پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰
کارشناس بازار سرمایه در واکنش به واگذاری سهام شرکت دارویی زیر مجموعه بانک ملی :
عبداله مشکانی گفت: واگذاری شرکت های تحت مالکیت بانک‌ها به بخش خصوصی از طریق ساز و کار بورسی حرکتی بسیار شایسته است مشروط به اینکه اگر شرکت های دولتی در کنار واگذاری سهام خود در بورس، همزمان مدیریت را نیز واگذار کنند.
کد خبر: ۵۵۴۷۲

تیتر۲۰- عبداله مشکانی کارشناس بازار سرمایه در خصوص عرضه سهام یکی از شرکت های دارو سازی متعلق به بانک ملی گفت: در این موضوع شکی وجود ندارد که واگذاری شرکت های تحت مالکیت بانک‌ها به بخش خصوصی از طریق ساز و کار بورسی حرکتی بسیار شایسته است مشروط به اینکه اگر شرکت های دولتی در کنار واگذاری سهام خود در بورس، همزمان مدیریت را نیز واگذار کنند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: این موضوع بدین جهت حائز اهمیت است که در حال حاضر شاهد هستیم بانکها عملاً سهام ها و دارایی های خود را واگذار می کنند در حالی که مدیریت‌ها واگذار نمی‌شود. با اینکه سهام ها واگذار می شود اما روسای بانکها، روسای شرکت های بورسی را تعیین می کنند، بنابراین شاهد تداوم همان ساختار مدیریت شرکتی هستیم.
مشکانی در این باره افزود: اصلاح ساختار نظام بانکی با خروج از بنگاه داری زمانی واقعیت می یابد که مالکیت از مدیریت دولتی به صورت واقعی و همه جانبه به بخش خصوصی سپرده شود، در حالی که تا کنون هر آنچه به اسم خصوصی سازی اتفاق افتاده، خصوصی سازی ناقصی بوده است. خصوصی سازی زمانی اهمیت می یابد که جدای از واگذاري مالکیت، مدیریت هم  واگذار شود، ضمن اینکه همزمان که مدیریت واگذار شد مداخلات دولت هم کاهش بیابد.

وی در ادامه تصریح کرد: به عنوان مثال دولت مدعی واگذاری سهام خودروسازی هاست، در حالی که همچنان مدیریت دست دولت است. از آن سمت دولت قیمت گذاری دستوری می کند، از سمت دیگر با اینکه به دلیل سیاست گذاری های دولت شرکت خودروسازی ورشکسته شده، اما وقتی خواستار حمایت دولت از این شرکت می شویم، مدعی خصوصی بودن شرکت می شود و از قبول مسولیت حمایتی شانه خالی می کند.

کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: به بیان بهتر، چنین شرکت هایی نه  محاسن شرکت های دولتی را دارند که دولت از آنها حمایت کند و نه محاسن بخش خصوصی که دولت مجاز به هیچ مداخله ای در آنها نباشد.

عبداله مشکانی کارشناس بازار سرمایه خروج نظام بانکی کشور را از بنگاه داری روندی رو به جلو خواند و در این باره گفت: قطعا واگذاری سهام شرکت های زیر مجموعه بانکها مثبت ارزیابی می شود، چرا که خروج نظام بانکی از اقتصاد در کنار کاهش وحذف مداخلات دولت در اقتصاد چه از نظر مالکیتی و مدیریتی حسن بزرگی برای اقتصاد کشور به شمار می رود که همه باید از آن استقبال کنند، منتهی لازمه تحقق درست این موضوع واگذاری همزمان مدیریت وسهام به بخش خصوصی است در غیر این صورت این واگذاری ها نه تنها مثبت ارزیابی نمی شود، بلکه اثرات منفی نیز به جا می گذارد.

ارسال نظرات
موضوعات روز