چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 15
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۱
تیتر۲۰ بررسی می کند:
تولید ورق و فولاد آلیاژی در فولاد خوزستان می‌تواند ارزش افزوده بیشتری برای این مجموعه فولادی به همراه داشته باشد اما رسیدن به این موضوع با چالش هایی همراه است که مسیر را کمی دشوار می کند.
کد خبر: ۵۴۲۹۱
چالش های فولاد خوزستان در مسیر تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر
تیتر۲۰-  صنعت فولاد امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند حرکت به سمت تولید فولادهایی با ارزش افزوده بیشتر است. درواقع با تغییر کاربری ها در دنیا شاید ارزش افزوده تولید شمش در زنجیره ارزش مانند گذشته نباشد و این موضوع فولادسازان را به سمت تولید فولادهای آلیاژی می برد. 

فولاد خوزستان به عنوان یکی از قطب های تولیدی فولاد نقش مهمی در صنعت فولاد و تامین نیاز داخلی و به موازات آن در صادرات ایفا می کند.

بدون شک حرکت در این مسیر علاوه بر ایجاد ارزش افزوده بیشتر ‌و افزایش درآمدهای این شرکت، در اشتغالزایی هرچه بیشتر در استان نیز اثر گذار است. 

درواقع توسعه فعالیت های فولاد خوزستان علاوه بر دستاوردهای مثبت برای مجموعه و سهامداران آن، به دلایل مختلف از جمله اشتغالزایی و افزایش نقش آفرینی این مجموعه در حوزه مسئولیت های اجتماعی، برای مردم منطقه نیز حائز اهمیت خواهد بود. 

این توسعه از سوی فولاد خوزستان می تواند از تولید شمش تا تولید ورق های آلیاژی باشد. 
سید رضا فاطمی امین وزیر صمت نیز چندی پیش با اشاره به اهمیت فولاد خوزستان بیان کرده بود: خوزستان با توجه به ظرفیت هایی که دارد، جز ۵ استانی است که در حوزه فولاد برتری دارد. باید به سمت محصولات پایین دستی و با ارزش افزوده بالاتر برویم. یعنی به جای تولید شمش، به سمت ورق و فولاد آلیاژی برویم که ارزش افزوده، اشتغالزایی و سود بیشتری را داشته باشد.
اما بی تردید حرکت در این مسیر با مشکلات و چالش هایی مواجه است که می تواند تحقق این هدف را تحت تاثیر قرار دهد. 

شاید یکی از اصلی ترین چالش های فولاد خوزستان در مسیر توسعه، تامین انرژی باشد. در سال های اخیر توسعه واحدهای فولادی از توسعه در حوزه انرژی پیشی گرفت. این اتفاق توانست به بحرانی بزرگ در سال جاری در بحث تامین برق و گاز تبدیل شود.

با قطعی برق در تابستان، شرکت فولاد خوزستان 15 درصد از تولید فولاد خام خود را از دست داد که شاید با وجود شرایط فعلی جبران این کمبود کار دشواری باشد. اما توجه به پروژه های زیرساختی می تواند گامی موثر برای رفع این چالش باشد.  البته ، مرتفع کردن چالش‌های صنایع مستلزم توجه نهاد‌های بالادستی و توسعه کلیه زیرساخت‌ها متناسب با صنعت فولاد کشور است.
همانطور که اشاره شد توسعه پروژه های زیرساختی از سوی فولاد خوزستان نیازمند همراهی نهادهایی همچون وزارت صمت، نیرو و نفت خواهد بود، هر اندازه  پروژه های جدید تعریف شود اما زیرساخت ها پا به پای آن فراهم‌ نشود، اهداف پیش بینی شده یا به سختی محقق می شوند یا به طور کل از برنامه ها کنار گذاشته می شود. 

البته در حوزه تکنولوژی شاید فولاد خوزستان با همکاری های تعریف شده با شرکت های دانش بنیان  بخشی از چالش ها را رد کرده است اما به هر حال وجود تحریم ها همچنان می تواند در حوزه های بومی سازی نشده، فعالیت ها را تحت تاثیر قرار دهد. 

اما در بخش دیگر که می تواند این برنامه را تا حدودی دستخوش تغییر کند موضوع تامین مواد اولیه است، چالشی که نه تنها پیش روی فولاد خوزستان بلکه سایر فولاد سازان را نسبت به آینده پیش رو نگران کرده و عملی شدن فرضیه واردات نیز می تواند بر قیمت تمام شده آنها تاثیر گذار باشد. 
درواقع چالش ها در بخش های مختلف قابل بررسی خواهد بود که بر سرعت توسعه و دستیابی به این هدف اثر گذار است. 

به عنوان مثال در کنار موارد یاد شده، چالش حمل و نقل نیز از موضوعات مهم در توسعه صنعت فولاد است. به هر حال دسترسی به خطوط حمل ریلی علاوه بر کاهش هزینه دسترسی به مواد اولیه را آسان خواهد کرد.

فولاد خوزستان بر اساس سند بالادستی برنامه توسعه ای خود را ترسیم کرده که تا پایان سال۱۴۱۰ بتواند به تولید ۱۳.۶ میلیون تن برسد که برای رسیدن به این هدف، حمل و نقل و لجستیک از مهم ترین مسائل است.

همچنین استفاده از تکنولوژی روز دنیا در کنار نیروی آموزش دیده به افزایش بهره وری و ارزش افزوده کمک خواهد کرد. درنتیجه برای دستیابی به این مهم فولاد خوزستان  آموزش نیروی کار در کنار توسعه واحد R&D  در دستور کار دارد.

امروز شاید واحدهای فولادی از بعد تامین نقدینگی مشکلی برای اجرای طرح های توسعه ای نداشته باشند اما گاها وجود برخی بروکراسی ها و نبود زیرساخت ها می‌تواند این سرمایه گذاری ها را از توجیه اقتصادی خارج کند. درنتیجه اجرای طرح توسعه از سوی فولاد خوزستان با همراهی دولت و رفع تمامی چالش ها میسر خواهد بود.

ارسال نظرات
موضوعات روز