چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 15
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۶
تیتر20 بررسی می کند؛
هزینه های پنهان در صنعت فولاد می تواند چالش های جدیدی برای فعالان این بخش ایجاد کند، برخی از این چالش ها مانند استهلاک آرام آرام به جان صنعت افتاده و در سکوت آن را با مشکل همراه می کند.
کد خبر: ۵۵۶۷۹
هزینه های پنهان ، ابر چالش کارخانه های فولاد سازی
تیتر۲۰- صنعت فولاد دارای چالش هایی پنهان در درون خود است که می تواند با گذشت زمان توسعه یافته و ناگهان این صنعت را دچار مشکلی عظیم کند.

شاید این مشکل را بتوان چالش چراغ خاموش این صنعت دانست و در حالی که تولید کنندگان فولاد درگیر موضوعاتی چون انرژی و مواد اولیه هستند، استهلاک در این صنعت می تواند آرام آرام به جان آن افتاده و به یکباره فعالان آن را با ابر چالشی بزرگ همراه کند.

صنعت فولاد ایران که حالا قدمتی نیم قرنی دارد، آنقدر غرق در رکوردزنی ها و رقابت در سهم خواهی و از سویی دیگر چانه زنی برای حل بحران های انرژی و مواد اولیه شده است که از ابرچالش داخلی خود یعنی استهلاک غافل مانده است.

بدون شک با گذشت زمان یاد شده و با توجه به سرعت پیشرفت تکنولوژی، تجهیزات و فناوری های مورد استفاده در صنعت فولاد در پی فرسودگی دچار استهلاک شده و همین موضوع می تواند بر بهره وری تاثیر گذار باشد. اما بررسی این موضوع ما را به نکات جالبی می رساند.
 
در واقع محاسبات در این زمینه نشان می دهد ، کارخانه های جوان فولاد در بخش تاسیسات و ماشین آلات با استهلاک بیشتری نسبت به کارخانه های قدیمی مواجه هستند. 

استهلاک در صنعت فولاد در چندین حوزه با دو روش بررسی می شود. درواقع استهلات در بخش های ساختمان، وسایل نقلیه، ماشین آلات و تاسیسات، ماشین آلات تولید ، ماشین آلات تاسیسات آب رسانی و ... بررسی می شود. این عدد نیز با 2  فرمول یک براساس قانون مالیات مستقیم و دیگری براساس نرخ نزولی مورد بررسی قرار می گیرد. 

به عنوان مثال در بخش استهلاک ساختمان در صنعت فولاد، هزینه واحدهای بزرگ و قدیمی فولادی بیشتر از واحدهای جدید است. بسیاری از شرکت های فولادی بزرگ سال هاست به بهره برداری رسیده اند، به عنوان مثال ذوب آهن اصفهان با نیم قرن تجربه کاری، با ساختمان های قدیمی مواجه است که می تواند هزینه های نگهداری و نوسازی در این بخش را افزایش دهد.

 این موضوع می تواند بر افزایش هزینه ها و سوددهی چنین مجموعه هایی اثر گذار باشد. اتفاقی که در واحدهای جدید ساخت مشاهده نمی شود. از سویی دیگر در واحدهای قدیمی شاهد اتلاف انرژی خواهیم بود که می تواند مصرف در این حوزه را افزایش دهد.

 بدون شک نوسازی ساختمان واحدهای قدیمی فولادی نیازمند سرمایه گذاری خواهد بود اما شاید مدیران عمده تمرکز خود را بر سرمایه گذاری های جدید گذاشته اند و از این بخش اندکی غافل شده اند.

اما استهلاک در بخش ماشین آلات با فرمول نرخ نزولی کمی متفاوت است و بیشتر گریبان گیر واحد های فولادسازی جوان می شود. در بررسی نرخ نزولی، استهلاک در سال های اول سریع تر محاسبه می شود و دراین سال ها میزان آن زیاد است. اما در شرکت های بزرگ عموما این استهلاک در سال های اول محاسبه و پس از آن چندان تاثیر نخواهد داشت، درنتیجه سوددهی بیشتر می شود. آن طور که پیداست این تاثیر در کارخانه های 2  سال ساخت شاید بیشتر باشد.

درنتیجه استهلاک در بخش های مختلف می تواند چه در سال های اولیه و چه پس از آن بر میزان سوددهی و هزینه های فولادسازی اثر گذار باشد، درحالی که چندان درباره آن اطلاع رسانی نمی شود و این چالش می تواند به یک بحران تبدیل شود.

مزدک جمشیدی

ارسال نظرات
موضوعات روز