پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 16
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
تیتر20 بررسی می کند؛
فولاد سبا به عنوان یکی از بخش های فولاد مبارکه تولید 1.5 میلیون تن کلاف در سال 1401 را برای خود پیش بینی کرده تا سهم بیشتری از بازار را در دست بگیرد.
کد خبر: ۵۳۷۴۵
افزایش تولید، تصمیمی درست یا شوی مدیریتی تکلیفی به سبا فولاد
تیتر20 - این مجموعه از تولید کننده بزرگ ورق گرم در کشور است و این محصول از نظر بازار مصرف با تقاضای بالایی برخوردار است و شاید همین موضوع توانسته چنین هدف گذاری را در برنامه تکلیفی فولاد سبا قرار دهد. 

نیاز روز افزون صنعت خودرو و لوازم خانگی باعث شده تا تولیدکننده ورق گرم برنامه های افزایشی را در لیست اقدامات سال جدید خود قرار دهد. 

اما بدون شک دستیابی به این میزان تولید نیازمند مواردی است که سبا نمی تواند از آن چشم پوشی کند. شاید اولین و مهمترین پیش نیاز این تولید تامین انرژی (‌برق و گاز) باشد. 

درواقع تامین انرژی امروز اصلی ترین چالش برای برنامه های 1401  است که در صورت عدم اجرای راهکارهای مطرح شده می تواند تاثیری بیش از سال جاری بر تولید داشته باشد. این در حالی است که مصرف ورق برای صنایع پایین دست بسیار حیاتی است و کاهش تولید می تواند بر میزان واردات اضافه کند و این یعنی افزایش ارزبری و همچنین افزایش قیمت تمام شده در صنایع پایین دستی.

اما به هر حال برای حل مشکل در حوزه انرژی علاوه بر اقداماتی که فولاد مبارکه انجام داده، وزارتخانه های مرتبط نیز اعلام آمادگی برای تعامل و همکاری بیشتر کرده اند. البته زمزمه های حضور فولاد مبارکه در اجرای طرح توسعه 2  میدان نفتی نیز می تواند خبر خوشی برای زیرمجموعه های این هلدینگ باشد که مبارکه به دنبال اقداماتی در زمینه تامین انرژی لازم برای خود و زیرمجموعه هایش است.

اما مشکل دیگری که می تواند برای تحقق این هدف دردسر ساز شود موضوع تامین مواد اولیه خواهد بود. هرچند در سال های اخیر فولاد مبارکه سعی بر آن داشته تا با تدابیری مشکلات در حوزه تامین مواد اولیه برای خود و شرکت های تابعه راه حل و حتی برای این کار وارد معدنکاری نیز شده که خود با نقدهایی همراه بود اما بررسی شرایط نشان می دهد چندان اوضاع در حوزه تامین مواد اولیه مناسب نیست و باید نسبت به وضعیت سال های پیش رو نگران بود. این اتفاق می تواند هدف فولاد سبا را هم تحت تاثیر قرار داده و از مسیر تحقق خارج کند. 

نکته مهم این است که آیا تکلیف افزایش تولید به فولاد سبا با ارزیابی شرایط سخت پیش روی فولادی ها همراه بوده است یا بدون نگاه به شرایط پیش رو چنین هدفی برنامه ریزی شده است. عدم پیش بینی و در نظر گرفتن شرایط بحرانی پیش روی می تواند سال آینده بازار را نیز از تعادل به دست آمده خارج کند. 

در چنین شرایطی تصمیمات و برنامه های بدون پشتوانه می تواند شرایط را سخت تر کند. درست در زمانی که واحدهای تولید با بحران انرژی و تامین مواد اولیه مواجه هستند  باید واحدهای تولیدی دست به عصا تر از گذشته در حرکت باشند تا با افزایش راهکارهای ارائه شده و اجرایی شدن آن از این بحران گذر کرد. 

البته نباید فراموش کرد که فولاد سبا یکی از بخش های فولاد مبارکه محسوب می شود و خود نمی تواند برای برنامه های پیش رو چندان ورودی داشته باشد. درواقع تصمیمات از سوی مدیرعامل فولاد مبارکه به این بخش ابلاغ و موظف به انجام آن خواهد بود. می توان این هدف گذاری را نوعی تکلیف صادر شده از سوی فولاد مبارکه دانست که در تلاش برای افزایش تولید سال آینده است. 



ارسال نظرات
موضوعات روز