پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵
تیتر20 بررسی می کند؛
یکی از بزرگترین حاشیه هایی که سایپایی ها در این سال ها با آن مواجه بوده‌اند، موضوع سهام درون خانوادگی این شرکت مربوط می‌شود. حالامحمدعلی تیموری مدیرعامل سایپا قصد دارد با حل این مسئله، اولا به حاشیه ها در این ماجرا پایان داده و ثانیاً درآمد حاصل از آن را صرف جهش تولید و ارتقای کیفیت و البته توسعه محصول کند.
کد خبر: ۵۵۲۶۱
سایپا به دنبال واگذاری سهام درون گروهی/ پایان دادن به یکی از بزرگترین حاشیه ها
تیتر20 - سال ها پیش مدیران وقت سایپا بخشی از سرمایه این شرکت را صرف خرید سهام آن در قالب نهادهای کارگری کردند، بخش قابل توجهی از سهام  خودروساز بزرگ ایران در قالب شرکت سرمایه گذاری کارکنان جا به جا شد.

این موضوع همان زمان نیز حاشیه های زیادی به دنبال داشت و حتی عنوان شد سایپا را به لحاظ مالی دچار بحران کرده است.

 از همین رو در این سال ها همواره بحث واگذاری سهام موردنظر مطرح بوده اما معمولاً به مرحله اجرا نرسیده است. این در حالی است که طی چند وقت گذشته فشارها بابت تعیین تکلیف این سهام افزایش یافته است، ضمن آنکه وزارت صمت نیز به جد این موضوع را پیگیری می‌کند.

اسفندماه سال گذشته ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در جریان بازدید از ایران خودرو فرمانی هشت ماده ای را برای صنعت خودرو صادر کرد که یکی از آنها تعیین تکلیف سهام خودروسازان بود.

کمی بعد، وزیر صمت توضیح داد که دولت به دنبال تکلیف سهام درونی خودروسازان است، زیرا معتقد است این سهام باید واگذار شود. حالا سایپایی ها نیز می‌گویند کارهای کارشناسی برای تعیین تکلیف سهام مورد نظر در حال انجام است و تا چندی دیگر نتایج آن اعلام خواهد شد.

هفته گذشته مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا در این رابطه اظهار داشت: گروه خودروسازی سایپا به دنبال فروش سهام درون گروهی خود به اهل آن است و برای این کار از همه نهادهای نظارتی نیز استفاده خواهد کرد و بدون اجازه ناظران این کار را نخواهیم کرد. 

او افزود: در این راستا از ابتدای فروردین امسال با 500 وکیل از وکلای قوه قضائیه برای ارزیابی گروه سایپا قرار داد منعقد شد که قرار است به زودی نتیجه این ارزیابی مشخص شود.

با اعلام نتایج، نحوه واگذاری سهام درون گروهی سایپا مشخص و عملا وارد فاز اجرایی خواهد شد.

حال پرسش اینجاست که فروش این سهام چه تبعات مثبتی برای دومین خودروساز بزرگ کشور به دنبال خواهد داشت؟ با توجه به اینکه در حال حاضر کمبود نقدینگی بزرگترین مشکل خودروسازان داخلی از جمله سایپا در راستای جهش تولید و ارتقای سطح کیفی خودروها است، واگذاری سهام مورد نظر، تزریق نقدینگی قابل توجهی را به خزانه سایپا به دنبال خواهد داشت.

با تزریق پول حاصل از واگذاری سهام درون گروهی سایپا، این شرکت می تواند گام بلندی در راستای تحقق هدف تولید امسال خود که تیراژ 650 هزار دستگاهی است، بردارد. 

با توجه به وجود قیمت‌گذاری دستوری، تامین نقدینگی موردنیاز برای جهش تولید، از مسیر فروش محصولات انجام نمی شود. از طرفی، طبق ادعای خودروسازان، بانک‌ها نیز تسهیلات لازم را در اختیار آنها قرار نمی‌دهند. 

با توجه به این چالش ها،  پول حاصل از فروش سهام درون گروهی سایپا می‌تواند تمام یا بخشی از نقدینگی مورد نیاز این شرکت را برای هدف ۶۵۰ هزار دستگاهی تولید محقق کند.

جدا از بحث تولید، تزریق پول ناشی از فروش سهام درون گروهی می‌تواند به سایپا در در حوزه بهبود کیفیت هم یاری برساند. به هرحال شهروندان رضایت چندانی از سطح کیفی خودروهای داخلی از جمله محصولات تولیدی سایپا ندارند و ارتقای کیفیت نیاز به سرمایه گذاری و نقدینگی دارد. 

بنابراین بخشی از منابع مالی حاصل از فروش سهام درون گروهی سایپا می‌تواند صرف ارتقای کیفیت محصولات این شرکت بشود. در کنار بهبود کیفیت، توسعه محصول نیز دیگر اتفاق مثبتی است که می تواند از پس تزریق نقدینگی حاصل از فروش سهام درون گروهی سایپا رخ بدهد.

با ارتقای کیفی خودروها و توسعه محصول، رضایت مشتریان نیز افزایش خواهد یافت، ضمن آنکه فشار نهادهای بیرونی هم بابت مسائل کیفی کمتر می شود. 

در حال حاضر هجمه زیادی علیه خودروسازان کشور از جمله سایپا بابت تولید محصولات کم کیفیت وجود دارد و معمولاً در حوادث و سوانح جاده‌ای نیز انگشت اتهام به سمت آنها نشانه می رود. بنابراین هر چه سطح کیفی خودروها افزایش پیدا کند، نفع اجتماعی نیز (علاوه بر منافع اقتصادی) برای خودروسازان به دنبال خواهد داشت.

نکته دیگر اینجاست که با تعیین تکلیف سهام درون  گروهی سایپا، از حواشی این ماجرا تا حد زیادی کاسته خواهد شد. سایپا بابت دولتی بودن و همین سهام درون گروهی تحت فشار است، بنابراین اگر وقتی تکلیف سهام موردنظر مشخص شود، حاشیه ها و انتقادها کمتر خواهد شد.

ارسال نظرات
موضوعات روز