جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 10
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵
تیتر20 بررسی می کند؛
سایپایی ها در قالب افزایش مدت زمان گارانتی محصولات شان، می خواهند این پیام را نیز به مشتریان بدهند که کیفیت تولیدات خود را بالا برده یا خواهند برد.
کد خبر: ۵۴۸۰۸
پیام کیفی سایپا با افزایش گارانتی محصولات
تیتر20 - با اعلام گروه خودروسازی سایپا و در راستای عمل به بندهای فرمان هشت ماده ای رئیس جمهور در حوزه خودرو، مدت زمان گارانتی تمام محصولات این خودروساز به سه سال یا 60 هزار کیلومتر افزایش یافته است. این اقدام سایپا جدا از اینکه می تواند رضایت مشتریان را به دنبال داشته باشد، احتمالا نشان دهنده تغییر رویکرد کیفی این خودروساز نیز هست. پیش تر تنها شاهین 3 سال و یا 60 هزار کیلومتر گارانتی داشت، اما در سال جاری گارانتی سایر محصولات از جمله تیبا، ساینا و کوییک نیز به 3 سال و یا 60 هزار کیلومتر افزایش خواهد یافت.

در کل هرچه مدت زمان گارانتی یک کالا بیشتر باشد، نشانه ای از سطح کیفی آن به شمار می رود. به عبارت بهتر، تولیدکنندگان با افزایش مدت زمان گارانتی یا طولانی در نظر گرفتن آن، این پیام را به مشتری می دهند که کالای عرضه شده آنها از کیفیت و دوام مناسبی برخوردار است. بنابراین اقدام سایپا مبنی بر افزایش دوره گارانتی نیز می تواند حامل این پیام باشد که محصولات این خودروساز قرار است با کیفیت بهتر و دوام بیشتری تولید شوند. 

طبعا اگر سایپایی ها چنین موضوعی را در ماجرای افزایش مدت زمان گارانتی محصولات، مدنظر قرار نداده باشند، این اقدام آنها می تواند سبب فشار مراجعات و همچنین تحمیل هزینه های اضافی به بخش خدمات پس از فروش این شرکت شود.

 با افزایش دوره گارانتی محصولات سایپا، مشتریان این شرکت عملا مدت زمان بیشتری را برای بهره بردن از خدمات گارانتی در اختیار خواهند داشت، بنابراین این موضوع می تواند به رشد مراجعات آنها به نمایندگی ها منجر شود. 

میزان مراجعات اما ارتباط مستقیم با سطح کیفی خودروها دارد، به نحوی که هر چه سطح کیفی بالاتر باشد، طبعا باید مراجعه کمتری نیز به نمایندگی ها در دوران گارانتی صورت گیرد. اصلا معنای گارانتی این است که تولیدکننده برای مدت زمانی مشخص، سطح کیفی و دوام محصول عرضه شده اش را تضمین و در صورت بروز ایراد، تعمیرات لازم را بدون دریافت هزینه از مشتری اعمال خواهد کرد.

 بنابراین اگر مدت زمان گارانتی با سطح کیفی محصول تناسب نداشته باشد، منجر به مراجعات زیاد مشتریان به نمایندگی ها خواهد شد و این موضوع ضمن ایجاد بی اعتمادی نسبت به تولیدکننده، هزینه خدمات پس از فروش را نیز بالا خواهد برد. در مورد تصمیم سایپا برای افزایش دوره گارانتی نیز همین داستان صدق می کند، به نحوی که اگر این اقدام متناسب با کیفیت محصولات این شرکت نباشد، ضمن بالا بردن سطح بی اعتمادی مشتریان، بخش خدمات پس از فروش این خودروساز را نیز تحت فشار قرار داده و متضرر خواهد کرد.

 بنابراین فرض بر این است که سایپایی ها در قالب افزایش مدت زمان گارانتی محصولات شان، می خواهند این پیام را نیز به مشتریان بدهند که کیفیت تولیدات خود را بالا برده یا خواهند برد. به عبارت بهتر، به نظر می رسد سایپا به دنبال تغییر رویکرد کیفی است و گارانتی محصولاتش را هم با تکیه بر همین رویکرد افزایش داده است.

 اگر به واقع این چنین باشد، نمایندگی های ارائه دهنده خدمات پس از فروش سایپا با رشد محسوس مراجعات و تحمیل هزینه های اضافی مواجه نخواهند شد. حتی این امکان هست که میزان مراجعات (با فرض اینکه سایپایی ها واقعا کیفیت و دوام محصولات شان را بالا ببرند) کاهشی شود.  

اما افزایش دوره گارانتی محصولات سایپا می تواند گامی در راستای افزایش رضایتمندی مشتریان باشد. به هر حال رضایت چندانی از سطح کمی و کیفی خدمات پس از فروش خودروسازان کشور وجود ندارد و در این فضا، اقداماتی مانند افزایش دوره گارانتی می تواند می تواند ضمن اعتمادزایی بیشتر، سطح رضایت شهروندان را بالا ببرد. طبعا اگر چنین اقداماتی توام با بهبود کیفیت و دوام خودروهای سایپا باشد، میزان رضایت عمومی از این گروه خودروساز (نه فقط در بخش خدمات پس از فروش) افزایش خواهد یافت. 

ارسال نظرات
موضوعات روز