سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۸
تیتر20 بررسی می کند؛
بانکداری ایران اگرچه ظرف سنوات گذشته با تحولات بسیاری مواجه شده و رقابتی هم میان بانکها برای استفاده از ابزارهای روز دنیا در حوزه فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی شکل گرفته است، اما هنوز هم آنگونه که باید و شاید در این عرصه گام های جدی برداشته نمی شود و کار به کندی پیش می رود؛ به نحوی که ماههای متمادی است که خبری از به کارگیری فناوری های نوین در عرصه نظام بانکی در ایران نیست.
کد خبر: ۵۶۳۴۹
تمرکز بر هوش مصنوعی، آینده گریزناپذیر بانکها
تیتر20 - بانکداری در دنیا همچون سایر صنایع دیگر، گام های جدی را در عرصه به کارگیری فناوری های نوین و به خصوص استفاده از هوش مصنوعی برای ایجاد انقلاب در روش های ارایه خدمات بانکی برداشته و متاسفانه به دلیل جدایی اقتصاد ایران از اقتصاد جهانی و محدودیت هایی که در حوزه دستیابی به تکنولوژی روز دنیا در عرصه های مختلف وجود دارد، بانکهای ایرانی از این عرصه دور نگاه داشته شده اند. 

در واقع، اگرچه امروز مشتریان نظام بانکی در دنیا، با عرصه جدیدی از فناوری های بانکی مواجه بوده و همکاری های متنوعی را در حوزه ارایه خدمات نوین بانکی با استارتاپها مشاهده می کنند، اما در ایران ماههای متمادی است که خبری از رونمایی از فناوری های نوین بانکی نیست و مردم همچنان با محدودیت های جدی در عرصه بانکداری دیجیتالی برخوردار هستند. 

مروری بر آنچه که ظرف سنوات گذشته در حوزه بانکداری ایران و به کارگیری فناوری های نوین در این عرصه مشاهده شده، بیشتر حوزه بانکداری الکترونیکی را رواج و گسترش داده و کمتر خبری از بانکداری دیجیتال و مفهوم کلان تری از بانکداری الکترونیکی مشاهده می شود. 

البته بسیاری از کارشناسان بانکی، علت اصلی این امر را تحریم ها و دور ماندن صنایع مختلف از جمله صنعت بانکداری ایران از فناوری های روز دنیا می دانند و بخش دیگری را هم به رکود شدید و اقتصاد محدود شده ایران نسبت می دهند که همه عرصه ها از جمله صنعت بانکداری را تحت تاثیر قرار داده است؛ به نحوی که پول تازه کمتری به صنعت بانکداری ایران وارد شده و بانکداران با محدودیت های جدی در تامین مالی پروژه های خود مواجه هستند که کار را برای توسعه و نوآوری در این عرصه برایشان سخت کرده است. 

اما آنچه که امروز دنیا را در صنعت بانکداری تحت تاثیر قرار داده موضوع هوش مصنوعی است که بسیاری از فرآیندهای بانکی را متحول کرده و خدمات به مشتریان را در سایه روش هایی که در صنعت بانکداری به کار می بندند، بسیار سهل و ساده کرده است؛ اما نکته حائز اهمیتی که در این میان شاید بیش از هر چیز دیگری برای صنعت بانکداری حائز اهمیت است، استفاده از هوش مصنوعی در جلویگری از تخلفات و به نوعی افزایش امنیت است که یکی از فاکتورهای بسیار مهم برای بانکداران و مشتریان نظام بانکی به شمار می رود. 

در واقع، هوش مصنوعی به بانکها کمک می کند تا حجم عظیمی از داده ها را به سرعت ضبط و مدیریت کرده و به عنوان یک اپراتور قوی، سرویس های نظام بانکی به مشتریان خود را متمایز کنند.

اینجا است که ارایه برخی خدمات از سوی بانکها در قالب نئوبانک یا همان سرویس نوپایی که تسریع ارایه خدمات بانکی و ارزش افزوده را در حوزه های مختلف دنبال می کند، در کمترین زمان می تواند صورت گرفته و خدماتی ارزشمند را به مشتریان نظام بانکی ارایه دهد. 

کارشناسان بانکی می گویند که زمانی که یک بانک خدمات نئوبانک خود را در حوزه ارایه خدمات ویژه و ارزش افزوده متمرکز می کند می تواند تحولی را رقم زند که بسیاری از مشتریان نظام بانکی به دنبال آن هستند تا بتوانند بهترین خدمات بانکی را در بستری امن دریافت نمایند.
 
از سوی دیگر، افزایش تهدیدات امنیتی در دنیای امروز به خصوص در صنایع حساسی همچون صنعت بانکداری، بسیاری از بانکها را بر آن داشته است تا بتوانند با استفاده از هوش مصنوعی خود را هوشمندتر کرده و شرایط را برای تامین امنیت بیشتر شبکه بانکی و اطلاعات محرمانه مشتریان بیش از هر زمان دیگری فراهم نمایند. 

این در حالی است که همگام شدن بانکداری با حوزه های همانند فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی امروزه دیگر یک انتخاب نیست بلکه اجباری برای صنعت بانکداری به شمار می رود تا بتواند امنیت بالای خود را به رخ کشد و خیال مشتریان نظام بانکی را راحت تر نماید. 

در این میان هر چند به دلیل تحریم ها و محدودیت های بین المللی دسترسی بانکداران ایرانی به تکنولوژی های روز دنیا محدودتر از قبل شده، اما به موازات آن، حضور پررنگ شرکتهای دانش بنیان و متخصصان در حوزه هوش مصنوعی ایرانی کم کم در حال پر کردن جای خالی ارایه دهندگان این تکنولوژی ها در دنیا هستند و می توان امیدوار بود که ایران در این عرصه هم بتواند در صورت حمایت از شرکتهای دانش بنیان، در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشد. 

به هر حال، هوش مصنوعی آینده بانکداری است؛ زیرا این فناوری قادر است توانایی تجزیه تحلیل داده‌های پیشرفته برای مقابله با کلاهبرداری‌ها و تایید هویت مشتریان هنگام انجام معاملات است.

 الگوریتم‌های هوش مصنوعی قادر هستند تا فعالیت‌های ضد پولشویی را در چند ثانیه انجام دهند که این روند به صورت سنتی چندین ساعت و یا روز طول می‌کشید؛ ضمن اینکه هوش مصنوعی همچنین به بانک‌ها کمک می‌کند تا حجم عظیمی از داده‌ها را به سرعت ضبط و مدیریت کنند و از آن‌ها بینش ارزشمندی بدست بیاورند. 

ویژگی‌هایی همانند چت بات‌های هوش مصنوعی، مشاوران پرداخت دیجیتالی و مکانیسم‌های شناسایی تقلب بیومتریک باعث افزایش کیفیت خدمات به مشتریان خواهد شد. در نهایت همه‌ی این افزایش کیفیت در خدمات رسانی باعث صرفه جویی در هزینه‌ها و افزایش سود و درآمد بانک‌ها خواهد شد. 

ارسال نظرات
موضوعات روز