چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 15
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۹
تامین نیاز تهران با اتوبوس نو داخلی یا دست دوم خارجی؟
تیتر20 - این روزها در حالی که خودروسازی کشور ظرفیت قابل توجهی برای ساخت اتوبوس (به خصوص مدل های درون شهری) دارد، شهرداری تهران صحبت از واردات اتوبوس ها دست دوم را به میان آورده و ظاهرا استارت آن را نیز زده است.

بر این اساس، شهرداری پایتخت برای تامین نیاز تهران به اتوبوس های درون شهری، قصد دارد مدل های دست دوم را وارد و در ناوگان حمل و نقل عمومی به کار گیرد. این موضوع اما با واکنش منفی خودروسازان مواجه شده، چه آنکه آنها معتقدند نیاز شهرداری ها به اتوبوس های درون شهری، از سوی تولیدکنندگان داخلی قابل تامین بوده و احتیاجی به واردات آن هم در مدل های دست دوم نیست.

اخیرا مصطفی میرسلیم در توئیتی عنوان کرد که واردات اتوبوس دست دوم نه افتخار است و نه خدمت به مردم محسوب می شود و بهتر است شهرداری تهران رویه خود را در این ماجرا اصلاح کند. 

در مقابل اما سخنگوی شهرداری تهران نیز اعلام کرد که این نهاد قرارداد خرید هزار و 75 دستگاه اتوبوس از شرکت های داخلی را امضا کرده، با این حال ناوگان حمل و نقل عمومی تهران نیازمند تقویت فوری است و نمی توان مردم را معطل نگه داشت. وی این را هم گفت که واردات اتوبوس دست دوم، مسکنی بر این درد (کمبود اتوبوس و فرسودگی ناوگان حمل و نقل) است و نباید با ممنوعیت واردات، مردم را از تولید داخل دلزده کرد.

چالش تامین اتوبوس به خصوص برای ناوگان حمل و نقل عمومی تهران از سال ها پیش وجود داشته و شهرداری و خودروسازان در این مورد اختلاف نظر داشته اند. 

خودروسازان می گویند وقتی ظرفیت مناسبی برای تولید اتوبوس در کشور وجود دارد، واردات این خودرو به ویژه مدل های دست دوم آن، خیانت به تولید داخل است.

 آنها تاکید می کنند که با بالفعل کردن ظرفیت تولید اتوبوس در کشور، اصلا نیازی به واردات نیست. در مقابل اما شهرداری نیز به دلایل مختلف بر واردات اصرار داشته و دارد.

 نخست اینکه از تامین به موقع اتوبوس های موردنیاز از سوی تولیدکنندگان داخلی اطمینان ندارد و دوم آنکه واردات مدل های دست دوم را کم هزینه تر تلقی می کند، ضمن آنکه کیفیت آنها را بهتر از تولیدات داخل می داند. به نظر می رسد با توجه به استدلال طرفین این ماجرا، هر دو آنها به نوعی حق دارند.

 طبعا وقتی نیاز به یک کالا از داخل قابل تامین است، واردات معنی ندارد، به خصوص در شرایط فعلی کشور که با کمیود منابع ارزی مواجه است و باید تا حد امکان از خروج ارز جلوگیری کرد.
 بنابراین اینکه خودروسازان انتظار دارند نیاز کشور به اتوبوس از آنها تامین شود، در کل مطالبه به حقی محسوب می شود. اخیرا نیز خودروسازان از اتوبوس های برقی خود رونمایی کرده اند که استفاده از آنها و توسعه شان، می تواند به کاهش مصرف سوخت و آلایندگی در کلانشهر تهران منجر شود.

این موضوع البته مشروط بر آن است که تولیدکنندگان داخلی توان تولید و تامین اتوبوس های موردنیاز کشور را در سطح کیفی مناسب دارا باشند. اتفاقا نقطه اختلاف شهرداری ها با خودروسازان نیز دقیقا همین جاست، چه آنکه آنها (شهرداری ها) معتقدند تولیدکنندگان داخلی از توان کمی و کیفی لازم برای تامین نیاز ناوگان حمل و نقل عمومی به اتوبوس برخوردار نیستند. از همین رو به سراغ واردات رفته اند تا کسری کمی و کیفی را از این مسیر مرتفع کنند. 

بنابراین می توان به شهرداری نیز بابت تامین بخشی از نیاز خود به اتوبوس از مسیر واردات، حق داد، البته مشروط بر آنکه تولیدکنندگان داخلی واقعا توان تامین نیاز ناوگان حمل و نقل عمومی را نداشته باشند. بنابراین بهتر است دو طرف با برگزاری جلسات مشترک، بیشتر در جریان نیازها و توان یکدیگر در حوزه اتوبوس های درون شهری قرار بگیرند تا بدین واسطه تصمیمی منطقی برای تامین اتوبوس های ناوگان حمل نقل پایتخت اتخاذ شود.   

ارسال نظرات
موضوعات روز