جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۸
تیتر20 بررسی می‌کند؛
مرور عملکرد بانک توسعه تعاون طی سال‌های اخیر نشان می‌دهد این بانک همواره تلاش داشته با در پیش گرفتن شیوه‌های نوین بانکداری، نقش مهمی در تأمین مالی فعالیت‌های دانش بنیان خصوصا برای تعاونی‌های نسل جدید داشته باشد.
کد خبر: ۵۵۳۵۲
رویکرد حمایتی بانک توسعه تعاون از تولید دانش‌بنیان با شیوه‌های نوین بانکداری
تیتر20- بدون شک یکی از اولویت‌های مهم اقتصاد کشور در حال حاضر، ایجاد اشتغال پایدار در پرتو افزایش رشد غیر تورم‌زا است. رهبر معظم انقلاب نیز طی سال‌های اخیر در پیام‌های نوروزی و عناوینی که برای سال‌ها انتخاب می‌کنند، تأکید بر همین اولویت داشته اند. 

در سال 1401 نیز ناظر بر همین دغدغه و اهمیت آن، بر نقش و سهمی که تولید دانش بنیان و شرکت‌های دانش بنیان در ایجاد زمینه‌های تحقق این اولویت می‌توانند و باید ایفا کنند، تصریح و تأکید شده است.

 بررسی تجربه‌های موفق بومی و غیربومی نشان می دهد، شرکت های دانش بنیان با ظرفیت های خود مانند ارزش افزوده بالا و برخورداری از توان رقابت بیشتر به نسبت دیگر واحدهای تولیدی به دلیل اتکاء به خلاقیت و دانش و پژوهش از مهم ترین بازیگران تحقق رشد اقتصادی به شمار می روند و سرمایه گذاری در این بخش اشتغال پایدار را به همراه دارد.

 با وجود اشباع ظرفیت استخدامی در دستگاه های اجرایی و از سویی اهمیت تزریق تفکر نخبه محور و حضور بخش‌خصوصی در عرصه‌های تولید و کارآفرینی و شرکت های دانش‌بنیان را به یک ضرورت مهم تبدیل کرده است. 

یکی از اموری که می تواند تولید دانش بنیان را تسهیل کند و موجب فروش تولیدات آنها با قیمت های پایین تر شود، زیرساخت ها و شرایط مواد اولیه موجود در کشور است. هر کشور در صورتی می تواند کالایی را ارزان تر تولید کند که تولید آن کالا بیشتر به نهاده هایی نیاز داشته باشد که آن نهاده ها در آن منطقه از وفور نسبی بیشتری برخوردار باشند.
 
تولیدات دانش بنیان برخلاف تولیدات سنتی، بر ابتکار و خلاقیت استوار است و به همین دلیل فراوانی نیروی انسانی تحصیل کرده و متخصص نقش مهمی در پدید آمدن مزیت رقابتی آنها ایفا می کند و بهره گیری از این شرایط سبب توسعه شرکت های دانش بنیان و پیشرفت اقتصادی می شود.

در چنین شرایطی بدون تردید مقوله تأمین مالی شرکت‌ها و فعالیت‌های دانش بنیان از اهمیت و حساسیت فوق العاده ای برخوردار است.

 نکته مهمی که این مقوله را به شدت حساس، ظریف و کلیدی می‌کند، ضرورت تناسب و همخوانی روش‌های تأمین مالی با ذات و ماهیت دانش بنیان بودن فعالیت ها است. به عبارت واضح، نمی‌توان و نباید نیاز مالی واحدها و تولید دانش بنیان را تامین کرد. تأمین مالی تولید دانش بنیان به روش ها و شیوه های دانش بنیان، جدید و متناسب با این مقوله نیاز دارد.

انعطاف و نوآوری های بانک توسعه تعاون در تعامل و تامین مالی فعالان دانش بنیان
از جمله رویکردهایی که می ‌تواند شبکه بانکی کشور را در اقتصادی مانند اقتصاد ایران که سهم بانک ها در تأمین مالی همچنان بالا است، با اقتضائات تولید دانش بنیان همراه کند، توجه به ظرفیتهای بانکهای توسعه ای و تخصصی است. 

گواه این رویکرد، انعطاف و نوآوری هایی است که بانک توسعه تعاون به عنوان نمونه یک بانک توسعه ای در تعامل و تامین مالی فعالان دانش بنیان بخرج داده است.

بانک توسعه تعاون به شهادت کارنامه عملکردی خود طی قریب به یک دهه اخیر، همواره بر این رویکرد تأکید داشته و دارد و تلاش مستمری برای ایفای نقش خود به‌عنوان بنگاهی اعتباری و مالی در حمایت از نهادها و شرکت‌های دانش‌بنیان مبذول می‌دارد.

 آغاز حمایت از طرح‌های اشتغال‌زای شرکت‌های دانش‌بنیان از پاییز سال 92 ، انعقاد تفاهم‌نامه میان بانک توسعه تعاون و صندوق نوآوری و شکوفایی از نیمه دوم همان سال، اعطای تسهیلات با نرخ ترجیحی و دوره بازگشت طولانی به شرکت‌های دانش‌بنیان ، اعطای تسهیلات به خریداران محصولات دانش‌بنیان از سال 1399، ایجاد شرایط لازم برای درخواست غیرحضوری ارائه خدمات از طرف شرکت‌های دانش‌بنیان و اعطای ۱۴۷ هزار میلیارد ریال تسهیلات در 6 ماه دوم سال گذشته که ۴۸۷۰ میلیارد ریال آن به شرکت‌های دانش‌بنیان بوده از جمله اقدامات بانک توسعه تعاون در این حوزه بوده که قطعا در سال جاری نیز ادامه خواهد یافت.

ارسال نظرات
موضوعات روز