پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶
استاد غدد و متابولیسم گفت: مرضی بنام جوع داریم. اینها افرادی هستند که دیوانه وار روی به خوردن می‌آورند؛این بیماری در افرادی که اضطراب و بیماری روحی - روانی دارند به وجود می آید.
کد خبر: ۵۶۳۲۲

تیتر۲۰- بسیاری از افراد در روزهای سال به ویژه روزهایی که درجه هوا بالا و بوده و گرم است عرق ریزه فراوانی دارند و همواره از این موضوع رنج می‌برند و این پرسش را همواره مطرح می‌کنند که چرا این قدر عرق می‌کنیم؟

عرق کردن مکانیسمی است که بدن را خنک می‌کند. هنگامی که درجه‌ حرارت بدن شما افزایش می‌یابد، سیستم عصبی غده‌های عرق را به طور خودکار تحریک می‌کند. عرق کردن به خصوص در کف دست‌هایتان وقتی عصبی می‌شوید، کاملا طبیعی است.

درباره اینکه چه عواملی باعث می‌شوند عرق کنیم؟می‌توان به مواردی همچون گرما، تحرک و فعالیت‌های فیزیکی، خوردن غذای داغ یا تند،عوامل احساسی و عاطفی مانند ترس و استرس، عوارض جانبی داروها، بیماری و تب، تغییرات هورمونی مانند یائسگی، بارداری، بلوغ و پوشیدن لباس از الیاف مصنوعی و داشتن اضافه وزن اشاره کرد.

برای آشنایی با علل این موضوع و موضوعات مرتبطی همچون چاقی و راههای کاهش وزن در بدن با «دکتر سید حسین دهقان منشادی، فوق تخصص بیماری‌های غدد درون ریز و متابولیسم و استاد دانشگاه علوم پزشکی ارتش» به گفت‌وگو نشستیم.

در بیش از 90 درصد ریزش عرق زیاد در بدن علت ژنتیکی وجود دارد

آقای دکتر! برخی افراد با کوچکترین تحرکی به ویژه در روزهای گرم سال دچار ریزش زیاد عرق در بدن می‌شوند؟ درباره علت چنین وضعیتی توضیح دهید.

در بیش از 90 درصد ریزش عرق زیاد در بدن، علت ژنتیکی وجود دارد و به علت موقعیت غدد عرقی است که در پوست قرار دارد؛ به ویژه در ناحیه زیر بغل،در پوست سر و کشاله ران‌ها به خصوص در مواردی است که عرق در کف دست و پا هست جزو مشکلاتی که صعب‌العلاج است چون اصولاً غدد کف دست و پا غدد عرقی کمتری دارد و بیشتر پشت دست و پا و جایی که مو دارد در کنار آنها خروجی غدد عرق وجود دارد. 

بیشتر مردم فکر می‌‌‌‌کنند وقتی عرق زیاد می‌کنند مخصوصا در کف دست و پا و زیر بغل، مشکل تیروئیدی است، اما این طور نیست. چون  پُرکاری تیروئید علامت‌های زیادی دارد و مهمترین علامت پرکاری تیروئید حالتی است که فرد طپش قلب شدید دارد؛ به طوری که وقتی مقابل پزشک قرار می‌گیرد کاملا لباسش تکان می‌خورد و پزشک متوجه چنین وضعیتی می‌شود.

از همه مهمتر بیمار شرح حالی می‌دهد که ناگهان چند کیلو وزن کم کرده و چشم‌ها خیره و وحشت زده و عرق فرد سرد است و کل بدن عرق می‌کند نه یک جای خاص مثل کف دست و پا یا پوست سر.

بیش از 95 درصد علامت بیماری افزایش چربی خون و قند خون بی علامتی است

آقای دکتر! این عرق ریزه زیاد می‌تواند به علت چربی بالای بدن باشد؟

مردم برداشت‌های غلطی از چربی و قند خون دارند؛ اما بیش از 95 درصد علامت بیماری افزایش چربی خون و قند خون که ایندو خیلی وقتها با هم هستند، بی علامتی است.

البته دیابت منظور ما دیابت نوع دوم است. قند خون و چربی خون هیچ صدایی ندارند تا زمانی که قند خون عارضه خطرناکی مثل خونرویزی چشم به فرد بدهد یا چربی خون عارضه خطرناکی مثل تصلب شراین بدهد. این حرفها برداشت و افکار عامیانه و غلط مردم است و چربی خون هیچ علامتی ندارد.

چاقی به دلیل نوع و سبک زندگی روی داده است؛ مثلا از نظر آماری چاقی معضل شایعی است و تقریبا نیمی از جمعیت کره زمین اضافه وزن دارند. در وانفسای اقتصادی و فقری که در حال گسترش در سطح دنیا و ایران است، اکنون این یک مشکلی است که وجود دارد.

حدود 55 درصد مردم ایران اضافه وزن دارند

الان چاقی معضل جهانی است و 50 درصد مردم دنیا، حدود 55 درصد مردم ایران و بیش از 60 درصد مردم تهران اضافه وزن دارند. قبلا حدود 18 درصد کودکان زیر سن بلوغ در 10 سال گذشته چاق بودند و اما این وضعیت الان در کودکان به بیش از 30 درصد رسیده و عوارض شدیدی برای آنها دارد.

کرونا چاقی را زیاد کرد

علت آن تغذیه نامناسب و بی تحرکی و صنعتی شدن جامعه و استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی است؛به ویژه از زمانی که کرونا بر جهان مستولی شد، چاقی افزایش پیدا کرد.

15 تا 25 درصد چاقی ارثی است

البته چاقی ارثی نیز هست؛ به طوری که بین 15 تا 25 درصد، و بیش از 85 درصد علت چاقی مربوط به رفتار تغذیه‌ای است که باعث چاقی فرد می‌شود؛ به قسمی که بالای 80 درصد چاقی را می‌توان با تصحیح روش تغذیه حل کرد.

نقش 80 درصدی تغذیه در ایجاد چاقی

مصرف دارو به کاهش وزن کمک می‌کند؛البته اگر در کنار آن فعالیت بدنی نیز باشد، اما اگر تغذیه مناسب رعایت نشود، نه دارو  و نه ورزش به هیچ عنوان در کاهش چاقی کارساز نیست و نقش تغذیه بسیار بالا و مهم و بیش از 80 درصد است.

 آب می‌خوریم چاق می‌شویم!

شاهد این موضوع این است که افرادی هستند که بیان می‌کنند ما آب می‌خوریم چاق می‌شویم و برنامه‌های مختلف تغذیه را نیز برای کاهش وزن امتحان کردیم؛اما مثلا دو روز لاغر شده و دوباره موفق نبودیم./فارس

ارسال نظرات
موضوعات روز