردم نمی‌توانند از روش اول استفاده کنند، زیرا افرادی که در مناطق محروم کسب‌وکاری دارند یا افرادی که به گوشی هوشمند یا اینترنت دسترسی ندارند، در استفاده از موبایل بانک و اپلیکیشن تجاری با مشکل مواجه هستند. همچنین مراجعه به بانک جهت ثبت و تأیید بعد از هر بار معامله از طریق چک نیز کاری زمان بر و وقت‌گیر است.

ازاین‌رو راهکارهای جدیدی که جهت حل مشکل دسترسی به سامانه صیاد پیشنهاد می‌شود، شامل راه‌اندازی سامانه‌های پیامکی و اتصال دستگاه‌های خودپرداز و کارت‌خوان به سامانه صیاد جهت ثبت و تأیید چک است؛ راهکاری که به‌تازگی توسط بانک ملت اجرایی شده است.

به‌عبارت‌دیگر اتصال دستگاه‌های خودپرداز به سامانه صیاد بانک مرکزی، از جمله راهکارهای کاهش مراجعه حضوری مردم به بانک در شرایط فراگیری بیماری کرونا است. از ابتدای سال ۱۴۰۰ که بانک مرکزی قانون جدید چک را به طور رسمی اجرایی کرده است، تمامی افرادی که از چک‌های جدید بنفش رنگ استفاده می‌کنند باید اطلاعات روی برگه‌های کاغذی را در سامانه صیاد نیز ثبت و تأیید کنند، چرا که در غیر این صورت، بانک‌ها مبلغ چک را به دارنده پرداخت نمی‌کنند
.
ازآنجاکه در حال حاضر برخی بانک‌ها امکان ثبت و تأیید چک از طریق دستگاه‌های خودپرداز را فراهم کرده‌اند، به نظر می‌رسد زیرساخت‌های لازم جهت اتصال خودپرداز به سامانه صیاد توسط بانک مرکزی مهیاست و این بانک‌ها هستند که باید هر چه سریع‌تر، دستگاه‌های خودپرداز خود را به سامانه صیاد وصل کنند.

نکته مهم این است که اتصال دستگاه خودپرداز به سامانه صیاد، جهت حل مشکل ثبت و تأیید چک برای افرادی که در مناطق روستایی صاحب کسب‌وکاری هستند یا به هر دلیل به گوشی هوشمند دسترسی ندارند، تدارک دیده شده است و به همین خاطر خیلی مهم است که بانک‌هایی مثل بانک کشاورزی که در مناطق روستایی شعب زیادی دارد یا بانک ملی که بیشترین تعداد دستگاه خودپرداز را در سطح کشور دارد، این امکان را مهیا کرده و مشکل مردمی که صرفاً از طریق مراجعه حضوری به بانک نسبت به ثبت و دریافت چک‌های جدید اقدام می‌کنند را حل کنند.

ارائه خدمات چک‌های صیادی در خودپردازهای بانک ملت
در چنین شرایطی و باتوجه‌به تأخیر به وجود آمده در ارائه سرویس اتصال خودپردازها به سامانه چکاوک، بانک ملت موفق شد به‌عنوان اولین بانک، این سرویس را روی دستگاه‌های خودپرداز خود فعال کند تا ازاین‌پس خدمات ثبت صدور، تأیید و انتقال چک‌های صیادی از طریق دستگاه‌های خودپرداز بانک ملت هم ارائه شود.

به‌این‌ترتیب مشتریان این بانک می‌توانند ازاین‌پس تمامی خدمات چک‌های صیادی را از طریق پایانه‌های خودپرداز بانک ملت در سراسر کشور دریافت کنند.

بانک ملت پیش‌ازاین و هم‌زمان با اجرای قانون جدید چک خدمات چک‌های صیادی را در کانال‌های مختلف غیرحضوری مانند همراه بانک و اینترنت بانک نیز فعال کرده بود.

ارائه خدمات چک‌های صیادی از طریق پیامک هم برای مشتریان دارای حساب در بانک ملت مدتی پیش فعال شده و در دسترس قرار گرفته است.

چندی پیش آمنه نادعلی زاده معاون اداره نظام پرداخت‌های بانک مرکزی، با حضور در شعبه مرکزی بانک ملت در تهران ضمن تقدیر از بانک ملت تأکید کرده است که بانک ملت نخستین بانکی است که این خدمت را به مشتریان ارائه می‌دهد و بانک‌های دیگر هم ارائه این خدمت را در دستور کار قرار داده‌اند.

رستم شاه گشتاسبی رئیس اداره کل زیرساخت و نرم‌افزار بانک ملت هم در این باره گفته است بانک ملت همسو با سیاست‌های بانک مرکزی از ابتدای اجرای قانون جدید زیرساخت‌ها و نیازمندی‌های فنی را آماده ساخت و خوشبختانه در کانال‌های مختلف خدمات غیرحضوری مشتریان می‌توانند، امور مربوط به ثبت، تأیید و انتقال چک‌های صیادی جدید را انجام دهند. 

به‌این‌ترتیب همه دستگاه‌های خودپرداز بانک ملت در سراسر کشور، خدمات چک‌های صیادی را ارائه می‌دهند و در واقع افرادی که گوشی هوشمند یا دسترسی به سامانه‌هایی مانند اینترنت بانک ندارند می‌توانند بدون مراجعه به شعبه، از این طریق خدمت موردنظر را دریافت کنند.

ارسال نظرات
موضوعات روز