دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵
تیتر20 بررسی می کند:
مدیر عامل جدید شرکت ملی مس از ضرورت جبران عقب ماندگی های 10 سال اخیر این شرکت می گوید و معتقد است در این مدت شرکت ملی صنایع مس ایران با کاهش سرمایه گذاری همراه بوده است.
کد خبر: ۵۵۰۴۴
عقب ماندگی که گریبان گیر «فملی» می شود
تیتر20- درحالی علی رستمی از عقب ماندگی 10 ساله خبر می دهد، که شرکت مس پیش تر بارها بر رکوردزنی ها و اقدامات مهم خود مانور خبری داده است. 

بررسی اتفاقات رخ داده در 2 سال گذشته نشان می دهد، ملی مس که با نماد «فملی» در بازارسرمایه فعالیت دارد، توانسته میزان اکتشافات، درآمد و سودآوری خود را افزایش دهد. از سویی دیگر پروژه های توسعه ای مختلفی در دستور کار این شرکت قرار گرفت تا به گفته مدیرعامل سابق این شرکت، از فرصت پیش آمده در بازار جهانی، بهترین استفاده را ببرد. اما بدون شک پیش برد چنین برنامه هایی نیازمند سرمایه گذاری خواهد بود که حالا حرف های رستمی نشان می دهد در سال های قبل آن طور که باید بر وفق مراد ملی مس نبوده است. 

درواقع اصلی ترین اتفاقی  که به کمک ملی مس آمده موضوع افزایش قیمت های جهانی است که سرمایه مورد نیاز را تامین کرده است و سوددهی این شرکت را افزایش داده است. 

اما در صورت ادامه دار بودن افزایش قیمت های جهانی، شرکت ملی مس نیازمند افزایش تولید خواهد بود که باید اکتشافات خود را توسعه دهد. 

عقب ماندگی که رستمی از آن یاد کرده می تواند مربوط به بخش اکتشافات باشد که تولید را تحت تاثیر قرار می دهد. عدم توجه به حوزه اکتشافات از سوی دولت در دهه گذشته باعث شد بخش معدن ایران با وجود ذخایر بسیاری که در اختیار دارد اما فرصت ها را از دست بدهد.البته با رشد قیمت های جهانی شرکت ملی مس خود برای توسعه اکتشافات دست به کار شد تا بخشی از این عقب ماندگی را افزایش دهد. 

اما در حال حاضر رستمی با نگرانی ای جدی از این عقب ماندگی صحبت می کند و معتقد است که باید آن را جبران کرد. نکته حائز اهمیت آن است که این صحبت ها در انجمن مس ایران مطرح می شود در حالی که مدیرعامل قبلی این شرکت چندان علاقه مند به حضور در جلسات انجمن نبود و به نوعی روابط در محدوده خاکستری خود قرار گرفته بود. اما امروز رستمی در کنار ابراز نگرانی های خود در این جمع در صدد ترمیم این رابطه است که خود می تواند نتایج دیگری به همراه داشته باشد.

با ترمیم این روابط، رستمی می تواند انجمن و بخش خصوصی را با خود برای جبران این عقب ماندگی و یا حتی افزایش سرمایه گذاری همراه کند. در غیر این صورت شاید بهره برداری از سال های پیش رو برای ملی مس کمی سخت باشد. 

در صورتی که شرکت ملی صنایع مس ایران نتواند سرمایه ای که از آن به عنوان عقب ماندگی یاد کرده جبران کند، می تواند بخشی از حمایت سهامداران خود را از دست بدهد. این اتفاق می تواند ادامه اجرای پروژه ها را با مشکل همراه کند. 

صحبت های رستمی نشان می دهد، شرکت ملی مس در سال های اخیر خود را متکی به فزایش قیمت ها جهانی کرده است و در صورت تغییر ناگهانی در بازارهای جهانی می تواند تا حدودی با مشکل همراه شود.

 در نتیجه امروز نیازمند جذب سرمایه های بیشتر است که بخشی از آن با حمایت سهامداران و بخشی دیگر با حضور سرمایه گذاران خارجی می تواند ممکن شود و بخش خصوص می تواند تامین شود.

 در صورت دستیابی به نتایج مثبت در مذاکرات می توان به همکاری های خارجی مس امیدوار بود اما با توجه به مبهم بودن این موضوع شرکت مس می تواند با همکاری انجمن، سرمایه گذاران جدیدی را به سوی خود جذب کرده و هرچه سریع تر این عقب ماندگی را جبران کند. 

ارسال نظرات
موضوعات روز