يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸
تیتر20 بررسی می کند؛
شاید فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه بتواند از نظر تعداد شعب در کشور، در منطقه خاورمیانه خود را در بین چند فروشگاه برتر قرار دهد،اما بدون شک از نظرمیزان گردش مالی و نفوذ در منطقه خاورمیانه حریف رقبای قدرتمند خود نخواهد شد، زیرا این فروشگاه‌ها از منابع مالی سرشاری برخوردار هستند و به نوعی چند ملیتی نیز محسوب می‌شوند، از سویی آن‌ها به راحتی می‌توانند در کشورهای عربی منطقه شعبه باز کنند، که این امکان را رفاه به هیچ عنوان ندارد.
کد خبر: ۵۵۶۲۸
هدف گذاری فروشگاه‌ های زنجیره ای رفاه برای جایگاه منطقه ای؛ واقع‌بینانه یا بلند پروازانه؟
تیتر20 - با شیوع ویروس کرونا در دو سال اخیر فرصتی بی‌نظیر در اختیار فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ قرار گرفت تا بتوانند، فعالیت خود را توسعه دهند، هرچند که آن‌ها در این زمینه آنطور که باید و شاید نتوانستند به موفقیت دست پیدا کنند، اما این در حالیست که در چنین شرایطی مدیرعامل وقت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه در پیام آغاز سال جدید خوئ ادعای بزرگی را مطرح کرده است و می‌گوید: رفاه تا سال 1404 به رهبر صنعت خرده فروشی در خاورمیانه تبدیل خواهد شد.

این موضوع را باید از چند جنبه مورد بررسی قرار داد، در وهله اول باید تعداد شعب رفاه در سراسر کشور در قیاس با سایر رقبا مشخص شود، در وهله دوم میزان نفوذ و گستردگی رفاه در کشورهای منطقه و دست آخر نیز میزان فروش رفاه در مقایسه با سایر فروشگاه‌های زنجیره‌ای به دست آید.
اگر بخواهیم در این زمینه مقایسه‌ای تحلیلی انجام دهیم، صنعت خرده  فروشی در ایران را باید با ترکیه و امارات قیاس کنیم، زیرا این دو کشور در منطقه خاورمیانه نیز از پیشگامان صنعت خرده فروشی محسوب می‌شوند.

بر اساس آخرین آمارهایی که منتشر شده فروشگاه رفاه تا پایان  سال گذشته، نزدیک به 1400 شعبه در اقصی نقاط کشور بوده، این در حالیست که در سال های اخیر فروشگاه زنجیره ای  رفاه برنامه جدی را برای تاسیس شعبه در عراق پیش برد ، از سوی دیگر در کشورهایی نظیر عمان، قطر و آذربایجان نیز فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه قصد دارد، در آینده‌ای نزدیک شعب افتتاح کند که البته اطلاعات دقیقی از روند پیشرفت این شعب در دست نیست.

از سویی بررسی صنعت خرده فروشی در تركیه نشان می‌دهد شركت "بیم" با داشتن هزار و202 فروشگاه، از نظر داشتن بیشترین تعداد شعبه در صنعت خرده فروشی ترکیه در راس قرار دارد.
اما، امارات در زمینه تعداد و قدرت نفوذ فروشگاه‌های زنجیره‌ای حرف اول را در منطقه خاورمیانه می‌زند، در این زمینه مجموعه «الشایع» یکی از بزرگترین فروشگاه های زنجیره ای خرده فروشی در خاورمیانه است که دفتر مرکزی آن در کویت واقع شده است.

 این شرکت با بیش از ۹۰ برند تجاری خرده فروشی در خاورمیانه، شمال آفریقا، روسیه، ترکیه و اروپا کار می‌کند. الشایع در حال حاضر در بیش از ۱۷ کشور فعالیت می‌کند و بیش از ۶۰ هزار کارمند دارد. الشایع به عنوان بزرگ ترین فروشگاه زنجیره‌ای در خاورمیانه با بیش از ۴۵۰۰ فروشگاه در ۷ بخش از کفش گرفته تا بهداشت و زیبایی، غذا، اپتیک، داروخانه، اثاثیه منزل و وسایل سرگرمی فعالیت می‌کند.

ماجد الفطیم نیز یکی دیگر از بزرگ ترین فروشگاه های زنجیره ای خرده فروشی در خاورمیانه است.این کمپانی اماراتی به صورت سوپرمارکت‌های زنجیره ای و هایپرمارکت‌ها فعالیت می‌کند. ماجد الفطیم در سیزده کشور منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی شعبه دارد. دفتر مرکزی این فروشگاه زنجیره‌ ای بزرگ در امارات است. در حال حاضر تعداد کارکنان این خرده فروشی بیش از ۴۸ هزار نفر است. ماجد الفطیم در بیش از ۳۸ کشور شعبه دارد.

بررسی اندازه بازار صنعت خرده فروشی در ایران، ترکیه و امارات
در گزارشی که «موسسه کرنی» در سال ۲۰۱۵ منتشر کرد رتبه ۳۰ کشور را بر اساس معیار توسعه خرده‌فروشی رتبه‌بندی کرد.

بر اساس این گزارش، گردش صنعت خرده فروشی در ترکیه 241 میلیارد دلار و در امارات این رقم 69 میلیارد دلار برآورده شده است. این در حالیست که بر اساس آمارهای مرکز آمار و بانک مرکزی، اگر بخواهیم اندازه صنعت خرده فروشی در ایران را تخمین بزنیم، این رقم در سال 1399، بالغ بر 820 هزار میلیارد تومان است.

این درحالیست در حال حاضر اندازه بازار هر سه کشور بیشتر شده و به نوعی با رشد مواجه شدند، اما می‌توان گفت که حداقل فروشگاه رفاه از نظر میزان فروش، نمی‌تواند به رهبر صنعت خرده فروشی در خاورمیانه در سال 1404 تبدیل شود.

همان‌طور که از آمار بر می‌آید، شاید فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه بتواند از نظر تعداد شعب در کشور، در منطقه خاورمیانه خود را در بین چند فروشگاه برتر قرار دهد،اما بدون شک از نظرمیزان فروش و نفوذ در منطقه خاورمیانه حریف رقبای قدرتمند خود نخواهد شد، زیرا این فروشگاه‌ها از منابع مالی سرشاری برخوردار هستند و به نوعی چند ملیتی نیز محسوب می‌شوند، از سویی آن‌ها به راحتی می‌توانند در کشورهای عربی منطقه شعبه باز کنند، که این امکان را رفاه به هیچ عنوان ندارد.

به نظر می‌رسد مدیران فروشگاه رفاه باید قدری واقع‌بینانه به این موضوع بنگرند، زیرا این ادعا بسیار بلند پروازانه است و به نظر می‌رسد قابلیت تحقق آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. بر این اساس باید مدیران جدید فروشگاه زنجیره ای رفاه به این موضوع به دید منطقی نگاه کنند که آیا این وعده می‌تواند عملی شود؟ 

ارسال نظرات
موضوعات روز