چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 08
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۸
معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: برنامه ریزی شده است به تدریج تا سال ۱۴۰۴، ۲۰ درصد از اراضی کشور به صورت کشاورزی قراردادی زیر کشت برود.
کد خبر: ۵۶۳۱۳

تیتر۲۰-  کشت قراردادی یا کشاورزی قراردادی کلید واژه هایی هستند که در یک سال اخیر زیاد درباره آن شنیده شده و یکی از برنامه های اصلی سادتی‌نژاد  از زمان حضور در وزارت جهاد کشاورزی است.

در کشاورزی قراردادی قبل از آغاز تولید با کشاورزان و دامداران قراردادی منعقد می‌شود و در زمان برداشت نیز محصول او با قیمت روز خریداری می شود و در این میان تسهیلات مختلفی به کشاورزان پرداخت می‌شود که در انتها و زمان تحویل محصول با وی تسویه حساب صورت می گیرد. 

طرف قرارداد کشت قراردادی می‌تواند دولت یا بخش خصوصی باشد که اکنون درباره محصولاتی مانند برگ سبز چای، پنبه، کلزا و گندم دوروم تجربه کشت قراردادی وجود دارد.

همچنین وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه تولید کالاهای اساسی در کشور،  برنامه کمک بلاعوض به کشاورزان در سقف 6 میلیون تومان در هکتار برای کشت 8 کالای اساسی دارد به طوری که  به ازای هر هکتار 3 میلیون تومان به کشاورزانی که این محصولات را بکارند پرداخت می‌شود؛ همچنین 3 میلیون تومان نیز به عنوان افزایش عملکرد بهره وری در این بخش پرداخت می‌شود.

کشت قراردادی در صورتی که در کشور واقعا به درستی اجرا شود انقلاب و تحول زیادی در تولید محصولات کشاورزی کشور ایجاد می‌کند اما متاسفانه در سال های گذشته اجرایی نشده است.  دولت سیزدهم، کشت قراردادی محصولات کشاورزی را در چه سطحی و برای چه محصولاتی اجرا خواهد کرد؟

کشاورزی قراردادی در دنیا مورد توجه است تا تعیین شود که محصول تولیدی برای چه زمانی، چه بازاری و چگونه تولید شود و از ابتدای تصمیم گیری برای تولید بازار نهایی نیز در نظر گرفته شود.

5 مدل کشاورزی قراردادی در دنیا وجود دارد که ابتدایی‌ترین آن را در ایران اجرا می‌کنیم تا ابتدا فرهنگ سازی لازم صورت گیرد و مزایای این سبک جدید تولید برای کشاورزان روشن شود و بعد به سمت روش های پیشرفته تر کشاورزی قرار دادی برویم.

 انواع کشاورزی قراردادی چگونه است؟

در روش ابتدایی، خرید ساده محصول کشاورزی تولید کنندگان توسط بخش خصوصی یا دولت صورت میگیرد. ما نیز در ایران از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای کشت قراردای محصولات کشاورزی استفاده می کنیم.در این روش با کشاورز قرارداد بسته می‌شود تا محصول آن به قیمت روز خریداری شود. 

در مواردی از کشت قراردادی علاوه بر خرید محصول، تسهیلات و امکانات رایگانی نیز پرداخت می‌شود که در کشور خودمان نیز برای چای و چغندر انجام شده است.

مدل دیگر آن است که به کشاورز اعلام شود که محصول اول خریداری و در ابتدا پیش پرداخت با توجه به قیمت توافق شده پرداخت می‌شود و در بازار داخلی و خارجی به فروش می رسند. هزینه‌های تبعی مانند حمل و نقل و بسته بندی از عوارض کسر می‌شود و مازاد باقی مانده به عنوان سود بین تولید کننده و فردی که قرارداد کشت انجام داده، تقسیم می‌شود.

در سبکی دیگر نیز همه این کارها مانند  پیش‌ پرداخت، فرآوری و فروش محصول  و تقسیم سود  انجام می‌شود و در کنار آنها کود و سم  رایگان را نیز در اختیار کشاورزان قرار  داده می شود.

روش دیگری هم به صورت ترکیبی از این روش ها انجام می شود که ما نیز در کشورمان روش ترکیبی به عنوان راحت ترین روش برای کشاورزان را در دستور کار داریم؛ بذر، کود و سم را رایگان در اختیار کشاورزان قرار می دهیم و در فصل برداشت  با کشاورزان تسویه حساب انجام می‌شود./تسنیم

ارسال نظرات
موضوعات روز