شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸
تیتر20 بررسی کرد
جدیدترین آمار منتشر شده نشان می دهد که آبی پوشان جاده مخصوص علاوه بر ثبت رکورد تولید بیش از 3 هزار دستگاه خودرو در یک روز، به وعده خود عمل کرده و خودروهای ناقص را به حداقل ممکن رسانده که طبق برنامه‌ریزی به زودی به صفر خواهد رساند. اما پرسش این است آیا این اعداد و ارقام تنها برای ایران خودرو مهم است یا حاوی پیام های دیگری نیز هست.
کد خبر: ۵۶۲۳۳
اهمیت افزایش تولید ایران خودرو برای بازار خودرو
تیتر20 -  یکی از اصلی ترین مشکلاتی که در سال گذشته ایران خودرو با آن دست به گریبان افزایش تعداد خودروهای ناقص بود.خودروهایی که آمار آن فقط در ایران خودرو به بیش از ۸۰ هزار دستگاه رسیده بود. این مساله به قدری بغرنج شد که غیر از مسئولان دولتی ،قوه قضائیه نیز به آن ورود کرد و در مرحله ای حتی به آنان اولتیماتوم داد.

 با این حال مشکلاتی که در راه تولید وجود داشت نمی گذاشت که خودروهای مانده در انبار به راحتی تجاری سازی شده و روانه خیابان ها شوند.اما در دوره جدید مدیریت ایران خودرو یکی از وعده هایی که داده شد، کاهش خودروهای ناقص بود.

البته بسیاری معتقد بودند که با توجه به شرایط کشور این امکان وجود ندارد. با این حال انتشار گزارش های تولید مرتبط با خرداد ماه نشان دادکه نه تنها این امر میسر شده است بلکه به رغم تمام موانع ،تولید خودرو کامل در ایران خودرو نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 68درصد رشد هم داشته است. در واقع ایران خودرو نه تنها به وعده خود عمل کرده است بلکه بخش دیگری از اهداف تدوین شده را نیز محقق کرده است. با این حال این پرسش همچنان مطرح است که آیا این اعداد و ارقام تنها مصرف شرکتی دارند و یا با توجه به ظرفیت های ایران خودرو می توانند بر سایر ارکان تولید اثرگذاری داشته باشد. 

در این میان جایگاه ایران خودرو در صنعت خودروسازی کشور نشان داد که عدم تولید کامل چگونه می‌تواند بر تلاطم بازار بیافزاید.
بر اساس این دیدگاه ابتدا باید مشخص شود که عمده دلایل تولید خودروهای ناقص چه بوده و چه اثراتی داشته اند تا بتواند به راحتی تاثیرگذاری تولید خودروهای کامل را درک کرد.عمده ترین دلیل کمبود قطعات های‌تک عنوان می شود. کمبودی که به دلیل گستردگی ویروس کرونا ایجاد شد و تنها مختص ایران نیز نبود.

اما شرایط ایران با سایر تولیدکنندگان تفاوت داشت؛آنها تحریم نبودند.به بیان ساده کشورهای دیگر به راحتی می توانستند سفارش گذاری کرده و به همان راحتی نیز کارها نقل و انتقال مالی و حمل و نقل قطعات را انجام بدهند.اما این مسیر برای تولیدکنندگان های ایرانی نه تنها هموار نبود بلکه دست اندازهای بسیاری هم وجود داشت.بنابراین اصلی ترین علت کمبود قطعات های‌تک بود .

در عین حال اما تولید بنابر تکلیف و برنامه ها باید انجام می شد و چراغ تولید نباید خاموش می شد.به همین  علت ایران خودرو نیز مجبور بود که خطوط تولید را مشغول نگه دارد.در واقع آبی پوشان با توجه به وظیفه ای که عهده دار شده بود از یک سو قطعات را از زنجیره تامین دریافت می کرد،آنان را به خطوط منتقل کار تولید را پیش می برد.ولی به جای تزریق به بازار و تحویل به مصرف کننده به دلیل نقص قطعات مجبور بود آنها را به پارکینگ منتقل کند.

 در این شرایط ایران خودرو علاوه بر متقبل شدن هزینه های تولید به میزان بدهی اش به قطعه سازان نیز افزوده می شد.در این شرایط علاوه بر هزینه های انبارداری و لجستیک زیان دیگری ایران خودرو باز هم متحمل می شد پس از تامین قطعات مورد نیاز به وجود می آمد.در واقع باید دوباره خودروها از پارکینگ ها به خطوط تولید منتقل می شدند.یعنی برای هر خودرو دوباره باید هزینه می شد.در این میان نکته آزار دهنده در بازار و در کسب وکار قطعه سازان نیز خود را نشان می داد.چرا که خودرویی تجاری نشده بود تا به بازار عرضه شود.

بنابراین نه تنها با بازگشت سرمایه همراه نمی شدند بلکه توان پرداخت دیون خود را نیز نداشتند.از یک سو دیون آنها به سیستم  بانکی بیشتر و بیشتر می شد و پیرو همین بدهکاری توان اخذ مجدد تسهیلات را از دست داده بودند . 

از سوی دیگر میزان مطالبات قطعه سازان نیز بیشتر و بیشتر می شد و آنان را برای ادامه حیات به شد با مخاطره مواجه ساخته بود.ساده اینکه خودرو تولید می شد اما این تولید تجاری و اقتصادی نبود و تنها التهاب بازار بود که بیشتر می شد.

با این حال انتشار گزارش های جدید نشان می دهد که افزایش میزان تولید و همچنین به صفر رسیدن خودروهای بازار  تا اثر گذاری فیزیکی و مستقیم آن به بازار می تواند از نظر روانی باعث آرامش بازار شود. در واقع ثبت رکورد تولید روزانه و افزایش تیراژ تولید در ایران خودرو از آن دست گزارش هایی است که اثرات کوتاه مدت و بلند مدت به همراه دارد.

این آمار نشان می دهد که به رغم وجود برخی موانع با برنامه ریزی های صورت گرفته از این پس نه تنها شاهد تولید خودروهای ناقص نخواهیم بود بلکه با افزایش تیراژ و بالارفتن درصد عبور مستقیم،عرضه و تزریق به بازار نیز با شدت بیشتری جریان خواهد یافت. این جریان به آرامی می توان تقاضاهای سفته بازانه را از بازار دور کرده و تقاضای مصرفی جایگزین کند.

ساده تر اینکه مصرف کننده می داند که با ثبات مستمر تولید که میل افزایشی دارد اگرچه شاید با قیمت ها به سرعت کاهشی نشوند ولی حداقل به یک ثبات نسبی خواهند رسید. 

در عین حال با افزایش میزان عبور مستقیم خودرو بازگشت نقدینگی بیشتر خواهد شد و به همان میزان نیز پزداخت مطالبات زنجیره تامین با سرعت و نظم بیشتری انجام خواهد شد.

افزایش میزان تولید مانند تکانه های یک حلقه زنجیر است که سایر حلقه ها را به تحرک وامی دارد. هر چه این تکانه بیشتر شود حرکت سایر اجزا نیز بیشتر خواهد شد. به بیان ساده با تزریق نقدینگی مورد نیاز به قطعه سازان و افزایش تیراژ،قطعه سازان نیز با سرعت و تیراژ بیشتر و بالاتری به تامین خطوط می پردازند.

نتیجه افزایش بیشتر تولید و عرضه بیشتر آن به بازار است.بنابراین می توان با قاطعیت گفت که با انتشار گزارش اخیر ایران خودرو قرار است بعد از مدت ها از بازار بوی خوش به مشام برسد.
ارسال نظرات
موضوعات روز