پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
بررسی‌ها نشان می‌دهد پیک اُمیکرون از ایران گذر کرده و تا پایان سال عبور این سویه کامل خواهد شد.
کد خبر: ۵۴۱۳۸
تیتر 20- برای اولین بار 25 بهمن ماه در گزارشی با عنوان «زمان عبور از قله اُمیکرون» پیش‌بینی کرده بود که سویه جدید کرونا موسوم به اُمیکرون تا پیش از نیمه اسفند ماه فروکش کند. پس از آن در 27 بهمن ماه نیز در گزارش دیگری با عنوان «شاهد دوم گذر از پیک اُمیکرون» با بررسی روند این سویه در کشورهایی که زودتر درگیر اُمیکرون شدند، تاکید کرده بود که طول زمانی رسیدن به پیک اُمیکرون یک ماه است. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقد بودند پیک اُمیکرون تا پایان سال 1400 و در بهترین حالت در نیمه اسفند ماه رخ دهد.

علاوه براین، پس از عبور از سویه اُمیکرون سه سوال مهم مطرح است، اول؛ چه زمانی واریانت نگران‌‌‌کننده‌‌ بعدی پدیدار خواهد شد؟ دوم؛ آیا واریانت بعدی، بیماری شدید ایجاد خواهد کرد؟ و در نهایت، آیا واکسن‌ها ایمنی کامل در مقابل سویه‌های بعدی خواهند داد؟ پژوهشی به بررسی پاسخ‌های احتمالی به این پرسش‌ها پرداخته است. «دنیای‌اقتصاد» در این گزارش با استناد به پژوهش‌های رسمی، به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد.

اُمیکرون در مسیر نزولی

آمارهای روزانه کرونا نشان می‌دهد سایه سویه جدید کرونا موسوم به اُمیکرون از کشور عبور کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در ابتدای دی ماه تعداد مبتلایان روزانه کرونا حدود 2100 نفر بود اما به مرور تا نیمه بهمن ماه به کمی کمتر از 40‌هزار نفر در روز رسید. اما همان‌طور که در گزارش‌های «دنیای‌اقتصاد» پیش‌بینی شد، پیک اُمیکرون حدود یک ماه طول کشید و تعداد مبتلایان روزانه از هفته سوم بهمن ماه روند نزولی در پیش گرفت. نگاهی به نمودار مبتلایان روزانه نشان می‌دهد که پیک افزایشی تعداد مبتلایان روزانه به کرونا در فاصله 13 بهمن تا 19 بهمن رخ داده و پس از آن، روند، نزولی شده است.

علاوه براین، آمار نسبت ابتلا به آزمایش‌های روزانه نیز از حدود 40‌درصد در 20 بهمن ماه، به 5/ 8‌درصد در 13 اسفند ماه رسیده است. آمار فوتی‌های روزانه نیز که با تاخیر حدود 2 هفته تا 4 هفته به نسبت مبتلایان روزانه تغییر می‌کند، در یک هفته اخیر روندی نزولی داشته است.  مطابق پیش‌بینی‌های گذشته «دنیای‌اقتصاد» با این آمارها پیش از نیمه اسفند ماه، پیک سویه جدید کرونا گذشته و وارد فاز نزولی شده است. این در حالی است که برخی از کارشناسان معتقد بودند این سویه مدت طولانی‌تری در کشور باقی خواهد ماند و احتمالا پیک آن پایان سال 1400 خواهد بود. حتی برخی عنوان کرده بودند در سال آینده نیز از این پیک عبور نمی‌کنیم.

سه پرسش کلیدی بعد از اُمیکرون

واریانت اُمیکرون موج تازه‌‌‌ای از عفونت‌‌‌های ویروس SARS-CoV-2 و اضطراب را به همراه آورد، اما آمارها نشان می‌دهد که در آغاز سال ۲۰۲۲، برخی کشورها در حال ثبت کاهش موارد ابتلا هستند.

 پس از 2 سال نوسان بین فراز و نشیب‌‌‌های همه‌گیری، اغلب مردم کنجکاو هستند که موج بعدی چه هنگام خواهد آمد و چه شکلی خواهد گرفت. به گزارش سایت

«کرونا ساینس» اندرو رامبات که در مورد تکامل ویروسی در دانشگاه ادینبورگ پژوهش می‌کند، می‌‌‌گوید: «من فکر می‌‌‌کنم که اینکه ما واریانت‌‌‌های جدید با درجه‌‌‌های مختلف فرار ایمنی را خواهیم دید اجتناب‌‌‌ناپذیر است. آنها می‌توانند از هر جایی که انتقال گسترده‌‌‌ای وجود دارد پدیدار شوند.»

 اما نکته مهمی که دانشمندان تاکید می‌کنند این است که تنها «زمان» نشان می‌دهد که چه چیزی در انتظار بشر است. دانشمندان همان‌طور که در انتظار ورود واریانت بعدی به صحنه هستند، در حال بررسی واریانت غالب کنونی اُمیکرون هستند تا آینده را بهتر پیش‌بینی کنند./ دنیای اقتصاد
ارسال نظرات
موضوعات روز