جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸
تیتر20 بررسی می کند؛
سایپا از 2 سال پیش کار روی پلت فرم ال ۹۰ را آغاز کرده است.
کد خبر: ۵۴۸۵۵
ال90 ایرانی کی می آید؟
تیتر20 - پس از آن که تحریم های آمریکا علیه ایران در تابستان ۹۷ به اجرا درآمد، شرکت‌های خودروساز خارجی نیز از کشور خارج شدند مونتاژ محصولات آنها در ایران خودرو و سایپا در مسیر توقف قرار گرفت. از جمله این خودروسازان، پژو و رنو بودند اولی ارتباط با ایران خودرو را قطع کرد و دومی، هم ایران خودرو و هم سایپا (در واقع زیرمجموعه اش پارس خودرو) را تنها گذاشت.

 پس از قطع ارتباط یک طرفه از سوی رنو و پژو، شرکت های ایران خودرو سایپا به فکر استفاده از پلت فرم محصولات موجود آنها در ایران افتادند. بر این اساس، دو شرکت اقدام به طراحی محصولاتی منحصر به خود روی پلت فرم های پژو و رنو کردند. ایران خودرویی ها خودرویی روی پلت‌فرم ۳۰۱ طراحی کردند و سایپا نیز به سراغ پلت فرم ال ۹۰ رفت. 

تا همین تقریباً دو سال پیش کمتر کسی از پروژه سایپا  که از آن با نام پی ۹۰ یاد می شود، خبر داشت، تا اینکه میرجواد سلیمانی مدیرعامل سابق سایپا در یکی از برنامه‌های مشترک خود با  مسوولان دانشکده علم و صنعت، خبر از طراحی محصولاتی جدید روی پلت فرم ال ۹۰ داد.
سایپا در واقع از مدت ها پیش با همکاری دانشگاه علم و صنعت کار روی پلت فرم ال ۹۰ را آغاز کرده بود. قصد داشت محصولات جدیدی روی آن طراحی و تولید کند. 

 حالا با اینکه حدود بیش از دو سال از آن ماجرا میگذرد،  فعلا خبری از پی ۹۰ نبوده و مشخص نیست خودروهای طراحی شده روی آن چه زمانی به تولید آزمایشی و تولید انبوه خواهند رسید.

جدا از اینکه چه زمانی روند تجاری سازی پی ۹۰ آغاز خواهد شد، این پروژه می تواند کمک بزرگی به توسعه محصول در گروه خودروسازی سایپا کند.  پیش از آنکه به نکات مهم این پروژه بپردازیم باید این نکته را گوشزد کرد که پلت فرم ال ۹۰ قانونا متعلق به رنو فرانسه است و مشخص نیست آیا سایپایی ها مجوز لازم را برای طراحی و تولید محصولات مخصوص خود روی آن کسب کرده اند یا نه.  البته ممکن است قرارداد به شکلی تنظیم شده باشد که خودروسازان داخلی مجوز طراحی و تولید محصولات جدید روی آن را داشته اند. 

با فرض اینکه این موضوع از منظر قانونی مشکلی نداشته باشد، طراحی محصولاتی جدید و داخلی  روی پلت فرم پی ۹۰ می تواند سبب توسعه محصول در سایپا شود و خودروهایی محبوب (تندر ۹۰ و ساندرو) را در مدل ایرانی به خطوط تولید بازگرداند. 

سایپا مانند دیگر خودروسازان ایرانی به دلایل مختلف از جمله کمبود نقدینگی و تحریم که دور ماندن از خودروسازان جهان و تکنولوژی و فناوری روز  را به دنبال داشته، امکان طراحی پلت فرم اختصاصی را ندارد و از همین رو به سراغ پلت فرم های  به اصطلاح اجاره‌ای رفته تا از مسیری میانبر توسعه محصول را دنبال کند.

حالا قرار است پی ۹۰ نیز به جمع پلت فرم های اجاره ای اضافه شود، هرچند البته زمان آن فعلا مشخص نیست. نکته بسیار مهم در مورد پلت فرم پی ۹۰ این است که با طراحی و تولید محصولات داخلی روی آن، عملا دیگر چندان متاثر از تحریم نخواهد بود، زیرا محصولی داخلی به شمار خواهد رفت. تحریم سبب شد رنو دیگر قطعات تندر90 و ساندرو را به ایران ارسال نکند و حالا با طراحی و تولید مدل های داخلی این دو محصول، تحریم با وجود تاثیرات کلی، نمی تواند مانع تولید خودروهای موردنظر شود. 

نکته مهم دیگر در مورد تندر و ساندروی ایرانی اما قیمت آنها است که می تواند کمتر از آب در بیاید. این کمتر بودن البته در مقایسه با قیمت آینده این خودروها در صورتی که رنو همچنان تامین قطعات شان را انجام می داد است، وگرنه تولید خودروهای موردنظر با قیمت های قبلی آنها با توجه به رشد تورم امکانپذیر نیست.

ارسال نظرات
موضوعات روز