شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲
تیتر20 بررسی می کند؛
حالا پرسش مهمی که ذهن افکار عمومی را به خود مشغول کرده، اثرگذاری آزادی واردات بر بازار و منحنی قیمت است. آیا با ازسرگیری ورود خودرو به کشور، قیمت چه در کارخانه و چه در بازار کاهش خواهد یافت؟
کد خبر: ۵۵۴۱۹
اثرگذاری آزادی واردات خودرو بر بازار
تیتر20 - دولت سرانجام با لغو ممنوعیت واردات خودرو که به مدت 4 سال اجرا شد و اثرات منفی نیز در بازار داشت، موافقت کرد تا ورود خودرو به کشور آزاد شود. حالا پرسش مهمی که ذهن افکار عمومی را به خود مشغول کرده، اثرگذاری آزادی واردات بر بازار و منحنی قیمت است. آیا با ازسرگیری ورود خودرو به کشور، قیمت چه در کارخانه و چه در بازار کاهش خواهد یافت؟ 

برای پاسخ به این پرسش باید موضوع قیمت کارخانه ای خودروها را از قیمت بازار آنها تفکیک کرد. شاید تصور برخی این باشد که با آزادسازی واردات، قیمت خودروهای داخلی در مبدا افت می کند. این در حالی است که نقطه اثر آزادی واردات، بر بازار است نه تولید.

 قیمت کارخانه ای خودروها از مولفه هایی جدا از بود و نبود واردات پیروی می کند، مانند قیمت ارز، تورم عمومی، قیمت مواد اولیه و غیره. بنابراین با آزادی واردات، اتفاق خاصی در مورد قیمت کارخانه ای خودروها (از حیث هزینه تولید) رخ نخواهد داد.

 تنها احتمالی که وجود دارد این است که واردات با چنان کمیت و کیفیتی انجام شود که خودروسازان مجبور به کاهش قیمت برای ماندن در بازار شوند (اتفاقی که بسیار بعید به نظر می رسد).

بنابراین اثر آزادی واردات، بر بازار خودرو خواهد بود که البته آن نیز مشروط بوده و بستگی به میزان و مدل خودروهای وارد شده دارد. در حالت کلی، بازار خودروهای خارجی قطعا از ناحیه آزادسازی واردات دچار افت خواهد شد، منتها اینکه میزان و گستردگی آن چقدر باشد، با تعداد و نوع خودروهای وارداتی در ارتباط است. 

به عنوان مثال، اگر آن طور که عنوان شده، سقف قیمتی 20 تا 25 هزار دلار برای واردات در نظر گرفته شود، آزادی واردات تاثیر خاصی بر بازار مدل های لوکس و حتی شاسی بلندها نخواهد داشت، زیرا با این سقف قیمت نمی توان امثال بنز و بی ام و و لکسوس و... وارد کرد. 

با در نظر گرفتن این سقف، به نظر می رسد بازار خودرو در محدوده قیتی 700 میلیون تا یک میلیارد و 500 میلیون تومان متاثر از واردات خواهد شد. به اعتقاد کارشناسان، با سقف قیمتی 20 تا 25 هزار دلار، می توان محصولاتی از تویوتا، هیوندایی، کیا و برخی خودروسازان اروپایی وارد (البته به صورت محدود) وارد کرد. بنابراین پس از ورود خودروهای موردنظر، بازار مدل های مشابه موجود (مثلا 2018 ها و 2017 ها) با افت قیمت قابل توجهی مواجه می شود. طبعا هرچه سقف قیمتی بالاتری برای واردات در نظر گرفته شود، اثرگذاری آن بر بازار خودرو نیز بیشتر خواهد بود. 

اما پرسش مهم دیگر این است که آیا واردات خودرو می تواند بازار داخلی ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد؟ در حالت کلی پاسخ این پرسش می تواند مثبت باشد، با این حال باز هم به این بستگی دارد که چه تعداد خودرو با چه قیمتی وارد شود.

 با واردات خودروهای 20 تا 25 هزار دلاری (با توجه به قیمت فعلی ارز و رقم تعرفه) محصولات مونتاژی قبلی خودروسازان تحت تاثیر قرار خواهند گرفت و بسیار بعید است خودروهای پرتیراژ با کاهش قیمت چندانی از ناحیه واردات (با مولفه های فعلی) مواجه شوند.

 این در حالی است که اگر دولت تعرفه واردات را کاهش دهد و قیمت ارز نیز تحت عوامل مختلف (به خصوص احیای برجام و لغو تحریم) نزولی شود، آنگاه قیمت تمام شده خودروهای وارداتی پایین می آید و طبعا محدوده اثرگذاری آن در بازار خودروهای داخلی افزایش خواهد یافت.

 این وسط اما کاهش قیمت خودروهای دست دوم خارجی نیز می تواند بازار داخلی را تحت تاثیر قرار دهد. به عبارت بهتر، با پایین آمدن قیمت دست دوم های خارجی، خیلی ها در صورت توانایی مالی ترجیح می دهند به جای محصول صفر داخلی، خودروهای موردنظر را خریداری کنند و این موضوع نیز به نوبه خود سبب کاهش قیمت(در بازار خودروهای داخلی) خواهد شد.

مزدک جمشیدی
  

ارسال نظرات
موضوعات روز