جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵
تیتر20 بررسی می‌کند؛
بانک سینا مطالبات غیرجاری خود را به کم‌تر از دو درصد کاهش داده و با این دستاورد بستر مناسبی برای جذب سپرده و مهم‌تر از آن اعطای تسهیلات فراهم آورده است، اتفاقی که پویایی این بانک و تقویت تولید و اشتغال را برای اقتصاد کشور به ارمغان می‌آورد.
کد خبر: ۵۶۳۶۷
دستاوردهای خرد و کلان کاهش مطالبات غیرجاری بانک سینا
تیتر20 - قائم مقام بانک سینا چندی پیش در مراسم افتتاح شعبه جدید این بانک در شهر جهرم از کاهش مطالبات غیرجاری به کم‌تر از 2درصد خبر داده و از آن به عنوان دستاوردی درخشان یاد کرده است، مطالبات غیرجاری چیست و چرا روند کاهشی آن به اندازه‌ای اهمیت دارد که می‌‌تواند به عنوان یک دستاورد معرفی و شاهدی بر توانمندی یک بانک قلمداد شود؟  

خلاصه داستان از این قرار است که مطالبات سررسید گذشته، معوق و مشکوک‌الوصول بانک‌ها همان مطالبات غیرجاری هستند و هر چه درصد این مطالبات در بانکی پایین‌تر باشد آن بانک توانمندی بیش‌‌تری در تامین منابع و افزایش توان تسهیلات‌دهی دارد، تسهیلاتی که به ایجاد اشتغال، افزایش تولید و توسعه اقتصادی کشور می‌انجامد. ناگفته پیداست که اعطای تسهیلات نقش مهمی در انجام وظایف فعالان اقتصادی دارد، همان کسانی که دست توانایی در ایجاد و رشددهی کسب و کارها دارند و عملکرد آنها در این عرصه بر پویایی اقتصاد کشور به طور مثبت تاثیرگذار است.

و اما مشروح داستان مطالبات غیرجاری چیست؟ بانک‌ها مهم‌ترین رکن سیستم مالی کشورها هستند و در تامین مالی بخش‌های مختلف اقتصادی نقش پررنگی دارند. این بنگاه‌ها در جایگاه یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین موسسه‌های مالی فعال در اقتصاد کشورها نقش واسطه‌گری مالی و حفظ جریان حیاتی اقتصاد کشور را با اعطای تسهیلات ایفا می‌کنند.

 اعطای تسهیلات یکی از مهم‌ترین وظایف آنها به شمار می‌آید و از همین طریق بخش‌های گوناگون اقتصاد در خانوار، بنگاه‌ها و دولت را از نظر مالی تامین کنند، حالا اگر همین بانک‌ها اعطای تسهیلات را به درستی مدیریت نکنند با افزایش حجم تسهیلات غیرجاری و مطالبات معوق روبه‌رو می‌شوند و انباشت این معوقات افزون بر اینکه چالشی جدی برای مدیریت نقدینگی بانک‌ها به شمار می‌آید، به دلیل فشار بانک‌ها به بانک مرکزی برای تامین نقدینگی موجبات افزایش پایه پولی را فراهم می‌آورند. 

حالا چرا قائم‌مقام بانک سینا بر بیان رقم دودرصد در میزان مطالبات غیرجاری این چنین تاکید داشته است؟ براساس گزارشی که وب‌سایت مسیر اقتصاد مبتنی بر داده‌های منتشرشده در پایگاه اطلاع‌رسانی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منتشر کرده درصد مطالبات غیرجاری بانک‌های کشور در 10 سال گذشته هیچ گاه تک‌رقمی نبوده و تنها آنچه در این باره جای تحسین و تایید دارد این است که از رقم 15.9درصد در سال 1390 به 10درصد در سال 1400 کاهش پیدا کرده است.

 داده‌های یادشده در گزارش همچنین حکایت از آن دارد که درصد مطالبات غیرجاری بانک‌های ایرانی در مقایسه با نظام بانکداری جهان نیز بالاست و بنابراین در سطح بین‌الملل نیز در این زمینه از رتبه مطلوبی برخوردار نیستیم. به طور مثال، متوسط نسبت مطالبات غیرجاری در بین تمام کشورهای جهان در سال ۲۰۱۷ میلادی حدود ۳درصد بوده در حالی که این رقم در همان سال در ایران به 11.8درصد رسیده بود. با این تفاسیر کاهش مطالبات غیرجاری به کم‌تر از 2درصد، بی اغراق دستاورد قابل توجه است که بانک سینا آن را رقم زده است. 

البته ناگفته نماند که علاوه بر عملکرد بانک‌ها در مدیریت اعطای تسهیلات، عوامل برون‌سازمانی هم در تعیین درصد مطالبات غیرجاری آنها تاثیر دارد و همان گونه که سهل‌انگاری مسئولان بانکی در انتخاب مشتریان اعتباری و یا اعمال نشدن مقررات لازم در شناسایی این گونه مشتریان می‌تواند درصد مطالبات غیرجاری را افزایش دهد، تغییرات نرخ ارز و تورم نیز بر تقویت این رقم تاثیرگذار است، دو پدیده‌ای که همواره با قدرت گریبانگیر اقتصاد ایران بوده‌اند. 

با توجه به آنچه شرح داده شد، کاهش مطالبات غیرجاری به کم‌تر از 2درصد برای بانک سینا بدون اغراق نشان از عملکرد توانمندانه این مجموعه دارد و توفیقاتی برای آن و اقتصاد کشور دربرخواهد داشت. 

کاهش مطالبات غیرجاری از یک سو سبب می‌شود بانک سینا با کمبود سپرده روبه‌رو نشود و از سوی دیگر توان آن برای تسهیلات‌دهی به مشتریانش افزایش یابد، اتفاقی که خود به افزایش جذابیت بانک برای مشتریان بالقوه و جذب سپرده بیشتر می‌انجامد. همچنین تلاش برای کاهش میزان مطالبات غیرجاری به حذف مشتریان بدحساب و جذب افراد خوش‌حساب و کم‌ریسک و تشویق آنها با نرخ‌های ترجیحی می‌انجامد و حاصل اینها پویایی و چابکی بانک جوان سیناست.
 
در مقیاس کلان‌تر اعطای تسهیلات می‌تواند تاثیرات مثبت و معناداری بر افزایش ارزش افزوده در بخش‌های کشاورزی، مسکن، ساختمان، صنعت و معدن داشته باشد. تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران فعال در این بخش‌ها برای تداوم تولید یا سرمایه‌گذاری به سرمایه مالی نیاز دارند تا هزینه‌های مربوط به تدارک مواد اولیه، ابزار و تجهیزات، نیروی انسانی و... را پوشش دهند. توانمندی بانک‌ها از جمله بانک سینا در اعطای تسهیلات به معنای رفع این نیاز و در پی آن ایجاد اشتغال و تقویت تولید ملی است. 

 


ارسال نظرات
موضوعات روز