جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲
تیتر20، تشکیل گروه مالی بانک ملی را بررسی می کند؛
گروه مالی بانک ملی هم پا به عرصه رقابتی بانکداری در ایران گذاشت؛ گروهی که آمده است ارزش آفرین باشد و زمینه را برای بهره مندی بیشتر ذی نفعان از نوع نگاه وسیع این بانک به عرصه های مختلف سرمایه گذاری و ثروت زایی فراهم سازد.
کد خبر: ۵۷۰۱۷
روزنه جدید در ارزش آفرینی بیشتر بانک ملی
تیتر20 -  پای راه اندازی گروه های مالی چند سالی است که به ادبیات نظام بانکی ایران باز شده است. گروههایی که به عنوان بازوان اجرایی بانکها، واسطه ای میان بازار پول و سرمایه بوده و قرار را بر این گذاشته اند که با هدفمندسازی سرمایه گذاری های انجام شده از سوب بانکها، زنجیره ارزش را در یک بانک تکمیل شده و به حفظ و افزایش ثروت سهامداران بانک کمک کنند. 

در واقع، آنچه که به عنوان ماموریت گروههای مالی بانکها تعریف شده، راهبری و نظارت بر پرتفوی هر بانک است تا در نهایت به ارزش آفرینی برای آن تبدیل شود و به نوعی تسهیلگری در این عرصه را به ثمر برساند. 

آنگونه که برخی بانکها در معرفی گروههای مالی خود از آن یاد می کنند، بکارگیری دانش نوین در حوزه سرمایه گذاری راهبرد اصلی شان است و قرار است بهره وری سرمایه ها را در بانکها بالا ببرند تا بلکه با خلق ارزش برای ذی نفعان خود، آینده ای مطمئن تر و سرمایه گذاری های سودآورتر را به ثمر برسانند. 

موضوع البته از آنجایی رنگ جدی تری به خود می گیرد که بانکها تلاش می کنند در جهت سودآوری بیشتر گام بردارند و با بنگاههایی که در اختیار دارند، بتوانند عملکرد قابل دفاعی را به جای بگذارند؛ اینجا بود که بانک ملی هم تصمیم گرفت با ایجاد گروه مالی خود، این خلاء را پر کرده و حرکت بر مدار سرمایه گذاری های ارزش آفرین را با سرعت بیشتری ادامه دهد؛ هر چند که عموما خروج بانک از بنگاهداری با رعایت الزامات قانونی و رفع تکلیف از بانکها نیز از جمله ماموریت های این گروههای مالی در بانکها تعریف شده است؛ اما به هرحال آنچه که مهم است، ایجاد مزیت رقابتی در محصولات ارایه شده بوده تا رشد پایدار بازده حقوق صاحبان سهام را بتواند رقم زند. 

حالا بانک ملی با راه اندازی این گروه مالی تلاش کرده تا به مباحث بزرگی همچون امور مالی، بیمه ای، تامین مالی و صندوق های سرمایه گذاری ورود جدی تری صورت داده و نقش حمایتی برای بانک و مشتریان آینده آن داشته باشد؛ به نحوی که با ایجاد ارزش افزوده برای بانک و به تبع آن، ارایه خدمات ویژه تر به فعالان اقتصادی و مشتریان، تلاش کند تا فضای جدیدی را پیش روی همه ذی نفعان خود قرار دهد. 

در واقع، با ایجاد این گروه، صندوق تامین سرمایه می تواند فعالیت خود را گسترده تر کرده و اقدامات جدیدی را در دستورکار آینده خود قرار دهد؛ هر چه باشد، بانک ملی ایران، سکاندار بخش مهمی از اقتصاد ایران بوده و می تواند با تقویت بازوان اجرایی و فکری خود، به شرایط بهتری در آینده دست یابد.
  
به همین دلیل بود که حتی وزارت امور اقتصادی و دارایی هم از راه اندازی گروه مالی بانک ملی استقبال کامل به عمل آورده و اعلام کرده که این اقدام شرایط را برای تقویت وظایف بانکداری بانک ملی به عنوان یکی از بانکهای مهم کشور فراهم می آورد.
 
به عبارت بهتر، تشکیل گروه اقدام مالی بانک ملی از دید وزارت امور اقتصادی و دارایی حتما منجر به این خواهد شد که فعالیت های بانکی این بانک بهتر از قبل انجام شوند و شرایط برای ارزش آفرینی بیشتر این برند ارزشمند یعنی بانک ملی، بیش از هر زمان دیگری فراهم شود. 

البته بانکداران به خوبی می دانند که بر اساس قانون، موظف به واگذاری اموال و شرکتهای مازاد خود هستند و باید برای آن برنامه ای مشخص داشته باشند، اما آن دسته از شرکتهایی که تصمیم بر ماندن آنها در بدنه بانکها است، حتما باید تقویت شوند و اینجا است که نقش گروه مالی بیش از هر زمان دیگری پراهمیت می شود.

در واقع، تشکیل گروه مالی در بانک ملی می تواند آغاز فصل جدیدی از فعالیتهای شرکتهای زیرمجموعه این بانک باشد و زمینه را برای رشد و شکوفایی بیشتر این بانک فراهم سازد. 

ارسال نظرات
موضوعات روز