جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۴
کلیه اشخاصی که ملک یا املاک‌شان را به اجاره واگذار کرده‌اند و درآمدی از آن دارند، مشمول مالیات هستند و باید تا یکم مردادماه سال جاری به سامانه my.tax.gov.ir مراجعه و مالیات خود را پرداخت کنند و برای این کار لازم است با مراحل تکمیل اظهارنامه و پرداخت مالیات مربوطه آشنا شوند.
کد خبر: ۵۶۵۰۴

تیتر۲۰- درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره گذاشته می‌شوند، عبارت است از کل مال‌الاجاره اعم از نقدی و غیرنقدی پس از کسر ۲۵ درصد بابت هزینه‌ها و استهلاک و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره؛ بنابراین ۷۵ درصد درآمد اجاره املاک مشمول مالیات بوده و ۲۵درصد آن معاف از مالیات است.

در این زمینه، ملکی که کسب درآمد از اجاره آن مشمول مالیات اجاره می‌شود، می‌تواند ملک مسکونی، اداری و یا تجاری باشد. البته، کاربری ملک در شمول آن نسبت به قوانین مربوط به مالیات بر درآمد اجاره ملک، بی‌تاثیر است و این مالیات فقط به مبلغ اجاره تعلق می‌گیرد.

با توجه به اینکه کلیه اشخاصی که ملک یا املاک خود را به اجاره واگذار کرده‌اند و درآمدی از آن دارند، مشمول مالیات بوده، باید تا یک مردادماه سال جاری به سامانه my.tax.gov.ir مراجعه و نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیات بردرآمد اجاره املاک عملکرد سال ۱۴۰۰ خود اقدام کنند؛ در ادامه با مراحل و روند تکمیل این اظهارنامه و پرداخت مالیات مربوطه آشنا می‌شوید:

۱) ورود به سامانه اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک

ابتدا، مؤدی باید از طریق آدرس اینترنتی https:/Estr.tax.gov.ir، وارد سامانه اظهارنامه اجاره املاک شود و سپس نام کاربری و کلمه عبور را که هنگام ثبت نام از سامانه ثبت نام الکترونیکی دریافت کرده است، را وارد کند.

کاربر باید برای ثبت اظهارنامه املاک ابتدا سال عملکرد خود را انتخاب و سپس بر روی کلید ثبت اظهارنامه کلیک کند. 

۲) مشخصات هویتی

با انتخاب کلید ثبت اظهارنامه وارد صفحه نخست ثبت اظهارنامه می‌شوید که کاربر باید تمامی مراحل تکمیل و در هر مرحله بر روی کلید ذخیره و ادامه کلیک کند تا اطلاعات وارد شده ذخیره شود. همانطور که مشاهده می‌کنید، اطلاعات هویتی شما در این صفحه به صورت خودکار از سامانه ثبت‌نام بارگذاری شده و قابل تغییر نیست

در این صفحه، فقط باید مشخصات اقامتگاه قانونی (محل سکونت) خود را (استان، شهرستان، شماره تلفن،کد پستی، آدرس و ...) وارد کنید. در نهایت برای ثبت اطلاعات و رفتن به مرحله بعد باید بر روی کلید ذخیره و ادامه کلیک کنید.

۳) اطلاعات اختصاصی

با انتخاب کلید ذخیره/ادامه صفحه زیر نمایش داده می‌شود، همانطور که مشاهده می‌کنید این صفحه شامل سوال‌هایی مربوط به اطلاعات اختصاصی شما است که وضعیت آن به صورت پیش‌فرض «انتخاب کنید» است.

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، با توجه به هر گزینه و با انتخاب "بله" فرم‌های مرتبط به همان گزینه برای شما در مراحل بعدی فعال می‌شود. با انتخاب بله در زیر همان گزینه پیام‌های مرتبط را مشاهده می‌کیند و فرم‌های مرتبط را در مراحل بعدی باید تکمیل کنید، سپس کلید ذخیره/ادامه را انتخاب کنید.

۴) کمک‌های پرداختی

در صورت پاسخ "بلی" به سوال "آیا در دوره مالی مربوطه دارای کمک پرداختی به موسسات آموزشی و سایر موضوع ماده ۱۷۲ قانون مالیات‌های مستقیم بوده‌اید؟ در جدول "اطلاعات اختصاصی"، تکمیل جدول زیر ضروری است. همانطور که مشاهده می‌کنید، این فرم شامل اطلاعات کمک‌های مالی پرداختی مطابق با ماده۱۷۲ق.م.م و بر اساس حساب‌های پذیرفته شده در قانون بودجه این کمک‌ها شامل معافیت مالیاتی است.

شایان ذکر است با تکمیل این جدول، جمع مبلغ کمک‌های پرداختی به جدول محاسبه مالیات منتقل و در محاسبه مالیات متعلقه تأثیرگذار است. جدول زیر برای درج کمک‌های پرداختی است و برای اضافه کردن کمک‌ها باید بر روی کلید "افزودن" کلیک کنید.

با انتخاب کلید ثبت، تغییرات کمک پرداختی ثبت شده به جدول ذیل اضافه می‌شود و در صورتی که بخواهید یک ردیف را از فهرست خود حذف و یا ویرایش کنید؛ همانطور که در تصویر زیر با کادر قرمز رنگ مشخص شده است باید از منوی عملیات، دکمه ویرایش و یا حذف را انتخاب کنید.

۵) معافیت‌ها

همانطور که مشاهده می‌کنید، این جدول با توجه به فرم‌هایی که در مراحل دیگر تکمیل کرده‌اید، بارگذاری می‌شود. به طور مثال، ردیف کمک‌های مالی پرداختی از فرم کمک‌های پرداختی در این جدول درج می‌شود، پس از تکمیل جدول باید دکمه"ذخیره و ادامه"را انتخاب کنید تا اطلاعات وارد شده ثبت شود.

به این موضوع توجه شود که جمع جدول معافیت‌ها باید با جمع ستون کسر می‌شود: معافیتهای مالیاتی"در جدول درآمد ابرازی، برابر باشد.

۶) اطلاعات ملک مورد اجاره

همانگونه که مشاهده می‌کنید، با انتخاب ذخیره و ادامه در مرحله قبل، وارد مرحله اطلاعات ملک مورد اجاره می‌شوید که در این قسمت باید مشخصات ملک مورد اجاره را وارد کنید.

همانطور که مشاهده می‌کنید، با انتخاب گزینه افزودن تصویر بالا برای شما نمایش داده می‌شود که شامل اطلاعات پایه ملک و اطلاعات جغرافیایی ملک است و مؤدی باید گزینهء‌هایی که با ستاره قرمز رنگ مشخص شده است، تکمیل کند. در غیر اینصورت کاربر قادر به ثبت اطلاعات خود نخواهد بود.
در ادامه، با انتخاب گزینه جستجو از زیر مجموعه "افزودن ملک" می‌توانید املاک مربوط به خود را که در سامانه رسیدگی مالیات بر اجاره املاک ثبت شده مشاهده و انتخاب کنید تا به این بخش اضافه شود./ایسنا

ارسال نظرات
موضوعات روز