جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 10
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
تیتر20 بررسی می کند؛
منصور یزدی زاده پس از آنکه در خرداد 97 به عنوان مدیرعامل ذوب آهن انتخاب شد، در آخرین ماه های سال 1400 این سمت را به ایرج رخصتی واگذار کرد.
کد خبر: ۵۳۵۳۰
استعفایی با دلگرمی/ اولویت های رخصتی برای ذوب آهن چه خواهد بود؟
تیتر20 - بالاخره پس از کش و قوس های بسیاری و حواشی پیش آمده منصور یزدی زاده از سمت مدیر عاملی ذوب آهن اصفهان استعفا داد و با تصمیمات گرفته شده ایرج رخصتی به عنوان سرپرست این مجموعه انتخاب شد. 

آن طور که پیداست تصمیم برای انتخاب مدیرعامل هنوز قطعی نشده که جمع بندی ها به انتخاب  سرپرست رسیده آن هم برای مجموعه ای که پیش از این بارها خود را به عنوان مادر صنعت فولاد نامیده است می تواند کمی مدیریت شرایط را سخت کند. 

در چند ماه اخیر حواشی بسیاری برای این مجموعه پیش آمده، از کاهش سود تا مسائل مربوط به مدیریت. اختلافات میان ذوب آهن و انجمن زغالسنگ بار دیگر بالا گرفت و این مجموعه زغالسنگ تولیدی کشور را بی کیفیت دانست و معتقد بود کاهش سود به دلیل واردات زغال مورد نیاز است.
 
البته در آن سوی ماجرا زغالسنگی ها نیز معتقد بودند این مجموعه به دنبال خرید ارزان هستند. مشابه این اختلافات در حدود 3 سال حضور یزدی زاده با حوزه سنگ آهن هم دیده می شد. 

این موضوعات در کنار مشکلات دیگری بود که بارها از سوی برخی رسانه ها مطرح می شد،اما با این حال پس از تکذیب برکناری یزدی زاده ، چند روز بعد وی خودش با استعفا مهر تاییدی بر خبرهای منتشر شده زد، البته با توجه به اینکه در حال حاضر به عنوان رییس هیات مدیره مشغول به فعالیت است، می توان گفت با دلگرمی، استعفای خود را نوشت و می دانست در این مجموعه باقی می ماند. 

اما یزدی زاده از سال 97  سکان هدایت این مجموعه را در حالی به دست گرفت که ذوب آهن با کوهی از مشکلات و زیان انباشته مواجه بود.  هرچند در این مدت اتفاقات خوبی در ذوب آهن اصفهان رخ داد و ریل ملی به افتخاری بزرگ برای این مجموعه تبدیل شد اما نباید از کمی و کاستی های رخ داده چشم پوشی کرد. این کمبودها باید در دور جدید مدیریتی ذوب آهن حل شود.
  
شاید در کنار مواردی در حوزه تامین مواد اولیه و توجه به نماد ذوب در بورس کالا، رخصتی سرپرست جدید باید نگاهی متفاوت به روابط عمومی این بنگاه اقتصادی بزرگ داشته باشد واین بخش را بیش از پیش با اهداف توسعه ای شرکت همراستا کند. 

اما اقدامات رخصتی تنها به این موضوع ختم نمی شود. تغییر تکنولوژی و ارتقای آن از مهمترین موضوعاتی است که می تواند ناجی ذوب آهن برای افزایش سوددهی باشد. این مجموعه با توجه به قدمت فعالیت خود امروز باید سردمدار تکنولوژی های جدید در صنعت فولاد باشد اما عدم توجه به این موضوع باعث می شود تا فولادسازان دیگری گوی سبقت را از ذوب آهن بربایند. 

انتظار بر این است که مدیریت جدید بیش از پیش این موضوع را در اولویت قرار دهد تا در ادامه آن بتواند با افزایش صادرات و فروش وضعیت را سامان دهد. 

با نگاهی به بازار منطقه و با توجه به راکد بودن ساخت وساز در کشور، صادرات می تواند نقش مهمی در ارز آوری برای این مجموعه ایفا کند. البته مدیران ذوب آهن معتقدند تا به امروز نیاز های ارزی خود را از محل صادرات تامین کرده اند اما افزایش آن می تواند به نفع سهامداران باشد.
 
بدون شک توجه به منافع سهامداران و در کنار آن تعامل با تامین کنندگان مواد اولیه می تواند وضعیت و جایگاه این مجموعه را نسبت به سال های قبل بهبود بخشد اما این موضوع مستلزم تغییر نگاه مدیریتی و حمایت هایی از سوی دولت است. 

فراموش نکنیم هرچند سر نخ برخی مشکلات به دیدگاه های مدیریتی درون سازمانی ذوب آهن می رسد اما بخشی دیگر نیازمند تعامل هرچه بیشتر وزارتخانه های مرتبط با این بنگاه است. 

البته تمامی این موارد بسته به آن است که رختصی از سرپرستی به عنوان مدیرعاملی برسد در غیر این صورت تغییرات صورت گرفته خود می تواند برنامه ها را با مشکل همراه کند. 




ارسال نظرات
موضوعات روز