شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 11
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳
تیتر20 بررسی می کند؛
قطعاتی مانند کمک‌فنر و باطری (که وزارت صمت در طرح خود روی آنها تمرکز ویژه ای دارد) در تمامی فروشگاه‌های مجاز ایساکو دارای کد اصالت قطعه بوده و برچسب قیمت دارند و طبق برنامه ایساکو قرار است این برچسب‌گذاری به مرور در مورد سایر قطعات و لوازم یدکی این شرکت نیز اعمال شود، اقدامی که گام مهم دیگری در راستای کاهش استفاده از قطعات غیر اصل و قاچاق به شمار می رود.
کد خبر: ۵۴۹۶۶
اقدامات ضد قاچاق ایساکو
تیتر20 - وزارت صنعت، معدن و تجارت از یکی دو هفته پیش طرحی بزرگ برای مبارزه با قطعات و لوازم یدکی قاچاق خودرو را آغاز کرده و در این مسیر، اقدامات شرکت های خدمات پس از فروش خودروسازان نیز می تواند کمک حال این وزارتخانه باشد، به خصوص از جنبه اطلاع رسانی بابت خطرات استفاده از قطعات موردنظر در خودروها.

در این بین، شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو (ایساکو) از سال ها قبل اهتمام ویژه ای به مبارزه با قطعات تقلبی (که بخش قابل توجهی از آنها از مسیر قاچاق وارد بازار شده و می شوند) داشته و همواره سعی کرده شهروندان را از خطرات استفاده از این قطعات آگاه کند.

 یکی از طرح های مهم و کارساز ایساکو در حوزه مبارزه با قطعات تقلبی و قاچاق، "تشخیص اصالت قطعات" است که از چند سال پیش آغاز و همچنان نیز به صورت ویژه پیگیری می شود. طبق این طرح، تمامی قطعات ایساکو دارای کد اصالت کالا هستند و مشتریان می توانند با استفاده از سامانه تعریف شده از سوی این شرکت، از اصل بودن قطعات اطمینان حاصل کنند. 

روش کار نیز به این شکل است که مشتریان ابتدا نرم افزار بارکد خوان را نصب و یا کد مربوطه را اسکن کرده و یا آن را به شماره ۳۰۰۰۳۱ پیامک می کنند. به فاصله کوتاهی از این اقدام، اطلاعات قطعه استعلام شده برای مشتریان ارسال خواهد شد. 

اتفاقا قطعاتی مانند کمک‌فنر و باطری (که وزارت صمت در طرح خود روی آنها تمرکز ویژه ای دارد) در تمامی فروشگاه‌های مجاز ایساکو دارای کد اصالت قطعه بوده و برچسب قیمت دارند. طبق برنامه ایساکو قرار است این برچسب‌گذاری به مرور در مورد سایر قطعات و لوازم یدکی این شرکت نیز اعمال شود، اقدامی که گام مهم دیگری در راستای کاهش استفاده از قطعات غیر اصل و قاچاق به شمار می رود. 

مرور اقدامات انجام شده در حوزه اصالت قطعات در کشور، نشان می دهد ایساکو در این سال ها همواره در اطلاع رسانی در این حوزه دست بالا را داشته و به واسطه تبلیغات محیطی، راه اندازی سامانه و همچنین ارائه اپلیکیشن های مخصوص، سعی کرده تا حد امکان شهروندان را از خطرات قطعات تقلبی و قاچاق مطلع و آنها را به سمت استفاده از قطعات اصل ترغیب کند. ایساکو همچنین  از معدود شرکت‌هایی است که قطعات با قیمت یکسان و مشخص به دست مصرف‌کننده می‌رساند و این موضوع کمک می‌کند که مشتری در هر لحظه بداند قطعه را با چه قیمتی می‌تواند تهیه کند. 

هرچند این اقدامات ایساکو نفع مالی نیز برای شرکت دارد (چه آنکه هر چه استقبال از قطعات اصل بالا برود، درآمدزایی شرکت های خدمات پس از فروش نیز افزایش می یابد)، اما به هر حال تبلیغات و اقدامات ایساکو بابت آگاهی دهی به شهروندان درباره خطرات قطعات غیر اصل، نفع جانی و مالی برای شهروندان دارد. 

اینکه ایساکو توصیه می کند خرید قطعات از فروشگاه‌های و ‌نمایندگی‌های مجاز این شرکت انجام شود،  به دلیل جلوگیری از خرید قطعات غیراصلی، تقلبی و قاچاق است، چه آنکه استفاده از این قطعات در خودروها علاوه بر خطرات جانی، زیان مالی نیز به دنبال خواهد داشت. 

به کار بردن قطعات غیر اصل به خصوص آنها که به حوزه ایمنی خودرو مربوط می شوند، پتانسیل ایجاد حوادث جانی را دارند. از طرفی، قطعات غیر اصل گاهی به کیفیت کلی خودرو نیز آسیب جدی وارد می کنند و بنابراین استفاده از آنها از جنبه مالی نیز توجیه ندارد. ایساکو در این سال ها تلاش زیادی بابت اطلاع رسانی در این حوزه حوزه و ترغیب شهروندان به استفاده از قطعات اصل کرده اند و حالا که وزارت صمت هم وارد میدان شده، به نظر می رسد این شرکت نیز درجه حساسیت خود (در حوزه قطعات تقلبی) را افزایش خواهد داد.  

ارسال نظرات
موضوعات روز