پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۸
تیتر20 گزارش می دهد؛
بانک مرکزی در حالی در گزارش فصلی خود قیمت مسکن را صعودی عنوان کرده که برخی از مسئولان تشکل های بازار مسکن معتقدند که این گزارش ها برآیند دقیقی از وضعیت تمام بازار نیستند و اثر آنها تنها ایجاد تورم جدید است.
کد خبر: ۵۴۸۲۹
چرا اتحادیه مشاوران املاک آمار بانک مرکزی درباره افزایش قیمت مسکن راقبول ندارد؟
تیتر 20 - بانک مرکزی طبق روال همیشگی آمارهای فصلی و ماهانه برای معاملات مسکن ارائه می دهد و مدعی است بر مبنای قراردادهای معاملاتی ثبت شده قیمت مسکن در یک سال گذشته همواره صعودی بوده است، این در حالی است که فعالان بازار مسکن از جمله مسئولان اتحادیه مشاوران املاک معتقدند که این آمارها دقیق نیستند و از طرف دیگر همین آمارها منجر به رشد قیمت ها می شوند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور در گفتگو با پایگاه خبری تیتر 20 با اشاره به اینکه وضعیت عمومی بازار مسکن را در شرایطی که تعداد معاملات کاهش یافته را نمی توان دقیق ارزیابی کرد، گفت: در شرایطی کنونی معاملات در همه مناطق مختلف تهران به صورت یکنواخت اتفاق نمی افتد و در برخی مناطق معاملات بیشتر است برای نمونه وقتی معاملات در مناطق بالای تهران و در املاک لوکس اتفاق می افتد نوسانات قیمتی آن در کل بازار در آمارها تاثیر می گذارد این در حالی است که در مناطق متوسط به پایین تهران ممکن است آن تغییر قیمتی در معاملات وجود نداشته باشد.

مصطفی قلی خسروی با بیان اینکه هرچند در مجموع تعداد معاملات نسبت به سال های قبل کمتر است و نشان دهنده رکود بازار مسکن است با این حال برخی از این آمارها به غلط برای تحلیل وضعیت بازار استفاده می کنند، افزود: در شرایط کنونی تعداد معاملات کمتر از چند سال پیش ثبت می شود و همین موضوع در تاثیرگذاری چند معامله در مجموع آمار هم موثر است و این مبنا برای قیمت گذاری برخی مالکان قرار می گیرد و باعث می شود که موجی از تورم در پی این آمار سازی بانک مرکزی به وجود بیاید. این در حالی است که بازار مسکن راکد بوده و اگر مالکی به دنبال فروش ملک خود هست باید زیر قیمت عرضه کند چراکه مشتری وجود ندارد.

او با تاکید بر اینکه در سال های گذشته برخی نهادها و ... عاملی بر رشد بازار مسکن بودند به همین دلیل رشد این بازار طبیعی و متناسب با شرایط اقتصادی هم نبوده است، گفت: با توجه به این وضعیت نمی توان گفت که بازار مسکن همچنان در یک شیب صعودی باقی می ماند زیرا پیش از این رشد عجیبی داشته و باید در مقطع کنونی افت قیمت داشته باشد یا اینکه برای یک بزه زمانی ثبات قیمت داشته باشد تا بعد از آن وارد یک چرخه طبیعی شود.

او با تاکید بر اینکه بازار مسکن ایران حداقل در یک سال گذشته با رکود سنگین مواجه بوده است، گفت: وقتی آمارهای درباره رشد قیمت ارائه می شود و از طرف دیگر تقاضای در بازار وجود ندارد این مساله به عمیق شدن رکود دامن می زند در حالی که بازار مسکن دارای حباب است و باید این حباب تخلیه شود تا معاملات بار دیگر رونق بگیرد.

پیش از این محمود محمودزاده معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی هم با تایید این موضوع که آمارهای کوتاه مدت درباره بازار مسکن اثرات مخربی بر بازار دارد، گفت: در چند وقت اخیر برای کاهش اثر تورمی آمارها وزارت مسکن و شهرسازی به جای اینکه آمارهای ماهانه ارائه دهد آنها را به صورت فصلی ارائه می کرد تا از این طریق اثر فضای روانی بر قیمت ها کاسته شود.

بانک مرکزی در حالی در آخرین گزارش خود میانگین قیمت مسکن در تهران را حدود 35 میلیون تومان عنوان کرده است که تعداد معاملات در کشور بسیار پایین بوده و عملا توجیهی برای افزایش مجدد قیمت وجود ندارد و بسیاری از مالکان بر مبنای اینکه چقدر قیمت مصالح ساختمانی گران شده ملک خود را گران کرده اند، در حالی که قیمت مصالح ساختمانی و ... تنها 20 درصد از هزینه تمام شده یک ملک را دربر می گیرد و نمی توان رشد 100 درصدی مصالح ساختمانی را به معنای افزایش 100 درصدی یک ملک در نظر گرفت، از طرف دیگر بسیاری از قیمت گذاری ها در تهران و ... به صورت سلیقه ای و تنها بر مبنای پیشنهاد مالک اتفاق می افتد به همین دلیل وجود تورم کاذب در بازار مسکن واقعی است و باید مراقب ارائه آمار برای این بازار بود.

ارسال نظرات
موضوعات روز