يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 05
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
تیتر20 گزارش می دهد؛
مدیرکل فرودگاه بین المللی قشم در حالی خبر از رشد پروازهای داخلی و خارجی قشم در ده ماه امسال داده که این میزان پرواز نسبت به سال 97 بسیار کمتر بوده و دلیل این رشد افت بیش از حد پروازها در سال 99 به دلیل محدودیت های کرونایی بوده است.
کد خبر: ۵۳۶۴۴
آیا عملکرد مدیریت فرودگاه قشم در سال 1400 قابل قبول بوده است؟/ از طرح های توسعه ای فرودگاه قشم چه خبر؟
تیتر20 -  به تازگی مدیرکل فرودگاه بین المللی قشم گفته طی 10 ماهه امسال سه هزار و 122 پرواز داخلی و خارجی در فرودگاه بین المللی قشم انجام شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی  44.4 درصدی داشته است، آمار در شرایطی که کشور سال گذشته با محدودیت های شدید کرونایی روبرو بود و از طرف دیگر فعالیت تورهای گردشگری و ... هم متوقف شده بودند خیلی عجیب نیست، زیرا در سال جاری همه این محدودیت ها برداشته شده و فعالیت تورهای گردشگری هم از سر گرفته شده است. بنابراین آمار رشد 44 درصدی پروازها در نتیجه عملکرد مدیریت فرودگاه قشم نیست و تازه پروازهای این فرودگاه به سطح قبل از کرونا هم نرسیده است.

به عبارت دیگر فرودگاه بین المللی قشم سال 97 حدود بیش از 4 هزار  پرواز داخلی و خارجی داشته، در حالی که 4 سال پیش این جزیره به اندازه الان بین گردشگران و سرمایه گذاران معرفی نشده بود.

در شرایط کنونی فرودگاه قشم مطابق با گزارش های گردشگران عملکرد ضعیفی در ارائه خدمات دارد و شاید اگر این فرودگاه را با سایر فرودگاه ها مقایسه کنیم مشخص می شود که این جزیره در بخش فرودگاهی حرفی برای گفتن ندارد. در واقع این رکوردی که قشم در 10 ماه ثبت کرده در کیش کمتر از دو ماه این میزان پرواز انجام می شود. البته بخشی از این مساله تحت تاثیر زیرساخت های ضعیف فرودگاه قشم است که این موضوع را هم نمی توان جدا از عملکرد مدیران این فرودگاه دانست.

چندی پیش مدیرعامل منطقه آزاد قشم از انجام مقدمات بهره برداری از برج مراقبت فرودگاه قشم تا قبل از سال 1401 خبر داده بود که مدیریت فرودگاه درباره این موضوع هیچگونه اطلاع رسانی نکرده است، به همین دلیل به نظر می رسد این پروژه احتمالا به سال آینده کشیده می شود و از آنجایی که در توالی اجرای پروژه های فرودگاه قشم انجام این بخش نسبت به توسعه سالن ها و خدمات فرودگاهی اولویت داشت تعویق آن می تواند تمام برنامه ریزی ها را از بین می برد.

حال با توجه به اینکه پروژه های فرودگاهی قشم قرار بود با سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام شود، در حال حاضر پکیجی برای معرفی فرودگاه قشم به عنوان پروژه قابل سرمایه گذاری تهیه شده از این رو نقش مدیریت فرودگاه در اجرای به موقع آن اهمیت ویژه ای دارد، زیرا سرمایه گذار بخش خصوصی تمایلی ندارد که با تعویق در اجرای پروژه متحمل خواب سرمایه و زیان های ناشی از آن شود. 

چندی پیش منطقه آزاد قشم خبر داده بود که چند شرکت های خارجی برای همکاری در پروژه فرودگاه قشم مذاکراتی داشته اند اما جمع بندی نهایی برای جذب سرمایه گذار به بعد از اعلام آمادگی بخش خصوصی داخلی موکول شده است که تاکنون فراخوان عمومی اعلام نشده است.

از آنجایی که در اسناد بالا دستی، فرودگاه قشم در منطقه ای آزاد به عنوان شهر فرودگاهی تعریف شده که باید در ترانزیت کالا و مسافر جنوب ایران نقش موثری ایفا کند نه تنها پروژه های توسعه ای آن باید جدی گرفته شود، بلکه توسعه خدمات فرودگاهی هم باید مد نظر قرار بگیرد و این مساله کاملا متفاوت از بسترسازی برای ایجاد شهر فرودگاهی نیست، بنابراین مدیریت فرودگاه قشم باید ابتدا تعریف دقیقی از برنامه های خود برای توسعه فرودگاه ارائه دهد و موازی با آن روی همکاری با سایر بخش ها یعنی هتل ها، آژانس های مسافرتی و ... داشته باشد.

ارسال نظرات
موضوعات روز