جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۸
تیتر20 بررسی می کند؛
ایران خودرو و سایپا در حالی اتحادی استراتژیک را با یکدیگر آغاز کرده‌اند که این اقدام در صورت قرار گرفتن در مسیر صحیح می تواند به کاهش هزینه ها در خودروسازی کشور منجر شود. این البته در شرایطی است که چنین اتحادی نمی تواند جای خالی مشارکت های خارجی را پر کند.
کد خبر: ۵۵۵۲۶
اجرای ایده اتحاد استراتژیک ایران خودرو و سایپا با 15 سال تاخیر/ اتحاد استراتژیک جایگزین مشارکت های خارجی نیست
تیتر20 - همین چند روز پیش بود که مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرد یکی از موتور های این شرکت روی محصولات سایپا به کار گرفته خواهد شد. بر این اساس قرار است موتور مخصوص ایران خودرو روی شاهین نصب شود. 

همچنین دبیر انجمن خودروسازان نیز تاکید کرده همکاری مشترک ایران خودرو وسایپا در حوزه قوای محرکه، سرآغازی برای تولید محصول مشترک است و شكل‌گيري این اتحاد به طور حتم اثرات مطلوبی به دنبال خواهد داشت.

سال ها پیش در میانه دهه 80  یکی از مدیران عامل وقت خودروسازی پیشنهاد ادغام ایران خودرو و سایپا را مطرح کرد، پیشنهادی که حواشی زیادی به دنبال داشت و با توجه به مخالفت بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو، راه به جایی نبرد. 

ادغام خودروسازان در دنیا موضوعی مرسوم بوده و طی این سال ها چندین خودروساز بزرگ با یکدیگر ادغام شدند تا بدین وسیله از هزینه های خود کاسته و از فناوری و تکنولوژی و امکانات هم در راستای تولید محصولات جدید استفاده کنند.

 ایران خودرو و سایپا در این سال ها تمایلی به ادغام نشان نداده اند، ضمن اینکه در رده های بالایی نیز این موضوع جایگاهی در برنامه ها نداشته است.

حالا اما با توجه به سیاست های جدید وزارت صمت، ایران خودرو و سایپا تصمیم گرفته اند همکاری مشترک را با یکدیگر آغاز کنند و اولین مرحله در حوزه قوای محرکه است.

اما این اقدام چه تبعاتی می تواند به دنبال داشته باشد؟ اصلی ترین موضوعی که از ناحیه اتحاد استراتژیک ایران خودرو و سایپا دنبال می‌شود، به موضوع هزینه های مالی مربوط است. با یک مثال می توان موضوع را ساده تر بیان کرد.

فرض کنیم سایپا به دنبال طراحی و تولید موتوری با قدرت مشخص است. طراحی این محصول اولا هزینه‌بر است و ثانیا چالش تحریم را متوجه خود می بیند. بنابراین سایپایی ها ممکن است با توجه به مشکلات موردنظر، نتوانند پروژه مدنظر خود را اجرا کنند. در این شرایط سایپا می تواند روی ایران خودرو حساب کرده و موتور موردنظر خود را از آبی های جاده مخصوص تامین کند.
 
به عبارت بهتر، سایپا به جای صرف هزینه و وقت،  می تواند از موتور ایران خودرو روی محصولات خود استفاده کند. این موضوع علاوه بر اینکه منجر به صرفه جویی در هزینه و وقت خواهد شد، تولید موتور ایران خودرو را هم بالا می برد و این شرکت نیز از اتحاد استراتژیک با سایپا منتفع خواهد شد. 

عکس این موضوع نیز صادق است، به نحوی که ممکن است سایپا دارای فناوری یا محصول خاصی باشد که ایران خودرو از آن بی بهره است، بنابراین می تواند در وقت و هزینه صرفه جویی کند.
 
با توجه به اینکه صنعت خودرو ایران به دلیل سیاست های دستوری با مشکلات مالی و کمبود نقدینگی مواجه است، طراحی و تولید برخی محصولات باری سنگین بر دوش خودروسازان است و اینجاست که همکاری مشترک می تواند از نظر مالی به آنها کمک کند.

این اتحاد اما نمی تواند جایگزین مشارکت های خارجی در خودروسازی کشور شود. در دنیای خودروسازی، وقتی ادغام یا اتحادی استراتژیک شکل می گیرد، علاوه بر کاهش هزینه، انتقال فناوری نیز مدنظر است.

 این در حالی است که هم ایران خودرو و هم سایپا به دلایل مختلف به خصوص کمبود نقدینگی و تحریم، سال ها از تکنولوژی روز دنیا عقب هستند. بنابراین چنین اتحادی نمی تواند جایگزین مشارکت های خارجی شود. 

 به عبارت بهتر اگر قراراست ایران خودرو سایپابه بهانه همکاری استراتژیک با یکدیگر قید مشارکت خارجی را بزنند، چنین اتحادی از نظر کیفی و انتقال تکنولوژی و توسعه محصول نمی تواند کمکی به صنعت خودرو کشور کند و تنها هزینه‌ها را کاهش خواهد داد.

ارسال نظرات
موضوعات روز