پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲
تیتر20 بررسی می کند؛
روسیه بازار بزرگی دارد و در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی، خودروسازان ایرانی شانس بیشتری برای صادرات محصول به این بازار خواهند داشت.
کد خبر: ۵۵۰۶۵
ورود سایپا به بازار بزرگ صادراتی
تیتر20 -  یکی از بندهای فرمان هشت ماده رئیس جمهور در حوزه خودرو، رشد صادرات است و از همین رو گروه خودروسازی سایپا اقداماتی را برای عمل به این فرمان آغاز کرده است.
 
سایپا که تا همین یکی، دو سال پیش به واسطه پراید بیشترین صادرات را در بین خودروسازان داخلی داشت، حالا قصد دارد با محصولات جدید وارد بازارهای جدید شود. 

یکی از این بازارها که سایپا برای افزایش صادرات روی آن حساب باز کرده، روسیه است. روس ها اکنون درگیر حمله نظامی به اوکراین هستند و این موضوع سبب شده بسیاری از کشورها و شرکت ها، آنها را تحریم کنند.

 بنابر آخرین اخبار، برخی خودروسازان فعالیت در روسیه را متوقف و برخی نیز صادرات محصول به این کشور را به حالت تعلیق درآورده اند. بنابراین فضا برای صادرات خودروهای ایرانی به روسیه نسبت به گذشته بازتر شده است. 

بنابر خبری که به تازگی سایپایی ها منتشر کرده اند، این شرکت در راستای سیاست های دولت سیزدهم مبنی بر توسعه روابط اقتصادی، صنعتی و تجاری با كشورهای همسایه، همكاری های خود را با كشور روسیه وارد فاز جدیدی كرده است.

طبق اعلام سایپا، در بازدید مدیران ارشد منطقه ویژه اقتصادی ایلابوگای جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه از مجموعه سایپا، درباره همكاری های مشترك مذاکره و نتایح خوبی حاصل شده است. 

گویا سایپایی ها قصد دارند خط مونتاژ خودروهای اقتصادی خود را در روسیه راه اندازی کنند و در راه تحقق این هدف، روی منطقه ویژه اقتصادی ایلابوگای جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه حساب باز کرده است. سایپایی ها می خواهند علاوه بر خودرو، قطعات نیز به روسیه صادر کنند. 

این برنامه سایپا تبعات اقتصادی مثبتی برای این شرکت به دنبال خواهد داشت. نخست اینکه سبب بهبود ارزآوری خواهد شد، آن هم در شرایطی که کشور با محدودیت ارزی مواجه است.

 سایپا هرچه بتواند صادرات بالاتری داشته باشد، ارز بیشتری نیز به دست خواهد آورد و این موضوع کمک بزرگی در حوزه تامین قطعات و تولید به این شرکت می کند. 

اینکه سایپا در کنار خودرو، به دنبال صادرات قطعه به روسیه است نیز تبعات مثبتی برای این شرکت به دنبال دارد.

به هر حال بعضی از خودروهای داخلی کیفیت چندان مناسبی ندارند ، بنابراین نفوذ این شرکت به بازار روسیه پروسه ای زمانبر محسوب می شود. البته اگر سایپا محصولات جدید خود مانند آریا و اطلس را زودتر به تولید انبوه برساند، شانس خود را برای صادرات به بازار روسیه افزایش خواهد داد. 

این صادرات می تواند در قالب ارسال خودرو کامل به روسیه باشد و یا در قالب صدور قطعات. اگر حالت دوم مدنظر سایپا باشد، نیاز به احداث خط تولید در روسیه است، اقدامی که می تواند در قالب سرمایه گذاری مشترک انجام شود. 

اما تا زمانی که امکان صادرات خودرو کامل به روسیه فراهم شود و یا خط تولید سایپا در این کشور احداث شود، نارنجی های جاده مخصوص می توانند صدور قطعه به این کشور را تقویت کنند. 

طی سال های اخیر قطعات خودرویی مختلفی از جمله رادیاتور، قطعات سیستم تعلیق و قطعات ریخته گری به بازار روسیه صادر شده، بنابراین تقویت آن در کوتاه مدت امکانپذیر است. 

روسیه بازار بزرگی دارد و در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی، خودروسازان ایرانی شانس بیشتری برای صادرات محصول به این بازار خواهند داشت.

در گذشته خودروهای ایرانی به روسیه صادر شده اند و حالا سایپایی ها می توانند این مسیر قطع شده بین دو کشور را در حوزه خودرو، دوباره پیوند بزنند.

با در نظر گرفتن اینکه وزارت صمت برنامه تولید یک میلیون و 500 هزار دستگاهی خودرو را برای امسال و سه میلیون دستگاهی را برای سال 1404 در نظر گرفته، خودروسازان حتما باید بخشی از محصولات خود را صادر کنند، زیرا در غیر این صورت بخشی از تولیدشان با مشکل تقاضا مواجه خواهد شد.
    

 

ارسال نظرات
موضوعات روز