سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 14
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱
تیتر20 گزارش می دهد:
فولاد خوزستان به عنوان یکی از بزرگترین تولید کننده های فولاد کشور است که بخش عمده ای از تولیدات خود را راهی بازارهای صادراتی می کند. از سویی دیگر با توجه به وضعیت و سابقه فعالیت این مجموعه، شمش فولاد خوزستان برندی شناخته شده است که با توجه به سهم بازاری که در اختیار دارد تلاش می کند تا تولیدات خود را افزایش دهد.
کد خبر: ۵۴۷۵۱
اسفندماه پربار «فخوز»
تیتر20 - هرچند سال 1400 برای تولیدکنندگان فولاد سال سختی بود و علاوه بر نگرانی ها در زمینه تامین مواد اولیه، بحران برق و گاز نیز توانست تولید را تحت تاثیر قرار دهد، اما در آخرین روزهای سال گذشته رکورد تولید ماهانه 29 روزه این شرکت پس از 4  سال شکسته شد. 

اما چطور فولاد خوزستان توانست اسفندی پربار را در سال 1400 به ثبت برساند آن هم در شرایطی که بحران برق و گاز توانست میزان تولید در واحدهای مختلف فولادی را کاهش دهد و تحقق برنامه سالانه را با مشکل همراه کند. 

نگاه مدیریتی و تغیییر در خطوط تولید براساس برنامه ای مشخص در دوران بحران برقی از دلایل اصلی بود که فولاد خوستان بتواند اسفندی درخشان در کارنامه سالانه خود داشته باشد. در واقع در آخرین ماه سال با رسیدن به تولید سیصد و بیست هزار و ۵۹۱ تن شمش فولادی، رکورد ماهانه ۲۹ روزه پس از چهار سال ارتقا یافت. میزان تولید قبلی مربوط به اسفند ماه ۱۳۹۷ و به مقدار سیصد و شانزده هزار و ۴۵۲ تن بود.

 اما «فخوز» با شروع بحران گازی و محدودیت های اعمال شده تصمیم بر اجرای برنامه های تعمیراتی در واحد آهن اسفنجی که عمده مصرف گاز را به خود اختصاص داده است، گرفت. درواقع فولاد خوزستان از دل بحران ها فرصت هایی را ایجاد کرد که منجر به افزایش تولید و شکسته شدن رکورد ماهانه آن شد. 

فولاد خوزستان سعی بر آن داشت با استفاده از مدل های توسعه جدید و ارتقای خطوط تولید میزان تولید خود را افزایش داده و در تولید روزانه رکورد شکنی کند. درواقع در کنار استفاده از زمان های محدودیت برای ارتقای خطوط تولید، تامین کافی مواد اولیه از موضوعات مهم دیگری است که می تواند به ادامه این رکورد شکنی ها کمک کند.

 توانمندی فخوز و رکوردشکنی آن در تولید روزانه نشان داد با رفع تحریم ها و تامین برخی نیازهای وابسته به واردات که البته درصد آن در سال های اخیر کاهش یافته است می توان توان تولید خود را بیش از امروز افزایش دهد و حضوری پررنگ تری در حوزه صادرات داشته باشد. البته امروز نیز 50 درصد محصولات این مجموعه راهی بازارهای صادراتی می شود اما با تامین نیازهایی در بخش مواد اولیه و انرژی می توان به آینده امیدوار بود. 

دستاورد فولاد خوزستان در ماه اسفند نشان داد اقدامات درون بنگاهی می تواند بحران ها را کنار زده و افزایش تولید را محقق کند اما در اقدامات خارج از بنگاه که عملا وزارت خانه های مرتبط وارد موضوع می شوند مشکلات و موانعی وجود دارد که از این سرعت می کاهد . در صورت حل موانع مجموعه ای همچون فولاد خوزستان می تواند شعار سال جاری یعنی «تولید، دانش بنیان، اشتغالزایی» را محقق کند. اما همانطور که اشاره شد امروز صنعت فولاد نیازمند همت مسئولان و متولیان این صنعت است تا بتوانند با تامین زیرساخت های ضروری، مسیر برای تولید و توسعه پایدار را فراهم کنند. 

در نهایت باید به این موضوع اشاره داشت که هرچند فولاد خوزستان با کاربرد اقدامات مدیریتی و برنامه ریزی شده، توانست سال 1400 را با رکورد شکنی به پایان برساند، اما باید این نکته را در نظر داشت که در صورت عدم استفاده از راهکارهای تخصصی و کارشناسی سال 1401  می تواند سال سختی برای فولادی ها باشد وبخشی از واحدها را به کام تعطیلی بکشاند. 

ارسال نظرات
موضوعات روز