دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 13
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی:
محبی‌نژاد: میزان رانت بازار که ناشی از قیمت‌گذاری دستوری تا امروز ایجاد شده است، معادل ١٧۵ هزار میلیارد تومان بوده است که تنها ۵۵ هزار میلیارد تومان آن در گروه‌های مختلف خودرویی در شش ماهه ابتدایی‌ سال جاری اتفاق افتاده است.
کد خبر: ۵۴۲۰۱
کیفیت خودرو را دستوری نمی‌توان ارتقا داد
تیتر20 - آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در همایش زنجیره خودروسازی در افق ١۴٠١اظهار داشت: قیمت‌گذاری دستوری خودرو سبب شده که تاکنون ١٠٠ هزار میلیارد تومان زیان انباشته برای خودروسازان ایجاد کرده است؛ این وضعیت در حال حاضر نقدینگی خودروسازان را تباه می‌کند؛ به عبارت دیگر بخشی از ۴۶ هزار میلیارد تومان مطالبات تعیین تکلیف نشده زنجیره تأمین خودروسازان به این دلیل است. از سال ١٣٩٠ تاکنون، شاخص بورس ۵٩ برابرشده، مواداولیه میانگین ٢٠ برابر، قیمت خودرو درب کارخانه هشت برابر و قیمت خودرو در بازار آزاد میانگین ١۶ برابر افزایش قیمت داشته است. میتوان مقایسه کرد که قیمت خودرو به نسبت سایر نهاده‌ها چه میزان افزایش داشته است!.

او افزود: این درحالیست که میزان رانت بازار که ناشی از قیمت‌گذاری دستوری تا امروز ایجاد شده است، معادل ١٧۵ هزار میلیارد تومان بوده است که تنها ۵۵ هزار میلیارد تومان آن در گروه‌های مختلف خودرویی در شش ماهه ابتدایی‌ سال جاری اتفاق افتاده است. با افزایش قیمت خودرو (افزایش قیمت اعمال شده آذر ماه) حاشیه سود ناشی از فروش خودروهای ثبت‌نامی در بازار برای مجموع خودروهای ایران‌خودرو و سایپا قریب به ٣٠ درصد شده است. 

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی ضمن اشاره به اینکه دلایل این اتفاق‌ها براساس پنج مشکل عمده شناسایی شده است، گفت: بحران نقدینگی، تسهیلاتی که شورای پول و اعتبار تمامی قطعه‌سازان را منتظر نگه داشته، مشکل ناشی از سرکوب قیمت‌ فروش خودرو و قطعات، دشواری تامین‌ مواداولیه و قطعات نیم‌ساخته مستقیماً هم بر قیمت و هم انحصار ویژه در خصوص مواد اولیه موثر است و بحث کیفیت در حوزه مشکلات اساسی مطرح است.

وی تصریح کرد: کیفیت به‌ویژه در حوزه قطعات را نمی‌توان دستوری ارتقا داد و کیفیت را اصلاح کرد. موضوع کیفیت معلول عواملی همچون دانش فنی، فرآوری، قیمت متناسب با کیفیت، سیستم‌های کیفی، مواد اولیه، نقدینگی و به‌روزآوری  ماشین‌آلات و... است.

در ادامه این همایش محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو  با بیان اینکه ما از انتقاد هراسی نداریم و انتقادها را به عنوان یک شروعی برای بهبود می‌بینیم اما علت اینکه صنعت ما کند پیش می‌رود، این است که دولت به صنعت ورود کرده و با دخالت در مدیریت و قیمت، مانع پیشرفت صنعت شده است. بزرگان اقتصادی دنیا را هم در شرایط فعلی ما قرار دهیم، یک‌ماه هم دوام نخواهند آورد. شرایط نامناسب فراهم شده سپس هم انتقاد می‌کنیم چرا این اتفاق‌ها می‌افتد. اگر خودروسازی‌های ما توسط مدیران دهه‌های گذشته مانده بود، از کره هم جلوتر قرار داشتیم؛ چراکه کشور، جوانان، صنعت‌گران پتانسیل، توان و انرژی لازم را دارند. 

وی یادآور شد: زمانی که رنو وارد ایران شد و فعالیت با قطعه‌سازان داخلی را آغاز کرد، مطابق با استانداردهای بین‌المللی ۶٠ قطعه‌ساز داخلی را انتخاب کرد و آن‌ها قطعاتی تولید می‌کردند که قابلیت صادرات داشت؛ لذا قطعه‌سازان ما توانمند هستند، نیرو دارند و انرژی و پتانسیل دارند تنها نیاز است که فضا داشته باشند. قطعه‌سازان ما در حال حاضر در  فضا و شرایطی تولید می‌کنند و تحویل می‌دهند اما برای دریافت وجه آن دچار مشکل می‌شوند و دیگر فرصت و انرژی برای توسعه، ارتقا و... ندارند. 

این فعال صنعت قطعه‌سازی کشور تاکید کرد: اما بیانات مقام معظم رهبری و هشت دستور رئیس جمهور به صنعتگران ابلاغ شده و بایستی در این جهت اقدام کنیم. در مورد این هشت مورد که از ما سوال می‌شود، ما می‌گوییم همان مورد هشتم (تعیین تکلیف واگذاری مدیریت دولتی شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا به بخش غیردولتی) اجرایی شود، هفت مورد باقی هم همراهش ایجاد خواهد شد.   

وی در پایان تصریح کرد: در رابطه با آزمون تست‌ کیفیت‌ها، هنوز زیرساخت‌های تست در کشور ما کامل نشده است. هنوز پس از ٢٠ سال یکی از تست‌های جاده‌ای را نتوانسته‌ایم به سرانجام برسانیم. برآورد شده است که حداقل ١٨٠٠ میلیارد تومان نیاز به سرمایه‌گذاری برای تست‌ها وجود دارد که بایستی در اختیار قرار گیرد. نمی‌توان انتظار داشت که کیفیت ارتقا پیدا کند اما اقدامات لازم برای آن صورت نگیرد.
ارسال نظرات
موضوعات روز