چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 01
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵
تیتر20 بررسی می کند؛
بنابر اعلام ایران خودرو، این شرکت ظرف دو ماه آینده دو محصول قدیمی خود یعنی پژو 405 و سمند را از خطوط تولیدش حذف خواهد کرد، تصمیمی که نشان می دهد بزرگترین خودروساز ایران در مسیر کنار گذاشتن خودروهای قدیمی و جایگزینی آنها با مدل های جدید قرار گرفته است.
کد خبر: ۵۴۶۶۱
وداع تدریجی ایران خودرو با پیشکسوتان/ چالشی جدی و شاید جذاب برای ایران خودرو
تیتر20 - پژو 405 خودرویی است که نزدیک به سه دهه از تولید آن در ایران خودرو می گذرد و این محصول در زمره پر فروش ترین خودروهای داخلی قرار داشته و دارد.

 سمند نیز که سابقه ای دو دهه ای در ایران خودرو دارد، جزو خودروهای پرفروش داخلی در این سال ها بوده است. 

حالا ایران خودرویی ها تصمیم گرفته اند با وجود سهم قابل توجه پژو 405 و سمند در سبد فروش خود، آنها را کنار بگذارند. این اقدام ایران خودرو از جهات مختلف قابل بررسی است و اهمیت دارد.

نخست اینکه با حذف سمند و پژو 405 و با توجه به اینکه ایران خودرو قصد کنار گذاشتن پژو 206 را نیز دارد، بخش عمده محصولات قدیمی این شرکت از رده تولید خارج خواهند شد.

 این موضوع می تواند از جنبه اجتماعی نظر مثبت افکار عمومی را به خود جلب کند، زیرا ایران خودرو همانند دیگر خودروسازان داخلی همواره در این سال ها بابت تولید خودروهای قدیمی و ضعف توسعه محصول، زیر تیغ تیز انتقادات بوده است. 

حالا حذف سمند و 405 می تواند نظر افکار عمومی را درباره ایران خودرو تغییر دهد واین شرکت محصولاتی جدید با سطح کیفی و قیمتی مناسب جایگزین خودروهای موردنظر کند.

نکته دوم در مورد حذف 405 و سمند، حرکت این شرکت به سمت توسعه محصول است. به عبارت بهتر، ایران خودرو می خواهد محصولاتی جدید را به خطوط تولید خود اضافه کند. این البته در حالی است که محصولات جایگزین الزاما به لحاظ قیمتی نمی توانند جای امثال سمند و پژو 405 را پر کنند.

 محصولات جدید ایران خودرو طبعا از سطح کیفی بالاتری برخوردار بوده و امکانات رفاهی و ایمنی بیشتری خواهند داشت، از همین رو هزینه تولید و قیمت فروش شان نیز بیشتر خواهد بود. 

هرچند بهبود کیفی دغدغه شهروندان است، اما ایران خودرو باید تا حد امکان شرایطی به وجود بیاورد تا مشتریان توان خرید خودروهای جدید را نیز داشته باشند.

اما خودروساز بزرگ ایران در حالی جسارت حذف دو محصول قدیمی و پر فروشش را پیدا کرده که از لحاظ مالی در شرایط چندان مناسبی قرار ندارد. از آن سو البته خودروهایی که قرار است حذف شوند، به صورت دستوری تعیین قیمت شده و طبق ادعای ایران خودرو، تولیدشان توام با زیان بوده و هست. 

بنابراین تبعات حذف آنها از دو زاویه قابل بررسی است؛ یکی اینکه ایران خودرو دو محصول زیان ده اش را کنار می گذارد و این جهت اقدامی سودآور خواهد بود و دیگری آنکه سبد فروش این شرکت از دو محصول اصلی محروم خواهد شد. 

اگر ایران خودرو نتواند محصولات مناسبی را جایگزین سمند و 405 کند، بخش قابل توجهی از بازار خود را از دست خواهد داد، زیرا قدرت خرید شهروندان  در این چند سال افت شدیدی داشته است. با این حساب، حذف 405 و سمند در نوع خود چالشی جدی و شاید جذاب برای ایران خودرو است که اگر این شرکت بتواند محصولاتی با سطح قیمتی مناسب را جایگزین کند، امکان حفظ بازار خود (در حوزه فروش 405 و سمند) را خواهد داشت. 

به نظر می رسد با حذف سمند، ایران خودرو در اولین اقدام ظرفیت تولید این محصول را به دنا اختصاص خواهد داد، خودرویی که سطح کیفی بالاتر و رضایتمندی بیشتری نزد مشتریان دارد. همچنین در غیاب پژو 405، به احتمال فراوان تولید پارس افزایش خواهد یافت، هرچند البته این محصول نیز می تواند در آینده یکی از کاندیداهای حذف باشد.   

ارسال نظرات
موضوعات روز