شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۲
رییس هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان محصولات غذایی:
رئیس کارگروه کسب و کارهای جاده ابریشم سازمان ملل- یونسکو تاکید کرد: حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد ظرفیت واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی خالی است، این موضوع باعث کاهش تولید و اشتغال در کشور شده و تورم را تشدید کرده است.
کد خبر: ۵۷۰۰۵

تیتر۲۰- دکتر مهدی کریمی تفرشی تورم را یکی از نامطلوب ترین پدیده های اقتصادی دانست که هزینه‌های زیادی بر جامعه تحمیل می‌کند.

رییس هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان محصولات غذایی کشور  با تاکید بر  اثرات منفی این پدیده، اظهار کرد: وقتی تورم از سطحی بالاتر می رود نظام قیمت ها را مختل می کند. انگیزه سرمایه گذاری کاهش می یابد و سرمایه از بخش های مولد اقتصاد مثل تولید به سمت بازارهای دارایی، سفته بازی و دلال بازی می رود و به این ترتیب  رشد اقتصادی مختل می شود.

برای کنترل تورم چه باید کرد؟

رئیس هیات مدیره انجمن دارندگان نشان استاندارد ایران خاطرنشان کرد: قطعا زمانی که تورم کنترل شود و بازار به ثبات نسبی برسد اقتصاد قابل پیش بینی می شود و رشد اقتصادی اتفاق می افتد. همانطور که تجربه کشورهای دیگر در شرایط مشابه نشان می دهد که هم رشد تولید و هم کنترل تورم هر دو با هم در شرایط بحرانی امکان پذیر است.

کریمی تفرشی اظهار کرد: اما برای کنترل تورم چه باید کرد؟ قطعا کنترل نوسانات ارزی و ثبات در بازار ارز عامل بسیار تعیین کننده است. تشویق صادرات و ایجاد مشوق های صادراتی، پیمان های مالی و پولی و تهاتر تجاری می تواند فشار بر منابع ارزی را کاهش دهد و منجر به ارزآوری در کشور هم بشود. اما سوداگران ارزی آسیب زنندگان اصلی به منابع ارزی کشور هستند که باید حتما با آنها مقابله جدی شود.

تاثیر مخرب نقدینگی بر تورم

50-60 درصد ظرفیت واحدهای تولیدی خالی است

رئیس هیات مدیره مجتمع صنایع غذایی گلها تاکید کرد: تورم زمانی اتفاق می افتد که سرعت رشد نقدینگی از سرعت رشد تولید ناخالص ملی بیشتر شود.

کریمی تفرشی افزود: متاسفانه نقدینگی فعلی ایران که بیش از ۴.۵ هزار میلیارد تومان است به جای اینکه جذب تولید و رشد اقتصادی شود جذب بازارهای موازی می شود و این خود یکی از عوامل اصلی تورم زاست.

نائب رئیس  هیات مدیره انجمن علوم و فناوری غلات ایران  ادامه داد: تورم فقط ناشی از افزایش تقاضا نیست بلکه ناشی از کاهش عرضه تولیدکنندگان نیز هست. اما چرا تولیدکننده عرضه را کاهش می دهد؟ متاسفانه فشار بر تولیدکننده در شرایط فعلی و قیمت گذاری دستوری و کمبود منابع باعث شده تولیدکننده انگیزه تولید و عرضه را از دست بدهد. افزایش تقاضا و کاهش عرضه منجر به افزایش نقدینگی و تورم می شود.

کریمی تفرشی اظهار کرد: حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد ظرفیت واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی خالی است، این موضوع باعث کاهش تولید و اشتغال در کشور شده و تورم را تشدید کرده است. اگر دولت همت کرده و موانع کسب و کار را حذف کند، تولید و اشتغال افزایش یافته و در پی آن تورم کاهش می‌یابد.

خدا کند زخم تورم به استخوان نرسد

این کارآفرین برتر جهان اسلام گفت: وقتی بنگاههای کوچک و زود بازده که اهرم اصلی تولید هستند با مانع مواجهند این موضوع باعث رکود تولید شده و متعاقبا اشتغال در کشور را با بحران مواجه کرده و تورم را تشدید می کند. اینجاست که اگر دولت همت نکند و موانع کسب و کار را حذف نکند، تولید و اشتغال کاهش می یابد و در پی آن تورم غیر قابل کنترل خواهد شد. پس تنها با علاج زخم های پیکره تولید می توانیم زخم کهنه تورم در کشور را درمان کنیم. 

کریمی تفرشی با تاکید بر اینکه دولت باید پای درد تولیدکنندگان بنشیند و صدای صنایع کوچک و متوسط را بشنود، تصریح کرد: بسیاری از فعالان صنعت و تولید با کمبود نقدینگی و مشکلات تامین مواد اولیه بخش تولید دست به گریبانند. نادیده گرفتن این موانع تولیدکنندگان را هر روز دلسردتر می کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اما در کنار همه این موارد اگر دولت با ابزارهای محکم، با اخلال گران بازار و سوداگران و سودجویان و مفسدان اقتصادی مقابله نکند همچنان هر روز زخم کهنه تورم بیشتر و بیشتر سرباز می کند. فقط خدا کند این زخم به استخوان نرسد./ایونا


ارسال نظرات
موضوعات روز