شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۵
گزارش تیتر20 از وضعیت اعطای وام بدون ضامن؛
بانک ملی همواره در راس ارایه تسهیلات تکلیفی که دولت به عهده بانکها قرار داده پیشگام بوده و به نظر می رسد همکاری بیشتری را با مشتریان به عمل می آورد این موضوع نشان از سیاست حمایتی این بانک از برنامه های دولت از یک سو و پشتیبانی از تسهیلات گیرندگان خرد از سوی دیگر دارد.
کد خبر: ۵۵۴۶۲
وام بدون ضامن
تیتر20 -  حدود دو ماهی از دستور رئیس جمهور برای پرداخت وام های خرد بدون ضامن به مشتریان نظام بانکی و متقاضیان دریافت وام¬های خرد می گذرد و هم اکنون تمامی بانک های کشور موظف هستند بر اساس ابلاغیه وزارت امور اقتصادی و دارایی و بخشنامه صادر شده از سوی بانک مرکزی، تا سقف 100 میلیون تومان وام بدون اخذ ضامن به مشتریان دارای اعتبار خود بپردازند. 

در این میان بانک مرکزی در بخشنامه ای به مدیران عامل بانکها، آنها را موظف کرده تا بر اساس سیاست¬های اعلامی دولت سیزدهم، نسبت به تسهیل پرداخت وام های زیر 100 میلیون تومانی اقدام کنند؛ موضوعی که البته مثل همیشه پای اعمال سلیقه باجه نشینان را به اجرای بخشنامه های بانک مرکزی باز کرده است. 

حالا گشت و گذاری در شعب بانکی و نقش آفرینی به عنوان یک متقاضی دریافت وام نشان می دهد که همه چیز در بسیاری از شعب بانکی بسته به نوع نگاه متصدیان بانکی به حساب های فرد متقاضی دارد و اگر از نظر او، مراجعه کننده از حداقل شرایط برای دریافت وام های کمتر از 100 میلیون تومانی بدون ضامن برخوردار باشد، از گیت او رد شده و وارد مرحله بعدی می شود، اما کافی است که متصدی امور بانکی تشخیص دهد که شرایط متقاضی برای دریافت وام بدون ضامن، کافی نیست آنگاه دیگر خبری از تائید پرونده برای دریافت وام نیست و باید به شعبه دیگری مراجعه کرد. 

آنگونه که بررسی ها نشان می دهد، حتی کار تا جایی پیش می رود که ممکن است یک شعبه بانکی گردش حساب را از مشتری بپذیرد و او را واجد شرایط دریافت وام بداند و با درخواست ارایه تسهیلات در سقف یعنی همان 100 میلیون تومان موافقت کند و یک شعبه دیگر، این شرایط را قبول نداشته باشد؛ هر چند که متصدیان امور بانکی می گویند که ضوابط از سوی ستاد مرکزی بانک و بر اساس دستورالعمل های بانک مرکزی تعیین می شود. 

در مقابل هستند بانکهایی که به دلیل ایفای مسئولیت های خود، تلاش دارند تا کاملا در چارچوب ضوابط، با نگاه خوشبینانه تری به گردش حساب و وضعیت بانکی فرد متقاضی وام نگاه کنند و نهایت همکاری را با متقاضی وام به عمل آورند تا از گیر و دار آوردن و بردن ضامن های خود خارج شده و بتواند یک بار هم که شده، به اتکای اعتبار خود وام بگیرد.

این رفتار را در برخی از بانکهای دولتی به صراحت می توان دید؛ به این معنا که این بانکها به دلیل عمل به تکالیف دولتی خود و پشتیبانی از مردم که خواهان دریافت وام برای گره گشایی از زندگی خود هستند، نهایت همکاری را با مشتریان خود به عمل می آورند و تلاش دارند که به مسئولیتی که دولت به گردن آنها نهاده است، عمل کنند. 

هر چند که دولت همواره این گونه تسهیلات دهی را به بانکها تکلیف کرده است؛ اما به هر حال بانکها نیز به عنوان محل اصلی تامین مالی تقاضاهای خرد، با توجه به نوع مسئولیتی که در مقابل دولت و مردم به عهده دارند، به ایفای نقش در این زمینه پرداخته اند.

در این میان گزارش میدانی خبرنگار ما نشان می دهد بانک ملی همواره در راس ارایه تسهیلات تکلیفی که دولت به عهده بانکها قرار داده پیشگام بوده و همکاری بیشتری را با مشتریان به عمل می¬آورد و مشتریان می گویند که نسبت به سایر بانکهایی که در آن حساب داشته اند با پروسه کمتری مواجه شده اند که به نظر می-رسد این موضوع نشان از سیاست حمایتی این بانک از سیاست های دولت از یک سو و پشتیبانی از تسهیلات گیرندگان خرد از سوی دیگر دارد. 

بر اساس آمارهای رسمی که از سوی این بانک منتشر شده، با گذشت دو ماه از آغاز فرآیند پرداخت تسهیلات بدون ضامن، میزان تسهیلات پرداختی بانک ملی در قالب این نوع از تسهیلات دهی، از مرز 1000 میلیارد تومان عبور کرده است. به این معنا که با ابلاغ این موضوع از سوی بانک مرکزی، اکنون اطلاعات دریافتی از این بانک حکایت از آن دارد که تاکنون بیش از 18 هزار و 200 فقره پرونده وام بدون ضامن از سوی این بانک پرداخت گردید که ارزشی معادل هزار میلیارد تومان دارد.
 
این اتفاق پس از آن رخ داده که رئیس جمهور، وزارت امور اقتصادی و دارایی را مکلف کرده تا پرداخت تسهیلات بدون ضامن به مشتریان معتبر را تا سقف 100 میلیون تومان در دستور کار قرار دهد و به تبع آن، موضوع از سوی بانک مرکزی نیز مورد پیگیری قرار گرفته که بر این اساس هم اکنون این موضوع از سوی فرزین، مدیرعامل بانک ملی ایران به تمامی شعب ابلاغ شده است. 

به هر حال به نظر می رسد نوع نگاه بانک ملی به پرداخت تسهیلات بدون ضامن به مشتریان دارای اعتبار مناسب خود می تواند الگویی برای سایر بانکهای دولتی و خصوصی باشد تا با دید مثبت تر و نگاه واقع بینانه تری به موضوع تسهیلات دهی به متقاضیان خرد نظام بانکی بپردازند.

ارسال نظرات
موضوعات روز