سه‌شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 07
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۳
مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآب با اشاره به کاهش ۶۰ درصدی مصرف ماهی در کشور گفت: طبق آمار شیلات سرانه مصرف آبزیان ۱۳ کیلو است که البته ما معتقدیم سرانه مصرف آبزیان بیشتر از ۷ کیلو نیست.
کد خبر: ۵۴۱۷۶

تیتر۲۰- مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی با اشاره به اینکه آبزیان به دلیل اینکه کمترین حمایت دولتی را دارند در سال های اخیر با افزایش قیمت زیادی مواجه شده اند، گفت: در شرایطی که ۷۰ درصد قیمت ماهی تابع خوراک است، فقط ۵ درصد خوراک ماهی یارانه دولتی دریافت می کند در حالی که برای مرغ ۹۸ درصد خوراک ارز دولتی دریافت می کند و شاید این میزان یارانه به ماهی هم بخاطر سویای است که دولت یارانه برای خوراک مرغ اختصاص می دهد.

آرش نبی زاده با بیان اینکه به نسبت وضعیت اقتصادی کشور قیمت ماهی بالاست، افزود: به دلیل کاهش ارزش پول ملی در خارج از کشور همیشه مشتریان خوبی برای ماهی وجود دارد، از طرف دیگر امسال دولت حمایت هایی را از مرغ شروع کرد و ما مخالف بودیم زیرا باید به همان اندازه که از مرغ حمایت می‌شود از ماهی هم حمایت شود چراکه این تفاوت باعث می شود تقاضا برای ماهی به دلیل افزایش قیمت، کاهش یابد.

او افزود: در یک مقطع زمانی در سال ۹۷ قیمت مرغ و ماهی ۱۰ درصد اختلاف داشتند و الان این اختلاف قیمت به ۲۵۰ تا ۳۰۰ درصد رسیده است، به همین دلیل تقاضا برای ماهی به شدت کاهش یافته و حتی در آن زمان که رئیس جمهور پیش دعا کرد که به دنبال افزایش مصرف ماهی هستیم، اعلام کردیم غیر ممکن است.

نبی زاده با بیان اینکه دولت باید یارانه ای برای استفاده مردم از ماهی و... اختصاص بدهد، گفت: کاهش مصرف ماهی در کشور باعث می شود که مشکلات قلبی و... بوجود بیاید و در آینده هزینه درمان جامعه و دولت بالا برود.

او افزود: در آبان  امسال قیمت ماهی قزل آلا بیشتر شد، هرچند در همان زمانی که در بازار غزل آلا ۱۲۰ تومان بود، پرورش دهنده ها با قیمت ۶۰ تومان می فروختند و در ادامه سیاست های دولت باعث شد که تولیدکننده ها باز کاهش قیمت ببینند.

کاهش تقاضای ماهی برای خرید عید 

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی با بیان اینکه همیشه در همین مقطع سال به دلیل فرا رسیدن عید تقاضا برای ماهی قزل آلا زیاد بود اما در شرایط کنونی افت تقاضا اتفاق افتاده است، گفت: قیمت ماهی در مزارع به کیلویی ۵۷ هزار تومان و در عمده فروش ها هم ۶۵ هزار تومان است.

او افزود: ما در مذاکراتی که با شیلات داشته ایم گفتند ماهی قزل آلا نباید کمتر از ۶۶ هزار تومان فروخته شود و حتی نامه ای به وزیر جهاد کشاورزی زده ایم که این کاهش قیمت ماهی به دلیل مدیریت خوب شما نیست بلکه به دلیل سو مدیریت است که باعث شده ماهی از سفره مردم کاملا حذف شود.

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی درباره میزان مصرف سرانه ماهی در کشور اعلام کرد: طبق آمار شیلات سرانه مصرف آبزیان ۱۳ کیلو است که البته ما این عدد را قبول نداریم و معتقدیم که سرانه مصرف آبزیان بیشتر از ۷ کیلو نیست و حتی سرانه مصرف برای قزل آلا یک کیلو است.

او افزود: خیلی از مراکز عمده فروشی ماهی و قزل آلا نشان می دهد که در کشور امسال ۶۰ درصد کاهش تقاضا داشته ایم و اگر صادرات وجود نداشت بسیاری از پرورش دهنده ها ورشکسته خواهند شد.

نبی زاده درباره صادرات ماهی گفت: به علت نوسانات رو به پایین قیمت ارز در چند وقت اخیر صادرات کاهش یافته است و خیلی از تجار خارجی با احتیاط خرید می کنند و منتظر هستند ارزانتر شود.

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی با اشاره به اینکه در هر جای دنیا کیفیت قزل آلا یکی است و در سال های اخیر بسیاری از پرورش دهنده ها به سمت صادرات رفته اند، گفت: سال گذشته رکورد صادرات شکست و ۱۶ هزار تن قزل آلا صادر شد اما امسال بعید است به ۸ هزار تن برسد.

او با اشاره به اینکه ماهی های گرمابی به دلیل اینکه از همان خوراک مرغ استفاده می کنند، تصریح کرد: هرچند ۱۶ هزار تن از صادرات این محصولات به عراق برگشت خورده و چالش هایی داشتند اما به دلیل اینکه در بازار داخلی تقاضا دارند نسبت به سردآبی ها شرایط بهتری دارند./موج

ارسال نظرات
موضوعات روز