جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 10
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۷
تیتر20 بررسی می کند؛
حمایت بانکها از شرکتهای دانش بنیان به خوبی خط مشی کشور در مسیر اعتلای جایگاه فکرهای نو و ایده های تازه را به رخ می کشد؛ تا جایی که بانکها رقابتی را برای اعطای تسهیلات به این شرکتهای نوپا اما ارزشمند شکل داده اند؛ اما در این میان عملکرد بانک ملی ایران شاخص است و به گواه آمارها، از ابتدای سال تا کنون، ۶۸۷ شرکت دانش‌بنیان به مبلغ 1200 میلیارد تومان تامین مالی شده اند.
کد خبر: ۵۶۶۴۱
چتر 1200 میلیارد تومانی بانک ملی بالای سر شرکتهای دانش بنیان
تیتر20 - شرکتهای دانش بنیان توانسته اند ظرف سالهای گذشته نقش خود را در اقتصاد ایران یادآوری کرده و البته با تشدید تحریم ها، آن را تثبیت کنند و اکنون به یکی از قطب های توجه در بسیاری از بخش های اقتصادی قرار گرفته اند. حالا حتی برخی بانکها با یک نگاه حمایتی همه جانبه به این شرکت ها تلاش دارند تا حامی آنها بوده و مسیر را در اقتصاد به نحوی پشتیبانی کنند که جاده دوبانده و همواری برای حرکت شرکت های دانش بنیان احداث کرده و اجازه دهند تا آنها تخته گاز در آن، حرکت کنند. 

حالا این شرکتها دیگر، جای خود را در اقتصاد ایران باز کرده اند، همان شرکتهایی که تا چند سال پیش کمتر کسی درک دقیقی از نحوه اثرگذاری آنها در بخش های مختلف اقتصادی و عرصه های صنعتی داشت و حالا، آنها تبدیل به پای ثابت تصمیم گیری ها در بسیاری از پروژه ها شده اند و حمایت از آنها به امری گریزناپذیر تبدیل شده است. 

اقدامات نوظهور و نوع دید و نگاهی که نیروی انسانی شاغل در این شرکت ها در بسیاری از بخش های اقتصادی بروز داده اند، حساسیت موضوع ضرورت توجه به آنها را بالا برده و اهمیت آن را دوچندان کرده است؛ تا جایی که این حساسیت آنقدر بالا رفته که کلیدواژه های مرتبط با فعالیت شرکتهای دانش بنیان را در نامگذاری سال هم کشانده است و اکنون، یکی از بخش های سه گانه شعار سال 1401 که از سوی مقام معظم رهبری در نظر گرفته شده، به دانش بنیان ها تعلق یافته است. 

در این میان حضور و نقش آفرینی شرکتهای دانش بنیان در صنایع مختلف به خصوص صنعت بانکداری هم به خوبی مشهود است و بانکها را به این صرافت انداخته که حمایت از آنها را در دستور کار جدی خود قرار دهند تا بلکه بتوانند در راستای تحقق شعار سال، گام جدی بردارند. 

حتی برخی از بانکها در این فضا، پیشگام شده و تلاش کرده اند تا با تدوین و ابلاغ بسته های حمایتی از شرکتهای دانش بنیان، زمینه را برای شکوفایی این شرکتها فراهم کرده و گامی موثر در جهت ایفای مسئولیت خود در حوزه تحقق شعار سال فراهم آورند. 

در این راستا بانک ملی از جمله بانکهایی است که همواره در حوزه کمک به سیاست های کلان حاکمیت و دولت برای حمایت از بخش های مورد تاکید پیش قدم بوده و نقش مهمی را در این حوزه ایفا کرده، به نحوی که هم اکنون هم با تدوین دستورالعملی که به شعب این بانک هم ابلاغ شده است، تلاش شده تا حمایت از شرکتهای دانش بنیان با بهره مندی از یک بسته اعتباری با شرایط و اختیارات ویژه به نحو جدی تری مورد تاکید قرار گیرد.
 
در این دستورالعمل شرکتهای دانش بنیان متقاضی استفاده از تسهیلات و خدمات بانک ملی می توانند با دریافت و ارایه معرفی نامه از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همچنین صندوق نوآوری و شکوفایی به صورت مستقیم به شعب مراجعه کرده و فرآیند اخذ تسهیلات را طی کنند. 

نگاهی که در این دستورالعمل حاکم شده، به نحوی است که بتوان از شرکتهای دانش بنیان به دلیل دارایی آینده محوری که دارند، حمایت به عمل آید و ارزیابی ویژه و متفاوتی نسبت به سایر متقاضیان اخذ تسهیلات از نظام بانکی صورت گیرد. اما این تمام ماجرا نیست بلکه بانک ملی برای تداوم ارایه خدمات ویژه به شرکت های دانش بنیان حتی گام متفاوت دیگری هم برداشته و آن اینکه نام یکی از شعب خود را به نام شرکتهای دانش بنیان تغییر داده تا بتواند تسهیلات خود را به صورت ویژه و اختصاصی به شرکت های دانش بنیان اختصاص داده و تامین مالی آنها را با روش های بهتری صورت دهد.

همچنین این بانک صدور انواع ضمانتنامه ها با شرایط خاص، گشایش اعتبار اسنادی و سایر خدمات بانکی را در این شعبه به صورت متفاوت تری ارایه خواهد داد تا یکبار دیگر حمایت خود از شرکت های دانش بنیان را یادآوری نماید. از سوی دیگر به گزارش خبرنگار ما، یک واحد بانکی نیز در محل صندوق نوآوری و شکوفایی مستقر شده تا بتواند پیگیری ویژه ای هم برای امور شرکت های دانش بنیان داشته باشد. 

پیش از این هم البته این بانک با تغییر نوع نگاه خود به سمت اقتصادی که با علم همراه است، تلاش کرده تا توجه ویژه خود را بر شرکتهای دانش بنیان و نقشی که در این حوزه ایفا می¬کنند، ارایه دهد و کسب و کارهایی را مورد حمایت قرار دهد که متمرکز بر فین تک ها و لندتک ها هستند و برای آنها، خط و مشی و مقررات جدید اعتباری تدوین کند و این نشان از یک نوع دید همه جانبه این بانک به شرکتهای دانش پایه دارد.

تمام اینها اکنون، کارنامه ای 1200 میلیارد تومانی را در حوزه تامین مالی شرکتهای دانش بنیان به ثبت رسانده و این امیدواری وجود دارد که با چتر حمایتی که این بانک بالای سر شرکتهای نوپا اما ارزشمند باز کرده، بتوان در آینده نقش آفرینی پررنگ تر فکرهای نو در اقتصاد ایران را شاهد بود.

ارسال نظرات
موضوعات روز