دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 13
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۱
نرخ تورم ترکیه در سایه سیاست پولی نامتعارف مورد حمایت اردوغان رکورد ۲۳ساله خود را شکست و به سطح ۵/ ۷۳درصدی رسید.
کد خبر: ۵۵۸۱۸
تیتر ۲۰- سریال رکوردشکنی نرخ تورم در اقتصاد ترکیه در ماه مه نیز ادامه یافت و شاخص بهای مصرف‌کننده در این کشور 74درصدی شد. گزارش موسسه آمار ترکیه نشان می‌دهد که نرخ تورم این اقتصاد 800میلیارددلاری با افزایش 5/ 3درصدی مواجه شده است و به بالاترین سطح از اکتبر سال 1998 رسیده است. سیاست‌های نامتعارف رئیس‌‌‌جمهور ترکیه که ادعا شده با هدف ایجاد رشد اقتصادی دنبال می‌شود، سیاست پولی این کشور را گروگان گرفته است و دستاوردهای اقتصادی دو دهه اخیر این کشور را تهدید می‌کند.

در حالی که سیاست متعارف پولی در دوران تورمی افزایش نرخ بهره را برای کنترل سطح قیمت‌ها توصیه می‌کند، ‌‌‌اردوغان اصرار دارد نرخ بهره کاهش پیدا کند. برکناری بیش از سه رئیس بانک مرکزی در سال‌های اخیر از جدیت او برای تحقق این سیاست خبر می‌دهد؛ سیاستی که موجب شده نرخ تورم رکورد 23ساله خود را بشکند. به نظر می‌رسد در دو دهه گذشته به‌رغم عملکرد قابل‌قبول اردوغان در رشد و توسعه اقتصادی، جذب سرمایه خارجی، تعادل در تراز پرداخت‌‌‌ها و سیاست خارجی در سطح منطقه و جهان، سیاست پولی مورد تاکیدش به پاشنه آشیل او تبدیل شده است. روند فعلی تورم و بی‌‌‌ثباتی اقتصاد ترکیه می‌تواند تمام دستاوردهای اردوغان را تحت‌تاثیر قرار دهد و حتی شکست او در انتخابات آتی را رقم بزند. تجربه تاریخی نشان می‌دهد که در بیشتر موارد هنگامی که در سیاستگذاری پولی رشد تولید بر کنترل تورم اولویت پیدا می‌کند، هیچ‌‌‌یک از این دو هدف تحقق پیدا نخواهد کرد.

تورم ترکیه همچنان در مدار صعود
نرخ تورم رسمی ترکیه با ثبت عدد 5/ 73‌درصد به بالاترین حد در 23 سال گذشته رسید. براساس داده‌‌‌های موسسه آمار ترکیه شاخص بهای مصرف‌کننده در ماه مه نسبت به ماه قبل با بیش از 5/ 3‌درصد افزایش به 5/ 73‌درصد رسید که از اکتبر سال 1998 بی‌‌‌سابقه است؛ یعنی همان دوره‌‌‌ای که اقتصاد ترکیه از بی‌‌‌ثباتی شدید رنج می‌‌‌برد. جزئیات این تورم 74درصدی می‌تواند شدت آن را بهتر به نمایش بگذارد. بر این اساس نرخ تورم نقطه به نقطه کالاهای خوراکی، که نارضایتی‌‌‌ زیادی را در میان مردم به بار آورده، به سطح 6/ 91درصدی رسیده است. لیر ترکیه نیز پس از افزایش این گزارش اندکی کاهش ارزش را تجربه کرد و نرخ برابری دلار به لیر به سطح 5/ 16 رسید. لیر که در سال 2021 بیش از 44‌درصد کاهش ارزش را تجربه بود در سال‌ جاری میلادی حدود 20‌درصد از ارزش خود در برابر دلار را از دست داده است. تهاجم اخیر روسیه به اوکراین نیز به افزایش قیمت جهانی محصولات کشاورزی و انرژی دامن زده است و تنور تورم در ترکیه را بیش از پیش داغ کرده است. ترکیه یکی از کشورهایی است که عمده انرژی خود را وارد می‌کند.

پافشاری بر سیاست ناکارآ
افزایش سطح قیمت‌ها در ترکیه روند باثبات اقتصاد این کشور در دو دهه گذشته را قطع کرده و شرایط بی‌‌‌ثباتی را رقم زده که تداعی‌کننده تورم‌های بالای ترکیه در دهه نود میلادی است. سیاست‌‌‌های پولی مورد حمایت رئیس‌جمهور ترکیه متهم ردیف اول این بازگشت به عقب است. اردوغان یکی از مخالفان سرسخت نرخ بهره بالا در ترکیه به شمار می‌رود و بارها نرخ بهره را با عباراتی چون «مادر تمام شیاطین» یا «بزرگ‌ترین مانع توسعه ترکیه» خطاب کرده است. البته این ایده اردوغان در بدنه کارشناسی و مسوولان اقتصادی ترکیه مخالفانی نیز دارد. اردوغان برای مقابله با این مخالفت‌‌‌ها در سال‌های اخیر بارها به عزل و نصب مقامات اقتصادی این کشور اقدام کرده و استقلال نهادهای سیاستگذار این کشور مانند بانک مرکزی را زیر سوال برده است. / دنیای اقتصاد
ارسال نظرات
موضوعات روز