جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۳
شهر ۵۰هزار میلیارد تومانی در حومه پایتخت که با هدف «انتقال کامل نمایشگاه‌ها از تهران» به‌ویژه «نمایشگاه کتاب» ساخته شد، امروز به دارایی یخ‌زده شهرداری تبدیل شده است.
کد خبر: ۵۴۹۱۷
تیتر 20- به‌‌‌رغم مصوبه شورای تهران مبنی بر جلوگیری از برگزاری نمایشگاه‌‌‌های پرمخاطب در قلب پایتخت، قرار است بزرگ‌ترین رویداد نمایشگاهی فرهنگی و اجتماعی کشور امسال در مصلی برگزار شود؛ آن هم در شرایطی که۶ سال قبل به بهانه انتقال این رویداد به مکانی مناسب، شهری به وسعت چند ۱۰ هکتار از جیب شهروندان (با هزینه مستقیم شهرداری تهران) در حاشیه جنوبی تهران ساخته شد تا سایر نمایشگاه‌‌‌های پربازدید را نیز میزبانی کند. اما سوال اینجاست که چرا امسال هم به بهای ایجاد ترافیک سنگین در تهران، از این شهر عبور غیرمجاز صورت گرفته و جایی در مرکز شهر برای برگزاری نمایشگاه کتاب توسط وزارت ارشاد انتخاب شده است؟ اولین و ساده‌‌‌ترین جواب این است که دولت به عنوان مجری بزرگ‌ترین رویدادهای نمایشگاهی تهران و کشور، «شهر آفتاب» را که به گفته مدیران ارشد شهری قرار بود به بزرگ‌ترین پاتوق فرهنگی مجموعه شهری تهران تبدیل شود، بایکوت کرده است. نتیجه این بایکوت بی‌‌‌مصرف شدن مجتمع نمایشگاهی شهر آفتاب به ارزش دست‌‌‌کم ۵۰‌هزار میلیارد تومان است.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، در روزهای اخیر به دنبال تکرار حاشیه‌‌‌‌‌‌های همیشگی پیرامون انتخاب نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، توجه به سرمایه‌گذاری سنگین اما بی‌استفاده شهرداری تهران در دهه ۹۰ معطوف شده است. یکی از ده‌ها سوال شهروندان تهرانی در روزهای اخیر این است که به ازای هزینه‌‌‌ای که برای ساخت این ابرشهر نمایشگاهی صورت گرفت اما در طول۶ سال اخیر تقریبا بی‌‌‌مصرف و بدون استفاده ماند، چه هزینه‌‌‌های ضروری دیگری قابل انجام بود؟ ریشه این سوال دو هزینه‌‌‌ای است که شهروندان به واسطه ساخت مجتمع نمایشگاهی شهر آفتاب پرداخته‌‌‌اند. آنها از یک‌‌‌سو با پرداخت مستقیم هزینه ساخت این پروژه از جیب خود (بودجه شهرداری) هزینه کرده‌‌‌اند، طوری که طی سال‌های اجرای این پروژه (سال‌های ۹۰ تا آغاز ۹۵) در مجموع نزدیک به ۲۰۰۰‌میلیارد تومان برای احداث این مجتمع هزینه شد؛ از سوی دیگر شهروندان بار دیگر هزینه‌‌‌ای از ناحیه بی‌استفاده ماندن این نمایشگاه به شکل عوارضی مثل آلودگی، ترافیک سنگین و اتلاف وقت به دلیل برگزاری رویدادهای نمایشگاهی پربازدید در دل شهر طی سال‌های اخیر پرداخت کردند.

در کنار پاسخ اولیه‌‌‌ای که به سوال درباره علت انجماد پروژه شهر آفتاب و بی‌استفاده ماندن آن تحت عنوان «بایکوت از ناحیه دستگاه‌های دولتی» داده می‌شود، کارشناسان پاسخ قابل تامل دیگری نیز مطرح می‌کنند؛ اینکه اگر در زمان طراحی و ساخت این شهر نمایشگاهی در حاشیه جنوبی تهران، مفاد اسناد بالادست رعایت می‌شد و همه اجزای دخیل و ذی‌نفع در تصمیم‌گیری درباره مکان‌‌‌یابی و کم و کیف این پروژه مشارکت داده می‌‌‌شدند، اکنون شاهد عبور از شهر آفتاب به قیمت ترافیک‌‌‌زایی در تهران نبودیم.

دومین پاسخ کارشناسی درباره ریشه نادیده گرفتن شهر آفتاب توسط برگزار‌کنندگان رویدادهای نمایشگاهی این است که اگر همه دستگاه‌ها و مالکان حقیقی و حقوقی املاک، بابت انجماد و بلااستفاده ماندن دارایی‌‌‌های ملکی خود ناگزیر به پرداخت هزینه‌‌‌ای حداقل معادل مالیات سالانه ملکی با نرخ متعارف در دنیا (معادل ۵/ ۰ تا ۵/ ۱‌درصد ارزش روز املاک) بودند، قطعا مدیریت شهری در سال‌های اخیر ناگزیر به به کار بستن تمام توان خود برای استفاده موثر از این سرمایه منجمد می‌شد و ممکن بود در این صورت رایزنی‌‌‌های اثربخشی صورت گیرد تا شهر آفتاب رونق پیدا کند. وضع چنین مالیاتی حتی ممکن بود اساسا مدیریت شهری را از ساخت چنین ابرپروژه‌‌‌ای که درباره بهره‌‌‌گیری از ظرفیت آن توسط ذی‌نفعان اما و اگر وجود دارد، به کلی منصرف کند و بودجه صرف شده برای ساخت این پروژه به شکل فعلی یخ نمی‌‌‌زد.

این دو عامل سبب شده یک دارایی یخ زده به نام «شهر آفتاب» در مجاورت شهر تهران با ارزش سرمایه‌‌‌ای معادل بودجه اداره پایتخت در یک سال توسط شهرداری (حدود ۵۰‌هزار میلیارد تومان) در حالت منجمد باقی بماند و فرصت یخ‌‌‌زدایی امسال نیز با سرسختی مسوولان برگزاری نمایشگاه کتاب و اصرار روی برپایی در مصلی از دست رفت.

متولی بهره‌‌‌برداری از مجتمع نمایشگاهی شهر آفتاب در کنار دیگر مدیران شهری به‌‌‌ویژه اعضای شورای شهر، یکی از گلایه‌‌‌مندان اصلی تصمیم اتخاذ شده برای برگزاری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۱ در مصلی است. عباس تقدسی‌‌‌نژاد، مدیرعامل مجتمع نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب در زمانی که اخبار اولیه درباره انتخاب مکان برگزاری نمایشگاه کتاب منتشر شد، با انتشار توییتی تاکید کرد که «نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب آمادگی برگزاری بهینه نمایشگاه کتاب را در سال‌جاری دارد، در عین حال تابع تصمیمات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای اسلامی شهر تهران هستیم.» اما با وجود این اعلام آمادگی و حتی با وجود گذراندن مصوبه‌‌‌ای در شورای ترافیک تهران مبنی بر ضرورت برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب، مجری برگزاری این نمایشگاه روی موضع قبلی خود یعنی برگزاری در مصلی پافشاری کرد و در نهایت مدیران شهری اعلام کردند که تابع این تصمیم هستند./دنیای اقتصاد
ارسال نظرات
موضوعات روز