جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۲
تیتر20 بررسی می کند؛
در حالی که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای صادرات یک میلیون دستگاهی خودرو طی سال 1404 برنامه ریزی کرده، آمارها نشان می دهند خودروسازان کشور شرایط مناسبی در این حوزه ندارند.
کد خبر: ۵۳۷۸۲
وزارت صمت و راه صادرات پایدار خودرو
تیتر20 - خودروهای ایرانی روزگاری در بازارهای مختلف منطقه حضور داشتند، حضوری که البته خیلی پر رنگ نبود. این در حالی است که همین حضور نه چندان قوی در بازارهای صادراتی نیز رفته رفته کم و ضعیف شد و کار به جایی رسید که حالا تعداد کل خودروهای صادراتی کامل کشور در سال به هزار دستگاه هم نمی رسد. در گذشته قرار بود به واسطه مشارکت با خودروسازان خارجی به خصوص رنو، ایران به پایگاه صادراتی آنها در منطقه تبدیل شود. به عنوان مثال، رنو می خواست برخی از محصولات خود را در ایران تولید و با توجه به موقعیت جغرافیایی مهم کشور، به بازارهای منطقه بفرستد. این مسیر اما فعلا به دلیل تحریم بسته است و نمی توان روی صادرات خودرو از محل تولید و مونتاژ خودروهای خارجی حساب باز کرد.
 
در چنین شرایطی وزارت صمت برنامه صادرات یک میلیون دستگاهی را چیده، هدفی بزرگ که اگر الزامات و ابزارهای موردنیاز آن فراهم نشود، رویایی بیش نخواهد بود. صادرات پایدار و قابل قبلو خودرو چند شرط دارد که مهمترین آنها، کیفیت حداکثری، قیمت حداقلی و خدمات پس از فروش مناسب است.

 با توجه به این فاکتورها، مشخص می شود که چرا خودروسازان ایرانی نتوانسته اند صادرکنندگان موفقی باشند. در همین بازار داخل و با وجود نبود رقابتی مناسب، شهروندان رضایت خاصی از کیفیت و قیمت خودروهای داخلی ندارند. با این حال، طبیعی است که در بازارهای خارجی با سطح رقابت بالاتر، خودروهای ایرانی مشتری زیادی نداشته باشند. بنابراین اگر وزارت صمت می خواهد صادرات خودرو را ارتقا بدهد و به هدفش در سال 1404 نزدیک شود، راهی جز بهبود کیفی، کاهش قیمت تمام شده و بالا بردن سطح خدمات پس از فروش ندارد. 

در بازارهای صادراتی خودرو، قیمت مسئله ای بسیار مهم است، به نحوی که  خودروسازان سعی می کنند تا حد امکان محصولاتی به اصطلاح اقتصادی که عموم شهروندان قدرت خرید آنها را داشته باشند، عرضه کنند. در این شرایط، هرچه قیمت خودرو کمتر باشد، مشتریان نیز میل بیشتری به خرید آن خواهند داشت. بنابراین کاهش قیمت تمام شده و عرضه محصولات تا حد امکان ارزان، کمک بزرگی به صادرات پایدار خودروهای ایرانی خواهد کرد. اتفاقا وزارت صمت اعلام کرده که قیمت خودرو در سال آینده کمتر از تورم خواهد بود، موضوعی که با نهادینه شدن آن می توان به تولید خودروهایی با قیمت مناسب در کشور امیدوار بود.

اما مسئله بسیار مهم دیگر در بازارهای صادراتی
، عرضه خودرو با سطح کیفی مناسب و امکانات به روز است.  درست است که قیمت نقش مهمی در بازارهای صادراتی دارد، اما در کنار آن، شهروندان به کیفیت نیز اهمیت زیادی می دهند. در واقع مشتریان با مقایسه قیمت و کیفیت خودروها اقدام به خرید می کنند و این دو موضوع را در کنار هم می بینند. بنابراین صرف اینکه خودرویی ارزان صادر شود بی آنکه از سطح کیفی مناسبی برخوردار باشد، ضامن صادرات موفق و پایدار نخواهد بود. اتفاقا یکی از دلایل مهم از دست رفتن بازارهای صادراتی خودروهای ایرانی، ضعف کیفی در مقایسه با محصولات دیگر بوده است.در نهایت اینکه خدمات پس از فروش نیز از اهمیت زیادی در بازارهای صادراتی برخوردار است.

 خودروسازانی که خدمات پس از فروش مناسبی ارائه ندهند، از گردونه حذف یا به حاشیه رانده خواهند شد. برای مشتریان مهم است که خیال شان بابت دریافت خدمات پس از فروش و تامین به موقع قطعات یدکی راحت باشد، بنابراین خودروسازی که خدمات بهتری در این بخش ارائه بدهد، شانس ماندگاری بالاتری در بازارهای خارجی دارد.


ارسال نظرات
موضوعات روز