جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 07
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹
تیتر20 بررسی کرد؛
بانک گردشگری که سابقه حضور پررنگ در حوزه حمایت از ورزش قهرمانی را دارد به‌تازگی قصد دارد با حمایت از فدراسیون ورزش‌های همگانی، مسئولیت اجتماعی خود را در قبال سلامت عمومی نیز ایفا کند.
کد خبر: ۵۳۶۳۴
ائتلاف فدراسیون ورزش‌های همگانی و بانک گردشگری به سود مردم
تیتر 20- یکی از کارکردهای اصلی ورزش همگانی برای فرد و جامعه، بهبود شاخص‌های تندرستی و زندگی است. بررسی‌های مقایسه‌ای نشان می‌دهد در کشورهای پیشرفته از تمام امکانات موجود برای ایجاد سبک زندگی فعال شهروندان استفاده می‌کنند. ورزش رویکردهای تعلیم‌وتربیت، قهرمانی، همگانی و حرفه‌ای دارد که هرکدام اهداف و تأثیرات خود را بر روی جامعه دارد. 

در یک جامعه سالم برای اینکه در حوزه‌های بهداشت و درمان، صنعت، اقتصاد، دفاعی و نظامی، تربیتی و دانشگاهی و همچنین تولید اتفاق بزرگی بیفتد متکی بر این است که افراد سالمی در جامعه وجود داشته باشند و به این منظور باید رویکرد توجه به ورزش همگانی را به‌عنوان یک اصل موردتوجه قرار گیرد.

نکته مهم این است که اگر چنین نگاهی در دولت وجود نداشته باشد، از رویکردهای دیگر ورزش به‌صورت غیرمتعارف استفاده می‌شود و برای مثال فقط ورزش قهرمانی موردتوجه رسانه‌ها، صاحبان قدرت و مسئولان قرار می‌گیرد. اگرچه ورزش قهرمانی باعث ارتقای غرور ملی می‌شود ولی باید متوجه بود که مخاطبان ورزش قهرمانی در بهترین حالت 3 میلیون نفر هستند که از این بین تنها 10 درصد از آنها ورزشکار فعال در حوزه قهرمانی هستند و می‌توانند عناوین بین‌المللی کسب و مدال‌آوری داشته باشد. 

اهمیت وجود و تقویت این نگاه در تمام لایه‌های تصمیم‌گیر و مؤثر از آن رو است که میزان فعالیت بدنی جامعه بر اساس مطالعات و تحقیقات انجام شده به‌شدت رو به افول است؛ 56 درصد از مردم ایران دچار کم‌تحرکی هستند و زنان با 64 درصد، کم‌تحرک‌ترین قشر جامعه هستند که با توجه به نقش مادران و زنان این درصد عدد قابل‌توجهی است و اصلاً قابل‌قبول نیست و آینده نامطمئنی را ایجاد می‌کند. همچنین آمارها نشان می‌دهد 20 درصد کودکان دچار چاقی هستند و کسانی که در کودکی چاق هستند تا زمان میان‌سالی نیز چاق باقی می‌مانند و از بهره‌وری لازم در وظایف اجتماعی برخوردار نیستند و دچار بیماری‌های مختلفی خواهند شد و سرمایه ملی ما در سن 40 سالگی دچار انواع بیماری‌ها خواهد بود.

از سوی دیگر میزان ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر نیز در کشور ما نیز عجیب است؛ 30 درصد جمعیت کشور دچار بیماری فشارخون هستند که درمان قطعی ندارد و تنها با تغذیه مناسب و ورزش قابل مدیریت است. دیابت نیز حدود 10 درصد جامعه را درگیر کرده و 25 درصد از مردم نیز در شرایط پیش دیابت هستند. در سال 97 بیش از 80 درصد مرگ‌ومیرها ناشی از بیماری‌های غیر واگیر بوده که ناشی از کم‌تحرکی است. با یک تحلیل ساده به این نتیجه می‌رسیم که میزان فعالیت‌ها در حوزه همگانی کافی نبوده و نتوانسته توده‌های جمعیت را درگیر کند.

این واقعیت‌های نگران‌کننده، بررسی علل کم‌توجهی به ورزش‌های همگانی را از اهمیت و ضرورت دوچندان برخوردار می‌کند؛ آیا در حال حاضر قانونی وجود دارد که صاحبان مشاغل مجبور باشند در روز یک ساعت را برای کارکنان خود به ورزش اختصاص دهند و این امر وجود دارد که به‌صورت اجباری کارمندان ورزش را در دستور کار داشته باشند؟ آیا در شهرها نیز قوانین مناسب داریم؟ شهرها با محوریت خودرو طراحی شده است آیا اگر شهروندی بخواهد با دوچرخه و پیاده به محل کار خود برود این امر امکان دارد؟ آیا برنامه‌های پایین‌دست و کمپین‌های مناسب و هوشمندانه در این حوزه داشته‌ایم؟ پاسخ همه اینها منفی است.

مرور این عوامل بیش از هر نکته‌ای این واقعیت را روشن می‌کند که بنگاه‌های اقتصادی باید توجه به ورزش‌های همگانی را در کانون برنامه‌های مسئولیت‌های اجتماعی خود قرار دهند. حمایت‌های تبلیغی و مالی از ورزش‌های همگانی یکی از این قبیل اقدامات است که به نظر می‌رسد بانک گردشگری به‌عنوان یکی از بنگاه‌های فعال در حوزه ورزش به آن توجه ویژه‌ای داشته و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری این بانک و فدراسیون ورزش‌های همگانی و رونمایی از کارت هواداری ورزش‌های همگانی
از مصادیق این توجه مبارک است.

مرور سوابق عملکرد بانک گردشگری در حوزه ورزش نشان می‌دهد این بانک نقش اجتماعی خود را در حوزه ورزش در رشته‌های والیبال و فوتبال نشان داده و کمک‌ها و حمایت‌های لازم را داشته است. اکنون نیز با تفاهم‌نامه‌ای که با فدراسیون ورزش‌های همگانی امضا کرده است قصد دارد از ظرفیت‌های بانک در کمک به تأمین سلامت مردم استفاده کند.

طبق گفته‌های قائم‌مقام بانک گردشگری، این بانک به دنبال تعامل و همکاری دوطرفه است تا بتواند از ظرفیت ورزش همگانی کشور 20 میلیون عضو جذب و شرایط را برای بهترشدن ورزش همگانی در بین مردم فراهم کند.

این تفاهم‌نامه با استقبال رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی همراه بوده و به گفته افشین ملایی «تمام اقداماتی که از سوی فدراسیون ورزش‌های همگانی و بانک گردشگری صورت خواهد گرفت، در جهت ساختن آینده‌ای روشن برای مردم ایران است که بتوانیم با همکاری یکدیگر به سمت توسعه پایدار ورزش همگانی در کشور حرکت کنیم».

به‌این‌ترتیب بیراه نخواهد بود اگر امیدوار بود ائتلاف فدراسیون ورزش‌های همگانی و بانک گردشگری به سود مردم باشد و با پتانسیلی که این دو نهاد دارند، اتفاقات خوبی برای سلامت مردم رقم بخورد. 

ارسال نظرات
موضوعات روز