پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲
مجلس با استناد به لزوم صرفه‌جویی ارزی در شرایط تحریم، بر ضرورت توقف واردات گوشی‌های آیفون به‌عنوان کالایی لوکس تاکید دارد. این درحالی است که این ممنوعیت، تقاضا را به سوی پرچمداران برندهای دیگر که قیمتی مشابه آی‌فون دارند منتقل می‌کند و خواسته سیاستگذار برآورده نخواهد شد.
کد خبر: ۵۵۵۶۲
تیتر ۲۰-از ابتدای سال جاری، زمزمه‌هایی درباره ممنوعیت واردات گوشی‌های برند آمریکایی اپل به گوش می‌رسید. حالا محدودیتی که از هفته گذشته در ثبت سفارش گوشی‌های این برند ایجاد شده و موضعی که ماه گذشته کمیسیون اصل نود مجلس در قبال این موضوع در پیش گرفت، احتمال جدی شدن این ممنوعیت را تقویت کرده است.

کارشناسان معتقدند سیاستگذاری فعلی برای ایجاد صرفه‌جویی ارزی، موفقیت‌آمیز نخواهد بود و در صورت اعلام رسمی ممنوع شدن واردات آی‌فون، قیمت این گوشی‌ها افزایش قابل توجهی پیدا خواهد کرد و حتی دیگر گوشی‌های بازار نیز از این گرانی متاثر می‌شوند. بررسی‌ها از بازار موبایل نیز نشان می‌دهد که فروشندگان این گوشی‌ها فعلا با ترس از احتمال توقف واردات آی‌فون، کالاهای موجود را با احتیاط بیشتری عرضه می‌کنند و تا همین جا نیز قیمت این گوشی‌ها نسبت به اسفند ماه بسیار بالا رفته است.

مشکلات تامین ارز از تالار دوم نیما
مدتی است که منبع تامین ارز گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار بازار تغییر کرده و دیگر ارز نیمایی به واردات این دسته گوشی‌ها اختصاص نمی‌یابد. در عوض مقرر شده تا تامین ارز این منظور از طریق تهاتر با ارز حاصل از صادرات خشکبار انجام شود.

گذشته از تردیدهایی که در کفایت این منبع ارزی برای پاسخگویی به نیاز واردات گوشی‌های پرچم‌دار وجود دارد، واردکنندگان با مشکلات متعددی مانند عرضه نشدن ارز از سوی صادرکنندگان یا ارائه آن با نرخی بالاتر از نرخ بازار نیز در این مدت مواجه شدند. حالا اما واردکنندگان داستان جدیدی پیش‌رو دارند. از هفته گذشته، زمانی که واردکنندگان قصد داشتند سفارش‌های خود را برای تخصیص ارز در سامانه ثبت کنند، با پیامی مواجه شدند که در آن عنوان شده بود: «امکان ثبت سفارش تلفن همراه با برند اپل تا روز شنبه ۳۱ اردیبهشت ماه وجود نخواهد داشت.» در مورد چرایی چنین تصمیمی، گمانه‌زنی‌های مختلفی وجود دارد.

 محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: یکی از سناریوهایی که درباره علت این تصمیم می‌توان مدنظر داشت، ناموفق بودن عملکرد تالار دوم نیما در تامین ارز واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار است. اکنون مشاهده می‌شود که حتی گوشی‌های برندهای دیگری نیز که ثبت سفارش آنها انجام شده و محدودیتی برای آنها اعمال نشده، نمی‌توانند ارز لازم را تامین کنند. وی می‌افزاید: به نظر می‌رسد سازمان توسعه تجارت چنین تصمیمی گرفته تا با ممنوع شدن ثبت سفارش گوشی‌های آی‌فون که سهم زیادی در بازار گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار دارند، از تشکیل صف‌های طولانی برای تخصیص ارز جلوگیری کند.

رضا خوش‌خرام، از واردکنندگان بازار موبایل نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اظهاراتی مطرح کرد که می‌تواند مهر تاییدی بر این گمانه‌زنی باشد. وی می‌گوید از زمان ممنوع شدن ثبت سفارش گوشی‌های آی‌فون، متاسفانه تخصیص ارز حتی برای سفارش‌های آی‌فونی که پیش‌تر ثبت شده‌اند نیز انجام نگرفته و همین امر آنها را در بلاتکلیفی قرار داده است.

با وجودی که موعد این محدودیت برای ثبت سفارش آی‌فون دیروز به پایان رسید، اما پیگیری‌های «دنیای اقتصاد» از انجمن واردکنندگان موبایل و فعالان بازار به جایی نرسید و هیچ‌یک هنوز درباره آینده این موضوع اطلاعی نداشتند. برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که احتمالا این ممنوعیت دست کم تا شهریور ماه ادامه خواهد یافت. اما هنوز هیچ منبع رسمی این شایعه را تایید یا رد نکرده است و تماس‌های «دنیای اقتصاد» با رئیس سازمان توسعه تجارت برای پیگیری این موضوع بی‌پاسخ ماند./دنیای اقتصاد
ارسال نظرات
موضوعات روز